Protective options for the railway sector against terrorist attacks
Abstract
The rail sector, as an element of the transport system, can be a "soft target" for terrorists to carry out their actions. Easy access, the large number of passengers, the transport of heavy (sometimes dangerous) goods and the expected high number of victims can all easily motivate terrorist groups to carry out their actions on the railways. Because of the above, protection is necessary and expected, both by the traveling public, by the carriers, and by the state.
References
Horváth A.: Nyilvánosság és térjellemzők a létfontosságú rendszerek védelmében, In. Horváth A. – Bányász P. – Orbók Á. (szerk.) Fejezetek a létfontosságú közlekedési rendszerelemek védelmének aktuális kérdéseiről, Tanulmánykötet, NKE, Budapest, 2014. pp 7-26.
Horváth A.: A kritikus infrastruktúra védelem komplex értelmezésének szükségessége, In. Horváth A. (szerk.) Fejezetek a kritikus infrastruktúra védelemből – Kiemelten a közlekedési alrendszer, Tanulmánykötet, Magyar Hadtudományi Társaság, Budapest, 2013. pp. 18-37.
Horváth A.: Terrorfenyegetettség: célpontok, nagyvárosok, közlekedés, Nemzetvédelmi Egyetemi Közlemények 10 (3.). pp. 136-152. on-line letöltés, https://docplayer.hu/5050108-Terrorfenyegetettsegcelpontok-nagyvarosok-kozlekedes-aterrorfenyegetettseg-altalanos-jellemzoihorvath-attila-1.html, letöltve: 2018.12.29.
Horváth A.: Közlekedési hálózat és az ország védelmi képesség kapcsolata (védelmi követelmények a közlekedésfejlesztésben), megjelent: biztonsagpolitika.hu, 2009.01.16., pp. 1-9., on-line letöltés, http://old.biztonsagpolitika.hu/documents/1277414270_horvath_attila_kozlekedesi_halozat_es_az_orszag_vedelem_kepesseg_kapcsolata_-_biztonsagpolitika.hu.pdf, letöltve: 2018.12.29.
Horváth A.: A vasúti közlekedés terrorfenyegetettségének jellemzői a városokban, Hadmérnök, IV. évf. 3. szám, 2009. szeptember, pp. 180-189, on-line letöltés, http://hadmernok.hu/2009_3_horvatha.pdf, letöltve: 2018.12.29.
Szternák Gy. – Kiss Z. L.: Vázlat a terrorizmus szociológiai aspektusainak vizsgálatához, on-line letöltés http://m.ludita.uni-nke.hu/repozitorium/bitstream/handle/11410/1062/Szternak3.pdf?sequence=1&isAllowed=y, pp.106-145, letöltve: 2018.12.29.
Dr. Horváth A.: A felszíni közlekedés terrorfenyegetettsége és a védelem lehetőségei, on-line letöltés: http://kitt.uni-obuda.hu/mmaws/2007/download/DrHorvath_IFFK.pdf, oldalszámozás nélkül, letöltve: 2018.12.29.
Lévai Zs.: A vasúti közlekedés biztonsága, egyetemi tansegédlet, NKE, HHK, 2018
Lévai Zs.: Közlekedésinformatika – vasúti közlekedésirányítási rendszerek, egyetemi tansegédlet, NKE HHK, 2018
Arató K.: Vasúti rendszertechnikai ismeretek (elektronikus jegyzet), Széchenyi István Egyetem
Olasz P.: Mi is az az ETCS? HTE INFOKOM 2014 – LXIX. évfolyam
Fábos R.: A közlekedési informatikai rendszerek sérülékenysége, In. Horváth A. (szerk.) Fejezetek a kritikus infrastruktúra védelemből – Kiemelten a közlekedési alrendszer, Tanulmánykötet, Magyar Hadtudományi Társaság, Budapest, 2013. pp. 191-225.
Dr. Horváth A.: A londoni közösségi közlekedési rendszer elleni terrortámadások 2007-ben, Hadtudományi Szemle, 3. évfolyam 2. szám, Budapest, 2010. on-line letöltés, http://epa.oszk.hu/02400/02463/00009/pdf/EPA02463_hadtudomanyi_szemle_2010_2_059-069.pdf, letöltve: 2018.12.29.
HVG: Oroszországi terror: merényletkronológia Csecsenföldtől az Iszlám Államig, on-line cikk, megjelent: hvg.hu, 2017.04.03., https://hvg.hu/vilag/20170403_Oroszorszag_a_terror_arnyekaban_merenyletkronologia_Csecsenfoldtol_az_Iszlam_Allamig, letöltve: 2019.01.02.
hu: Az elmúlt 13 év legsúlyosabb terrorcselekményei, on-line cikk, megjelent: 24.hu, 2015.11.14., https://24.hu/kul fold/2015/11/14/az-elmult-13-evlegsulyosabb-terrorcselekmenyei/, letöltve: 2019.01.02.
