Többkritériumú dinamikus útvonaltervezés menetrendkövető autonóm járművek számára

  • Márton Tamás Horváth
Kulcsszavak: multikritériumos tervezés, útvonal tervezés, autonóm járművek

Absztrakt

Az autonóm vagy magasan automatizált járművek alkalmazásának lehetőségei elsősorban azok a területek, ahol bizonyos, előre meghatározott pontokat kell érinteni adott sorrendben. Ilyenek például az áruszállítók vagy a közösségi közlekedés járművei. Általában ezek a járművek előre meghatározott útvonalon, valamilyen kritérium – például legrövidebb út – alapján érik el az állomásokat, gyakran függetlenül az úthálózat aktuális forgalmi állapotától. Szemléletes példa erre egy olyan útvonaltervező módszer bemutatása – elsősorban a magasan automatizált járművek számára, – ami az előre meghatározott állomások között az aktuálisan legkedvezőbb útvonalon juttatja
el céljához a járművet.

Hivatkozások

Alonso-Mora, J., A. Wallar, and D. Rus. 2017. “Predictive Routing for Autonomous Mobility-on-Demand Systems with Ride-Sharing.” IEEE/RSJ International Conference on Intelligent Robots and Systems (IROS): 3583-3590. DOI: http://doi.org/dvgf

Apáthy M., S. 2017. “Practical Route Planning Algorithm.” Periodica Polytechnica Transportation Engineering 45(3): 133-140. DOI: http://doi.org/dvgg

Collie, B., J. Rose, R. Choraria, and A.K. Wegscheider. 2017. “Reimagined Car: Shared, Autonomous, and Electric Vehicle.” BCG report, December 18. letöltve: 2020. január 4-én. https://www.bcg.com/publications/2017/reimagined-car-sharedautonomous-electric.aspx

Diakonikolas, I., and M. Yannakakis. 2009. “Small Approximate Pareto Sets for Biobjective Shortest Paths and Other Problems.” SIAM Journal on Computing 39 (4): 1340–1371. DOI: http://doi.org/bdn676

Dijkstra, E.W. 1959. “A Note on Two Problems in Connexion with Graphs.” Numerische Mathematik 1(1): 269-271. DOI: http://doi.org/dpvk8c

Disser, Y., M. Müller-Hannemann, and M. Schnee. 2007. “Multi-Criteria Shortest Paths in Time-Dependent Train Networks.” In Proceedings of the 7th international conference on Experimental algorithms (WEA’08), C. C. McGeoch (Ed.). Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, pp. 347–361. DOI: http://doi.org/fb993d

Duckham, M., and L. Kulik. 2003. “‘Simplest’ Paths: Automated Route Selection for Navigation.” In Lecture Notes in Computer Science (2825):169-185, DOI: http://doi.org/fbm4pd

Eklund, P.W., S. Kirkby, and S. Pollitt. 1996. “A dynamic multi-source Dijkstra's algorithm for vehicle routing.” Australian New Zealand Conference on Intelligent Information Systems. Proceedings. ANZIIS 96 pp. 329-333. DOI: http://doi.org/dd45m8

Fu, L., D. Sun, and L. R. Rilett. 2006 “Heuristic shortest path algorithms for transportation applications: State of the art.” Computers & Operations Research 33(11): 3324–3343. DOI: http://doi.org/dbws2s

Hoang, V-D., and K-H. Jo. 2015. “Path planning for autonomous vehicle based on heuristic searching using online images.” Vietnam Journal of Computer Science 2(2): 109-120. DOI: http://doi.org/dvgn

Hawas, Y.E., and H. El-Shayed. 2015. “Autonomous real time route guidance in inter-vehicular communication urban networks.” Vehicular Communications 2(1): 36–46. DOI: http://doi.org/dvgp

Jadaan, K., H. Khreis, and Á Török. 2018. “Exposure to Traffic-related Air Pollution and the Onset of Childhood Asthma: A Review of the Literature and the Assement Methods Used.” Periodica Polytechnica Transportation Engineering, 46(1): 21-28. DOI: http://doi.org/dvgq

Oskarbski, J., K. Birr, M. Miszewski, and K. Zarski. 2015. “Estimating the Average Speed of Public Transport Vehicles Based on Traffic Control System Data.” Models and Technologies for Intelligent Transportation Systems (MT-ITS), Budapest. DOI: http://doi.org/dvgr

Pala, M., N. O. Eragi, F. López-Colino, A. Sanchez, A. de Casrto, and J. Garrido. 2013. “HCTNav: A Path Planning Algorithm for Low-Cost Autonomous Robot Navigation in Indoor Environments.” ISPRS International Journal of Geo-Information 2(3): 729-748. DOI: http://doi.org/gchs7q

Parulekar, M., V. Padte, T. Shah, K. Shroff, R. Shetty, 2013. “Automatic Vehicle Navigation using Dijkstra’s Algorithm.” International Conference on Advances in Technology and Engineering (ICATE), Mumbai. pp. 1-5. DOI: http://doi.org/dvgt

PostBus. “Project ‘SmartShuttle’: Shape the mobility of the future.” letöltve: 2020. január 4-én. https://www.postauto.ch/en/project-smartshuttle-0.

Speranza, M. G. 2018. “Trends in Transportation and Logistics.” European Journal of Operational Research 264 (3): 830–836. DOI: http://doi.org/gfgkmc

Storandt, S. 2012. “Algorithms for vehicle navigation.” PhD dissertation, Universität Stuttgart.

Szalay, Z., T. Tettamanti, D. Esztergár-Kiss, I. Varga, and C. Bartolini. 2018. “Development of a Test Track for Driverless Cars: Vehicle Design, Track Configuration, and Liability Considerations.” Periodica Polytechnica Transportation Engineering. 46(1): 29-35. DOI: http://doi.org/dktg

Tavasszy, L., K. Ruijgrok, and I. Davydenko. 2012. “Incorporating Logistics in Freight Transportation Models: State of the Art and Research Opportunities.” Transport Reviews 32 (2): 203–219. DOI: http://doi.org/fxzmms

Taxi trip data, New York. “NYC OpenData: Yellow Taxi Trip Data.” 2014. letöltve: 2020. január 4-én. https://data.cityofnewyork.us/view/gn7m-em8n.

Wien. “Selbstfahrender Bus in der Seestadt unterwegs”, letöltve: 2020. január 4-én. https://www.wien.gv.at/verkehr/oeffentlich/selbstfahrender-bus.html

Yen, J.Y. 1970. “An algorithm for finding shortest routes from all source nodes to a given destination in general networks.” Quarterly of applied mathematics 27(4): 526-530. DOI: http://doi.org/dvgw

Zhang, R., F. Rossi, and M. Pavone. 2016. “Routing Autonomous Vehicles in Congested Transportation Networks:

Structural Properties and Coordination Algorithms.” In: Proceedings of Robotics: Science and Systems, AnnArbor, Michigan, DOI: http://doi.org/dvgx

Hogyan kell idézni
HorváthM. T. (1). Többkritériumú dinamikus útvonaltervezés menetrendkövető autonóm járművek számára. Közlekedéstudományi Szemle, 70(3), 44-55. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2020.3.4
Folyóirat szám
Rovat
Cikkek