Az operatőri gyakorlat mint projektpedagógia

  • Vecsernyés János Színház- és Filmművészeti Egyetem
Kulcsszavak: projektpedagógia, kooperatív tanulás, frontális oktatás, tanuláselméletek, behaviorizmus, konstruktivizmus, operatőrképzés, operatőri gyakorlat

Absztrakt

Jelen írásomban szembeállítom a prezentációs oktatási stratégia (frontális oktatás) eredményességét egy másik oktatási stratégiáéval, a konstruktivista tanuláselméleten alapuló projektpedagógiáéval. Továbbá rámutatok, hogy az 1949 óta az operatőrképzésben hagyományosan alkalmazott operatőri gyakorlat korszerű pedagógiai elképzelések mentén működik, vagyis többnyire megfeleltethető a konstruktivista tanuláselméleten alapuló projektpedagógiai oktatási stratégiának.

Hivatkozások

Arnheim, Rudolf. 1979. A vizuális élmény: Az alkotó látás pszichológiája, fordította Szili József és Tellér Gyula. Budapest: Gondolat.

Bake, Joane-Ivonne. 2005/2006. The Project Method (Die Projektmethode): Theory and Practice. Seminar paper. University Duisburg, e-book.

Balázs Béla. 1984. A látható ember. Budapest: Gondolat.

Cube, Felix von. 1999. „Die kybernetisch-informationstheroretische didaktik”. In Gudjons, Herbert és Rainer Winkel. Didaktische theorien. Hamburg, Németország: Verlag Bergmann + Helbig.

Falus Iván. 2003. „Az oktatás stratégiái és módszerei”. In Didaktika: Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Frey, Karl. 2002. Die Projektmethode. Weinheim–Basel: Beltz.

Dr. Kendrovics Rita (szerk.). 2021. Projektoktatás a XXI. században. Budapest: Óbudai Egyetem.

Knausz Imre. 2001. A tanítás mestersége. Egyetemi jegyzet. Miskolci Egyetem Bölcsészettudományai Kara. Online elérés: https://mek.oszk.hu/01800/01817/01817.htm (utolsó letöltés: 2024. október 3.).

Martell, William C. 2011. Dialogue Secrets. (Screenwriting Blue Books 10.) First Strike Productions, e-book.

McKee, Robert. É. n. Story: Style, Structure, Substance, and the Principles of Screenwriting. HarperCollins, e-book.

Nagy Sándor. 1997. Az oktatás folyamata és módszerei. Mogyoród: Volos.

Nahalka István. 2002. Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Szabó István. 1955. „Beszélgetés Radványi Gézával”. In Radnóti Zsuzsa (szerk.). Beszélgetések Szabó István filmrendezővel, Budapest: Ferenczy Könyvkiadó.

Szinetár Miklós és Kozák Gyula. 2003. Így kell ezt! ...Vagy másképp. Budapest: Balassi Kiadó.

Virág Irén. 2013. Tanuláselméletek és tanítási-tanulási stratégiák. Eger: Eszterházy Károly Főiskola. Online elérés: https://mek.oszk.hu/14900/14953/pdf/14953.pdf (utolsó letöltés: 2024. október 3.).

Megjelent
2024-12-12
Hogyan kell idézni
VecsernyésJ. (2024). Az operatőri gyakorlat mint projektpedagógia. Uránia Interdiszciplináris Folyóirat, 4(2), 54-76. https://doi.org/10.56044/UA.2024.2.3
Folyóirat szám
Rovat
Esszé