Alapszintű újraélesztés-oktatás megszervezése középiskolás diákok körében – módszertani javaslatok a gimnáziumi oktatásba való beillesztési stratégiára, a képzési eredmények követésére

  • Dr. Zima Endre Semmelweis Egyetem, Általános Orvostudományi Kar, Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika https://orcid.org/0000-0001-5132-6009
  • Dr. Kiss Dénes Semmelweis Egyetem, Általános Orvostudományi Kar, Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika https://orcid.org/0000-0002-8521-5152
  • Dr. Pál-Jakab Ádám Semmelweis Egyetem, Általános Orvostudományi Kar, Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika https://orcid.org/0000-0002-8625-4815
  • Dr. Nagy Bettina Semmelweis Egyetem, Általános Orvostudományi Kar, Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika https://orcid.org/0000-0002-8334-2385
  • Dr. Maár Csaba Magyar Resuscitatiós Társaság, Semmelweis Egyetem, Általános Orvostudományi Kar, Aneszteziológiai és Perioperatív Betegellátó Intézet https://orcid.org/0009-0002-9379-0971
  • Koós Gábor Semmelweis Egyetem, Általános Orvostudományi Kar, Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika
  • Juhász Janka Óbudai Gimnázium, Budapest
  • Csörgő Terka Semmelweis Egyetem, Általános Orvostudományi Kar, Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika
  • Juhos Bendegúz Semmelweis Egyetem, Általános Orvostudományi Kar, Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika
  • Dr. Merkely Béla Semmelweis Egyetem, Általános Orvostudományi Kar, Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika https://orcid.org/0000-0001-6514-0723
  • Dr. Pénzes Melinda Semmelweis Egyetem, Egészségügyi Közszolgálati Kar, Egészségügyi Menedzserképző Központ https://orcid.org/0000-0001-7396-4028
  • Dr. Kiss Boldizsár Semmelweis Egyetem, Általános Orvostudományi Kar, Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika https://orcid.org/0000-0003-2059-5462
  • Dr. Fritúz Gábor Semmelweis Egyetem, Általános Orvostudományi Kar, Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika https://orcid.org/0000-0002-2075-792X
  • Dr. Kovács Enikő Semmelweis Egyetem, Általános Orvostudományi Kar, Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika https://orcid.org/0000-0003-2012-1136
Kulcsszavak: kórházon kívüli szívmegállás, alapszintű újraélesztés, serdülők, oktatásszervezés

Absztrakt

A kórházon kívüli hirtelen szívhalál, másnéven a keringésmegállás továbbra is vezető szív- érrendszeri haláloknak számít. A keringésmegállást elszenvedő egyén azonnali ellátást igényel, a keringését újraélesztéssel mesterségesen kell fenntartani, mindaddig, amíg egészségügyi személyzet speciális beavatkozásokkal vissza tudja állítani a beteg keringését.

Ideális esetben a kórházon kívüli hirtelen szívhalál ellátása már a helyszínen, azonnal megkezdődik, újraélesztésben jártas személyek és akár az eseményt észlelő laikusok által. Mindez azért fontos, mert még azonnali riasztás esetén is a mentőegység vagy elsődleges ellátó egészségügyi személyzet kiérkezése akár 5-8 perc is lehet. Az agy visszafordíthatatlan károsodása 3-5 perces keringésmegállás és következményes oxigénhiányos állapotnál már elkezdődik, ezért kulcsfontosságú a hirtelen szívhalált észlelő részéről az azonnali újraélesztés megkezdése, aki sokszor nem egészségügyben jártas, ún. laikus személy. Ilyen módon, a hirtelen szívhalál kedvező kimenetelének javításában, illetve a mortalitás csökkentésében kiemelt szerepe van a laikusok képzésének, az alapszintű újraélesztés (basic life support , BLS) oktatásának. Célunk volt egy teljes, 10-12. évfolyamos középiskolás – mintegy 360 fős - tanulócsoport BLS oktatási projektjének megszervezése, meghatározott oktatási módszertannal, fél év leforgása alatt. A tanulmány a projekt menedzsmentje kapcsán azonosított problémákat és kulcspontokat mutatja be: az oktatás órarendbe és tanrendbe illesztése, engedélyeztetése az iskolavezetéssel, a diákokkal és törvényes képviselőik tájékozott beleegyezése, gyakorlatok beosztása, valamint a minőségbiztosítást alátámasztó adatok rögzítése, anonimizálása, elemzése, és kiértékelése. Eredményeink egyrészt a sikeres, 296 tanuló számára megvalósított, gimnáziumi BLS oktatás, az félautomata  defibrillátor kihelyezése, közösségi hozzáférés lehetőségének megalapozása, egy lehetséges jógyakorlat megteremtése.

Jelen kéziratban bemutatjuk a serdülők szervezett újraélesztés-oktatásának egészségügyi és oktatásügyi módszertanának homogenizálását segítő stratégiai módszereinket, a szervezési kulcsproblémák azonosítását és azok gyakorlati megoldásait.

Megjelent
2024-11-05
Hogyan kell idézni
ZimaE., DénesK., Pál-Jakab Ádám, NagyB., MaárC., KoósG., JuhászJ., CsörgőT., JuhosB., BélaM., PénzesM., KissB., FritúzG., & KovácsE. (2024). Alapszintű újraélesztés-oktatás megszervezése középiskolás diákok körében – módszertani javaslatok a gimnáziumi oktatásba való beillesztési stratégiára, a képzési eredmények követésére. IME Innováció Menedzsment Egészségügy, 23(3), 24-35. https://doi.org/10.53020/IME-2024-303
Rovat
Cikkek