Index: Terrortámadás a vonaton: az utasokon múlt, on-line cikk, megjelent: index. hu, 2015.08.22., https://index.hu/kulfold/2015/08/22/az_utasok_batorsagan_mult_hogy_nem_lett_nagyobb_tragedia/ letöltve: 2019.01.02.
Ronyecz L.: Létfontosságú rendszerek és létesítmények védelmével kapcsolatos kockázatelemzési módszertan szakirodalmának bemutatása, Védelem Tudomány, III. évf. 3. szám, pp. 112-132, 2018. szeptember, online letöltés, http://vedelemtudomany.hu/articles/08-ronyecz.pdf, letöltve: 2018.12.29.
Endrődi I.: A közlekedési ágazat kritikus infrastruktúra elemei, kapcsolatuk a katasztrófavédelemmel, figyelemmel az Európai Unió Kritikus Infrastruktúrák Azonosításáról és Kijelöléséről szóló 2008. évi 2008/114/EK
Tanácsi Irányelvében megfogalmazottakra, In. Horváth A. (szerk.) Fejezetek a kritikus infrastruktúra védelemből – Kiemelten a közlekedési alrendszer, Tanulmánykötet, Magyar Hadtudományi Társaság, Budapest, 2013. pp. 238-267.
Bonnyai T.: Úton a kritikus információs infrastruktúrák azonosítása és védelmük kialakítása felé, Hadmérnök, VII. évf. 2. szám, pp. 90-105, 2012. június, on-line letöltés, http://hadmernok.hu/2012_2_bonnyai.pdf, letöltve: 2018.12.29.
Szászi G.: A vasúti közlekedési alágazat, mint kritikus infrastruktúra, In. Horváth A. (szerk.) Fejezetek a kritikus infrastruktúra védelemből – Kiemelten a közlekedési alrendszer, Tanulmánykötet, Magyar Hadtudományi Társaság, Budapest, 2013. pp. 167-190.
Szászi G. mk. alezredes: A vasúti hálózati infrastruktúrával szemben támasztott újszerű védelmi követelmények kutatása, a továbbfejlesztés feltételrendszerének vizsgálata, Doktori (PhD) értekezés, NKE, Budapest, 2013.
Lukács J.: Állomási beléptető kapuk elhelyezésének vizsgálata budapesti metróhálózaton (diplomaterv), BME KJK, Budapest, 2014., on-line letöltés, http://www.kjit.bme.hu/images/trafficlab/Publication/thesis/2014/Lukacs_J_2015_dipl.pdf, letöltve: 2019.01.01.
MNO: Amerikában is vitatják a légimarsallok szükségességét, on-line cikk, megjelent: mno.hu, 2004.01.10., https://mno.hu/migr_1834/amerikaban-is-vitatjaka-legimarsallok-szuksegesseget-648394 (tárolt változat), letöltve: 2019.01.02.
Balla J.: A határellenőrzés ideiglenes visszaállításának támogatása, erő-eszköz szükséglete, Határrendészeti Tanulmányok, XV. évf. 2. szám, pp. 4-28. Budapest, 2018., on-line letöltés,https://rtk.uni-nke.hu/document/rtkuni-nke-hu/Hatrend%20Tan_2018_2%20sz%C3%A1m.pdf, letöltve: 2019.01.14.
Lévai Zs.: Vasúti határállomások és munkafolyamataik, egyetemi tansegédlet, NKE RTK, 2018.
Lévai Zs.: Vasúti üzemtan, egyetemi tansegédlet, NKE HHK, 2018
Articles published electronically are open access (OJS), freely available online and can be downloaded. Authors of articles are not charged any publication or publishing costs (APC). Users have the right to read, download, copy, print, and search the articles, or share the full text with a link.
Authors must declare that their submission has not been previously published in another journal, that financial support has been acknowledged, and that the list of references is complete and accurate, including specification of URLs and DOIs (if available). When submitting a draft article, each author approves the submitted version. Authors guarantee that the article is their original work. Authors are required to participate in the peer review process, follow the advice of reviewers, meet the prescribed deadlines, and, if any, withdraw the submission or correct errors.
All submitted articles are subject to peer review, where the editors request an independent evaluation from at least one expert, ensuring that the reviewer(s) have no conflicts of interest with the authors. The final decision is made by the Editor-in-Chief, who takes into account the evaluations and the suggestions of the editors. The editors and reviewers treat the submission confidentially.
The publisher and editors are committed to maintaining high ethical standards and to preventing publications that involve research misconduct. They follow the COPE guidelines on such ethical issues.
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication under the Creative Commons License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), which allows others to share the work, while acknowledging the authorship of the work and the first publication in the journal.
The journal archives all published articles, and the journal's owner, the Hungarian Society of Transportation Sciences, will continue to operate the database even if the journal ceases to be published.
 
							 
							













