Színházi nevelés – színházzal nevelés

Javaslatok a magyarországi háttérstruktúra kialakítására

  • Pataki András Színház- és Filmművészeti Egyetem
Kulcsszavak: drámapedagógia, színházi nevelés, dráma, TIE

Absztrakt

Munkám témája a színházi nevelés, annak formái és lehetséges struktúrája az elkövetkezendő időben, illetve az erre vonatkozó elképzeléseim. Színházi kötődésem kapcsán e dolgozat elkészítésével szeretnék legalább részben hozzájárulni a lehetséges stratégiák végiggondolásához. Mindehhez a Nagy-Britanniában rendszerszerűen, önkormányzati finanszírozással működő, ún. TIE-csoportok (Theatre in Education – ’színház az oktatásban’) munkáját vettem górcső alá, amely program nevelési céllal használja a színházat mint eszközt, előadások formájában, és színházi eljárások, technikák alkalmazásával is. Magyarországon is szükséges volna az ilyen előadásformák vagy előadásokhoz kapcsolódó drámafoglalkozások meghonosítása, nem csupán egy-egy alkalommal, esetlegesen, hanem szervezett formában, bővülő hatókörrel, és mindenekelőtt korosztály-specifikusan – hiszen a jövő színházművészete értő közönségének a megteremtését gyermekkorban kell megalapozni.

Hivatkozások

Augustinus. 1987. Bekenntnisse. Frankfurt am Main: Insel Verlag.

Bécsy Tamás. 1987a. A cselekvés lehetősége. Budapest: Magvető.

Bécsy Tamás. 1987b. Mi a dráma? Budapest: Akadémiai.

Bolton, Gavin. 1986. „Drama in Education and TIE: A Comparison”. In Selected Writings of Gavin Bolton, 180–189. London: Longman, 1986. [Magyar nyelven Szauder Erik fordításában lásd: https://epa.oszk.hu/03100/03124/00005/pdf/EPA03124_dpm_1993_1_05-08.pdf, utolsó letöltés: 2024. november 8.]

Debreczeni Tibor. 1993. „A drámapedagógia Magyarországon”. In Reformpedagógiai olvasókönyv, 206–215. Budapest: Magyar Drámapedagógiai Társaság.

Németh Ervin. 1996. Irodalom Birodalom. Szeged: Mozaik Oktatási Stúdió.

O’Toole, John. 1976. Theatre in Education. London: Hodder and Stoughton.

Popper Péter. 1995. „A gyermeki gondolkodás a színházi élmény szempontjából”. In Drámapedagógiai olvasókönyv, 58–66. Budapest: Magyar Drámapedagógiai Társaság.

Simhandl, Peter. 1998. Színháztörténet, fordította Szántó Judit. Budapest: Helikon.

Szauder Erik. 1993. „A drámajáték oktatásának legnevesebb angolszász képviselői”. In Reformpedagógiai olvasókönyv, 197–205. Budapest: Magyar Drámapedagógiai Társaság.

Trencsényi László. 1993. „Kalauz a reformpedagógiák tanulmányozásához”. In Reformpedagógiai olvasókönyv, 8–20. Budapest: Magyar Drámapedagógiai Társaság.

Ujváry Zoltán. 1989: Dramatikus népszokások: Néprajz egyetemi hallgatóknak. 2. kötet. Debrecen: KLTE Néprajzi Tanszék.

Vekerdy Tamás. 1987. „Gyermekszínház – diákszínház: Néhány gondolat fejlődéslélektani szempontból”. In Tanulmányok a gyermekszínházról, szerk. Földényi F. László, 64–92. Budapest: Magyar Színházi Intézet.

Megjelent
2025-06-30
Hogyan kell idézni
PatakiA. (2025). Színházi nevelés – színházzal nevelés: Javaslatok a magyarországi háttérstruktúra kialakítására. Uránia Interdiszciplináris Folyóirat, 5(1), 78-117. https://doi.org/10.56044/UA.2025.1.4
Folyóirat szám
Rovat
Esszé