A preexpresszív állapot drámája

Theodórosz Terzopulosz Godot-ra várva című előadása színházantropológiai megközelítésben

  • Török Katalin Színház- és Filmművészeti Egyetem
Kulcsszavak: színház-antropológia, kulturális performansz, rítus, preexpresszív állapot, Godot

Absztrakt

A tanulmány Theodórosz Terzopulosz Godot-ra várva című, a Nemzeti Színházban színre vitt rendezését elemzi a színház-antropológia szempontjait felhasználva, arra fókuszálva, hogy miként tekinthető a mű a várakozás performanszának. A dolgozat kitér a rítus, a kulturális performanszok, a performativitás meghatározására, valamint Eugenio Barba fogalomrendszerét ismertetve mutatja be a preexpresszív állapotot, összehasonlítva azt az előadás eszközrendszerével.

Hivatkozások

Assmann, Jan. 1999. A kulturális emlékezet, fordította Hidas Zoltán. Budapest: Atlantisz.

Barba, Eugenio. 2001. Papírkenu: Bevezetés a színházi antropológiába, fordította Andó Gabriella és Demcsák Katalin. Budapest: Kijárat Kiadó.

Barba, Eugenio és Nicola Savarese. 2021. A színész titkos művészete: Színházantropológiai szótár, fordította Regős János és Rideg Zsófia. Károli Könyvek. Budapest: L’Harmattan.

Barba, Eugenio és Nicola Savarese. 2023. A színház öt kontinense: Tények és legendák a színész materiális kultúrájáról, fordította Pintér-Németh Nikolett és Regős János. Színházművészeti Műhely. Budapest: Színház- és Filmművészeti Egyetem.

Beckett, Samuel. 2015. Godot-ra várva, fordították az ELTE francia szakos hallgatói Horváth Ágnes vezetésével. Online elérés: https://szinhaz.net/wp-content/uploads/2016/07/Beckett_Godot-t_varva_2015_03_.pdf (utolsó letöltés: 2024. szeptember 15.).

Connerton, Paul. 1997. „Megemlékezési szertartások”. In Zentai Violetta, Babarczy Eszter, Erdélyi Ágnes és Radnóti Róbert (szerk). Politikai antropológia, fordította Farkas Krisztina és Nagy László, 64–82. Budapest: Osiris.

Geertz, Clifford. 1994. Az értelmezés hatalma: Antropológiai írások, fordította Andor Eszter és mások. Budapest: Századvég.

Mauss, Marcel. 2004. Szociológia és antropológia, fordította Saly Noémi és Vargyas Gábor. Budapest: Osiris.

Schechner, Richard. 1984. A performance: Esszék a színházi előadás elméletéről, fordította Regős János. Budapest: Magyar Színházi Intézet és Múzsák.

Schechner, Richard. 1985. Between Theater and Anthropology. Philadelphia, PA: University of Pennsylvania Press. https://doi.org/10.9783/9780812200928

Schechner, Richard. 1988 [1977]. „From ritual to theatre and back: the efficacy-entertainment braid”. In Performance Theory. London – New York: Routledge.

Schechner, Richard. 2002. Performance Studies: An Introduction. London – New York: Routledge.

Schechner, Richard. 2004. Performance Theory. Taylor & Francis e-Library. Online elérés: https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780203426630/performance-theory-richard-schechner (utolsó letöltés: 2024. szeptember 15.).

Turner, Victor. 2002. A rituális folyamat: Struktúra és antistruktúra – A Rochesteri Egyetemen (Rochester, New York) 1966-ban tartott Lewis Henry Morgan-előadások, fordította Orosz István. Budapest: Osiris.

Turner, Victor. 2003. „A liminális és a liminoid fogalma a játékban, az áramlatban és a rituáléban: A komparatív szimbológiáról”. In Demcsák Katalin és Kálmán C. György (szerk.): Határtalan áramlás: Színházelméleti távlatok Victor Turner kultúrantropológiai írásaiban, fordította Matuska Ágnes, 11–55. Budapest: Kijárat Kiadó.

Ungvári Zrínyi Ildikó. 2011. Bevezetés a színházantropológiába: Színháztudományi tankönyv. Második, javított és bővített kiadás. Marosvásárhely: Mentor Kiadó.

Megjelent
2024-12-12
Hogyan kell idézni
TörökK. (2024). A preexpresszív állapot drámája: Theodórosz Terzopulosz Godot-ra várva című előadása színházantropológiai megközelítésben. Uránia Interdiszciplináris Folyóirat, 4(2), 05-16. https://doi.org/10.56044/UA.2024.2.1
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmány