Többkritériumú dinamikus útvonaltervezés menetrendkövető autonóm járművek számára
Absztrakt
Az autonóm vagy magasan automatizált járművek alkalmazásának lehetőségei elsősorban azok a területek, ahol bizonyos, előre meghatározott pontokat kell érinteni adott sorrendben. Ilyenek például az áruszállítók vagy a közösségi közlekedés járművei. Általában ezek a járművek előre meghatározott útvonalon, valamilyen kritérium – például legrövidebb út – alapján érik el az állomásokat, gyakran függetlenül az úthálózat aktuális forgalmi állapotától. Szemléletes példa erre egy olyan útvonaltervező módszer bemutatása – elsősorban a magasan automatizált járművek számára, – ami az előre meghatározott állomások között az aktuálisan legkedvezőbb útvonalon juttatja
el céljához a járművet.
Hivatkozások
Alonso-Mora, J., A. Wallar, and D. Rus. 2017. “Predictive Routing for Autonomous Mobility-on-Demand Systems with Ride-Sharing.” IEEE/RSJ International Conference on Intelligent Robots and Systems (IROS): 3583-3590. DOI: http://doi.org/dvgf
Apáthy M., S. 2017. “Practical Route Planning Algorithm.” Periodica Polytechnica Transportation Engineering 45(3): 133-140. DOI: http://doi.org/dvgg
Collie, B., J. Rose, R. Choraria, and A.K. Wegscheider. 2017. “Reimagined Car: Shared, Autonomous, and Electric Vehicle.” BCG report, December 18. letöltve: 2020. január 4-én. https://www.bcg.com/publications/2017/reimagined-car-sharedautonomous-electric.aspx
Diakonikolas, I., and M. Yannakakis. 2009. “Small Approximate Pareto Sets for Biobjective Shortest Paths and Other Problems.” SIAM Journal on Computing 39 (4): 1340–1371. DOI: http://doi.org/bdn676
Dijkstra, E.W. 1959. “A Note on Two Problems in Connexion with Graphs.” Numerische Mathematik 1(1): 269-271. DOI: http://doi.org/dpvk8c
Disser, Y., M. Müller-Hannemann, and M. Schnee. 2007. “Multi-Criteria Shortest Paths in Time-Dependent Train Networks.” In Proceedings of the 7th international conference on Experimental algorithms (WEA’08), C. C. McGeoch (Ed.). Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, pp. 347–361. DOI: http://doi.org/fb993d
Duckham, M., and L. Kulik. 2003. “‘Simplest’ Paths: Automated Route Selection for Navigation.” In Lecture Notes in Computer Science (2825):169-185, DOI: http://doi.org/fbm4pd
Eklund, P.W., S. Kirkby, and S. Pollitt. 1996. “A dynamic multi-source Dijkstra's algorithm for vehicle routing.” Australian New Zealand Conference on Intelligent Information Systems. Proceedings. ANZIIS 96 pp. 329-333. DOI: http://doi.org/dd45m8
Fu, L., D. Sun, and L. R. Rilett. 2006 “Heuristic shortest path algorithms for transportation applications: State of the art.” Computers & Operations Research 33(11): 3324–3343. DOI: http://doi.org/dbws2s
Hoang, V-D., and K-H. Jo. 2015. “Path planning for autonomous vehicle based on heuristic searching using online images.” Vietnam Journal of Computer Science 2(2): 109-120. DOI: http://doi.org/dvgn
Hawas, Y.E., and H. El-Shayed. 2015. “Autonomous real time route guidance in inter-vehicular communication urban networks.” Vehicular Communications 2(1): 36–46. DOI: http://doi.org/dvgp
Jadaan, K., H. Khreis, and Á Török. 2018. “Exposure to Traffic-related Air Pollution and the Onset of Childhood Asthma: A Review of the Literature and the Assement Methods Used.” Periodica Polytechnica Transportation Engineering, 46(1): 21-28. DOI: http://doi.org/dvgq
Oskarbski, J., K. Birr, M. Miszewski, and K. Zarski. 2015. “Estimating the Average Speed of Public Transport Vehicles Based on Traffic Control System Data.” Models and Technologies for Intelligent Transportation Systems (MT-ITS), Budapest. DOI: http://doi.org/dvgr
Pala, M., N. O. Eragi, F. López-Colino, A. Sanchez, A. de Casrto, and J. Garrido. 2013. “HCTNav: A Path Planning Algorithm for Low-Cost Autonomous Robot Navigation in Indoor Environments.” ISPRS International Journal of Geo-Information 2(3): 729-748. DOI: http://doi.org/gchs7q
Parulekar, M., V. Padte, T. Shah, K. Shroff, R. Shetty, 2013. “Automatic Vehicle Navigation using Dijkstra’s Algorithm.” International Conference on Advances in Technology and Engineering (ICATE), Mumbai. pp. 1-5. DOI: http://doi.org/dvgt
PostBus. “Project ‘SmartShuttle’: Shape the mobility of the future.” letöltve: 2020. január 4-én. https://www.postauto.ch/en/project-smartshuttle-0.
