Norvég tájékoztatási modell

A globális közösségi hálózatok integrálása a közszolgálati média rendszerébe

  • Antal Zsolt Színház- és Filmművészeti Egyetem
Kulcsszavak: digitális átállás, globális médiahálózatok, információs forradalom, kereskedelmi média, közösségi média, közszolgálati média, közszolgálati műsorszolgáltatók, médiaszabályozás

Absztrakt

A norvég közszolgálati médiamodell évtizedek óta mintaként szolgál Európában, de az információs forradalom, illetve a közösségi hálózatok által a társadalmi kommunikációban bekövetkezett változások a mindenkori norvég kormányt, valamint a médiaszolgáltatásért felelős hatóságot is kihívások elé állították, s egyúttal arra kényszerítették, hogy a megváltozott körülményekhez alkalmazkodva új jogi környezetet hozzanak létre. Mindezt megelőzte és megalapozta egy szakmai és társadalmi vita, aminek eredményeképpen a Norvégia sikeresen integrálta a globális, profitorientált közösségi hálózatokat a közszolgálati média rendszerébe.

Hivatkozások

Antal Zsolt. 2011. Közszolgálati média Európában – az állami részvétel koncepciói a tájékoztatásban. Szeged: Gerhardus Kiadó.

Antal Zsolt. 2017. „Közszolgálati kommunikáció, közbizalom és médiaszabályozás.” In Medias Res 2017/2 319–338. https://szakcikkadatbazis.hu/doc/4459648

Bayer Judit. 2008. A közszolgálati televíziózás újragondolása a digitális korszakban. Médiakutató 9/2 7–17. https://www.mediakutato.hu/cikk/2008_02_nyar/01_kozszolgalati_televiziozas_digitalis

Bajomi-Lázár Péter. 2009. Hírközlés tegnap és ma. Médiakutató 10/3: 141–147.

Castells, Manuel. 2005. A hálózati társadalom kialakulása – Az információ kora, I. kötet. Budapest: Gondolat Kiadó.

Habermas, Jürgen. 1971. A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása. Budapest: Gondolat Kiadó.

Jakubowicz, Karol. 2007. Public Service Broadcasting: A Pawn on an Ideological Chessboard. In Media Between Culture and Commerce, szerkesztette Els de Bens, Bristol: Intellect Books.

Moe, Hallvard. 2013. „Public Service Broadcasting and Social Networking Sites: The Norwegian Broadcasting Corporation on Facebook.” Media International Australia 146: 114–122. Megtekintve 2022. április 10-én. https://journals.sagepub.com https://doi.org/10.1177/1329878X1314600115

Nyakas Levente. 2015. A médiapluralizmus nyomában. A médiapluralizmus elvének elméleti alapjai és értelmezése az Európai Unió egyes politikáiban (különös tekintettel audiovizuális és -médiapolitikára), jogalkotásában és intézményi gyakorlatában. Munkahelyi vita céljára készített változat. Doktori értekezés. Győr: Széchenyi István Egyetem.

Rumphorst, Werner. 2007. Model Public Service Broadcasting Law. Megtekintve 2022. április 10-én. https://www.article19.org/wp-content/uploads/2018/02/modelpsb-law.pdf

Sundet, V. S. 2008. Innovajson og nyskaping i NRK. En analyse av plattform- og sjangerbruk i Rubenmann-prosjektet. Nors Medietidsskrift, 154/4, 282–307.

SSB/MedieNorge. 2011. Tilgang til avisabonnement og antall abonnement.

Tóth Loretta. 2022. Az udvariatlanság pragmatikája. Diplomácia 280 karakterben: a nemzetközi kapcsolatok alakulása a twiplomácia aranykorában. Doktori értekezés. Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem.

Megjelent
2022-12-15
Hogyan kell idézni
AntalZ. (2022). Norvég tájékoztatási modell: A globális közösségi hálózatok integrálása a közszolgálati média rendszerébe. Uránia Interdiszciplináris Folyóirat, 2(2), 104-121. https://doi.org/10.56044/UA.2022.2.5
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmány