Alessandro Serra és Szavvasz Sztrumposz rendezései Budapesten

Előadás-elemzések színház-antropológiai szempontok bevonásával

  • Tölli Szofia Színház- és Filmművészeti Egyetem
Kulcsszavak: színház antropológia, rendezés, előadáselemzés, MITEM

Absztrakt

Dolgozatom témája két olyan előadás, amelyet a 11. Madách Nemzetközi Színházi Találkozón (MITEM)[1] mutattak be: az egyik a záróeseményként, Alessandro Serra rendezésében bemutatott Tragédia – Oidipusz éneke[2] című előadás, a másik a Szavvasz Sztrumposz rendezésében színpadra vitt Sirály.[3] Az alábbiakban az előadások elemzése mellett feltárom kulturális és színházi kontextusukat, valamint kísérletet teszek a színház-antropológiai szempontú megközelítésükre is.

 

[1] A fesztivált 2024. április 6–28. között tartották Budapesten, a Nemzeti Színházban, https://mitem.hu/program/eloadasok (utolsó megtekintés: 2024. május 2.).

[2] Koprodukciós előadás – Sardegna Teatro, Teatro Bellini di Napoli, ERT Emilia Romagna Teatro Fondazione, Fondazione Teatro Due Parma. Az előadás online színlapja: https://mitem.hu/program/eloadasok/tragedia-oidipusz-eneke (utolsó megtekintés: 2024. május 2.).

[3] Zero Point Theatre. Az előadás online színlapja: https://mitem.hu/program/eloadasok/siraly-2 (utolsó megtekintés: 2024. május 2.).

Hivatkozások

Barba, Eugenio és Nicola Savarese. 2020. A színész titkos művészete: Színházantropológiai szótár, sorozatszerkesztő Sepsi Enikő, fordította Regős János és Rideg Zsófia. Károli Könyvek. Budapest: L’Harmattan.

Grotowski, Jerzy. 1968. „Towards a Poor Theatre”. In Towards a Poor Theatre by Jerzy Grotowski. New York: Touchstone Books, 19. Magyar verzió: Grotowski, Jerzy. 2023. A szegény színház felé, fordította Liszkai Tamás. Károli Könyvek. Budapest: L’Harmattan.

Kornya István. 2024. A színház is egy hallucináció – Világpremier a Nemzeti Színházban, Alessandro Serra rendező a Tragédia budapesti világpremierjéről, a polisz művészetéről, a mítoszról, az emberiség szeméről, a színházról és a fotográfiáról. Online elérés: https://mitem.hu/aktualis/2024/04/a-szinhaz-is-egy-hallucinacio-vilagremier-a-nemzeti-szinhazban (utolsó megtekintés: 2024. május 2.).

Mendes de Jesus, Luciano és Sayonara Sousa Pereira. 2022. The Songs of Black Experiences: consonances and dissonances in the path between Grotowski and the Workcenter. Online elérés: https://journals.openedition.org/rbep/2404 (utolsó megtekintés: 2024. május 2.). https://doi.org/10.1590/2237-2660121949vs02

Terzopulosz, Theodórosz. 2023. Dionüszosz visszatérése, fordította Kozma András. Budapest: Színház- és Filmművészeti Egyetem.

Tölli Szofia. 2023a. „Történetek a Mahábháratából”. Magyar Nemzet, május 31. Online elérés: https://magyarnemzet.hu/kultura/2023/05/tortenetek-a-mahabharatabol-az-eloadas-elemzese-es-kulturalis-hattere (utolsó megtekintés: 2024. május 2.).

Tölli Szofia. 2023b. „Nangsza Öbüm dákíni: színházi meditáció két felvonásban”. Magyar Nemzet, június 12. Online elérés: https://magyarnemzet.hu/kultura/2023/06/nangsza-obum-dakini-szinhazi-meditacio-ket-felvonasban (utolsó megtekintés: 2024. május 2.).

Megjelent
2024-12-12
Hogyan kell idézni
TölliS. (2024). Alessandro Serra és Szavvasz Sztrumposz rendezései Budapesten: Előadás-elemzések színház-antropológiai szempontok bevonásával. Uránia Interdiszciplináris Folyóirat, 4(2), 91-99. https://doi.org/10.56044/UA.2024.2.5
Folyóirat szám
Rovat
Esettanulmányok