Speranza, M. G. 2018. “Trends in Transportation and Logistics.” European Journal of Operational Research 264 (3): 830–836. DOI: http://doi.org/gfgkmc
Storandt, S. 2012. “Algorithms for vehicle navigation.” PhD dissertation, Universität Stuttgart.
Szalay, Z., T. Tettamanti, D. Esztergár-Kiss, I. Varga, and C. Bartolini. 2018. “Development of a Test Track for Driverless Cars: Vehicle Design, Track Configuration, and Liability Considerations.” Periodica Polytechnica Transportation Engineering. 46(1): 29-35. DOI: http://doi.org/dktg
Tavasszy, L., K. Ruijgrok, and I. Davydenko. 2012. “Incorporating Logistics in Freight Transportation Models: State of the Art and Research Opportunities.” Transport Reviews 32 (2): 203–219. DOI: http://doi.org/fxzmms
Taxi trip data, New York. “NYC OpenData: Yellow Taxi Trip Data.” 2014. letöltve: 2020. január 4-én. https://data.cityofnewyork.us/view/gn7m-em8n.
Wien. “Selbstfahrender Bus in der Seestadt unterwegs”, letöltve: 2020. január 4-én. https://www.wien.gv.at/verkehr/oeffentlich/selbstfahrender-bus.html
Yen, J.Y. 1970. “An algorithm for finding shortest routes from all source nodes to a given destination in general networks.” Quarterly of applied mathematics 27(4): 526-530. DOI: http://doi.org/dvgw
Zhang, R., F. Rossi, and M. Pavone. 2016. “Routing Autonomous Vehicles in Congested Transportation Networks:
Structural Properties and Coordination Algorithms.” In: Proceedings of Robotics: Science and Systems, AnnArbor, Michigan, DOI: http://doi.org/dvgx
Az elektronikusan megjelenő cikkek nyílt hozzáféréssel rendelkeznek (OJS), online ingyenesen elérhetők és letölthetők. A cikkek szerzőit nem terheli megjelentetési vagy kiadási költség (APC). Felhasználóknak joguk van a cikkek olvasására, letöltésére, másolására, kinyomtatására, valamint azokban való keresésre, vagy a teljes szöveg linkkel történő megosztására.
A szerzőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy beadványukat korábban nem tették közzé más folyóiratban, a pénzügyi támogatás feltüntetésre került és a hivatkozások listája teljes és pontos, beleértve az URL-ek és a DOI-k specifikációját is (ha rendelkezésre állnak). A cikktervezet beadásakor minden szerző jóváhagyja a benyújtott változatot. A szerzők garantálják, hogy a cikk az ő eredeti művük. A szerzők kötelesek részt venni a szakértői értékelés folyamatában, követni a bírálók tanácsait, betartani az előírt határidőket, és amennyiben előfordulnak, kötelesek visszavonni a benyújtást vagy kijavítani a hibákat.
Minden beadott cikket szakértői értékelés alá kerül, ahol a szerkesztők független értékelést kérnek legalább egy szakértőtől, ügyelve arra, hogy a bíráló(k)nak ne legyen összeférhetetlensége a szerzőkkel. A végső döntést a főszerkesztő hozza meg, aki figyelembe veszi az értékeléseket és a szerkesztők javaslatait. A szerkesztők és a lektorok bizalmasan kezelik a beadványt.
A kiadó és a szerkesztők elkötelezettek a magas etikai normák betartása mellett, és megakadályozzák azokat a publikációkat, amelyekben kutatási visszaélés történt. Az ilyen etikai kérdésekben a COPE irányelveit követik.
A szerzők fenntartják a szerzői jogokat, és megadják a folyóiratnak az első közzétételi jogot a Creative Commons Licenc alapján (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), amely lehetővé teszi mások számára, hogy megosszák a művet, elismerve a mű szerzőségét és a folyóiratban való első közzétételt.
A folyóirat archiválja az összes megjelent cikket, és a folyóirat tulajdonosa, a Közlekedéstudományi Egyesület továbbra is üzemelteti az adatbázist abban az esetben is, ha a folyóirat kiadása megszűnik.












