Mobilitás, mint szolgáltatás: helyzetkép és fejlődési tendenciák
Absztrakt
Az MTA Közlekedés- és Járműtudományi Bizottságának a „Mobilitás, mint szolgáltatás” koncepcióval foglalkozó ülésén elhangzottakkal a szerző kísérletet tesz a fogalom és tartalmának meghatározására. A kialakulásához vezető műszaki fejlődésre utalva áttekinti a koncepció gyakorlati megvalósításával elérni kívánt célokat, az érintett célcsoportokat, rámutatva a várható nehézségekre is. Ismerteti a stratégiai prioritásokat és a már létrejött kísérleti rendszereket. Végül felvázolja a jövőben várható fejlődési lehetőségeket.
Hivatkozások
J. Bower-S. Wex: Mobility as a service: what is it and where is it going? (Womble Bond Dickinson LLP, August
M. Cole: 10 objectives for assessing Mobility as a Service. (August 2015, UK). https://www.greenbiz.com/article/10-objectives-assessing-mobility-service
W. Goodall-T. Dowey Fishman-J. Bornstein-B. Bonthron: The rise of mobility as a service - Reshaping how urbanites get around. (Deloitte Review,Issue 20, 2017, pp.112-129.) https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/nl/Documents/consumerbusiness/deloitte-nl-cb-ths-rise-ofmobility-as-a-service.pdf
W. El Kaim: Mobility As A Service (MaaS). (The Presentation is part of the Enterprise Architecture Digital Codex;
slides, October 2016) https://www.slideshare.net/welkaim/mobility-as-a-service-maas
Quixxit – Where to next? https://www.qixxit.com/en/
R. Kaufman: Chasing the next Uber. (Next City, 21 March 2016) https://nextcity.org/features/view/helsinki-kutsuplus-on-demandtransportation-mobility-next-uber
MAAS-A: What is mobility as a service? From Concept to Clarity. https://www.maas-a.org/
MAAS Global: The company behind the Whim app. https://maas.global/
MAAS Global: Travel smarter. https://whimapp.com/uk/
Moovel Group: An urban mobility company, making cities smarter. https://www.moovel-group.com/en
Smile: Einfach Mobil - Pilot Project. http://smile-einfachmobil.at/pilotbetrieb_en.html
Az elektronikusan megjelenő cikkek nyílt hozzáféréssel rendelkeznek (OJS), online ingyenesen elérhetők és letölthetők. A cikkek szerzőit nem terheli megjelentetési vagy kiadási költség (APC). Felhasználóknak joguk van a cikkek olvasására, letöltésére, másolására, kinyomtatására, valamint azokban való keresésre, vagy a teljes szöveg linkkel történő megosztására.
A szerzőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy beadványukat korábban nem tették közzé más folyóiratban, a pénzügyi támogatás feltüntetésre került és a hivatkozások listája teljes és pontos, beleértve az URL-ek és a DOI-k specifikációját is (ha rendelkezésre állnak). A cikktervezet beadásakor minden szerző jóváhagyja a benyújtott változatot. A szerzők garantálják, hogy a cikk az ő eredeti művük. A szerzők kötelesek részt venni a szakértői értékelés folyamatában, követni a bírálók tanácsait, betartani az előírt határidőket, és amennyiben előfordulnak, kötelesek visszavonni a benyújtást vagy kijavítani a hibákat.
Minden beadott cikket szakértői értékelés alá kerül, ahol a szerkesztők független értékelést kérnek legalább egy szakértőtől, ügyelve arra, hogy a bíráló(k)nak ne legyen összeférhetetlensége a szerzőkkel. A végső döntést a főszerkesztő hozza meg, aki figyelembe veszi az értékeléseket és a szerkesztők javaslatait. A szerkesztők és a lektorok bizalmasan kezelik a beadványt.
A kiadó és a szerkesztők elkötelezettek a magas etikai normák betartása mellett, és megakadályozzák azokat a publikációkat, amelyekben kutatási visszaélés történt. Az ilyen etikai kérdésekben a COPE irányelveit követik.
A szerzők fenntartják a szerzői jogokat, és megadják a folyóiratnak az első közzétételi jogot a Creative Commons Licenc alapján (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), amely lehetővé teszi mások számára, hogy megosszák a művet, elismerve a mű szerzőségét és a folyóiratban való első közzétételt.
A folyóirat archiválja az összes megjelent cikket, és a folyóirat tulajdonosa, a Közlekedéstudományi Egyesület továbbra is üzemelteti az adatbázist abban az esetben is, ha a folyóirat kiadása megszűnik.