Zoopedagogical and environmental education in order to protect endangered and highly endangered species in the Zoological and Botanical Garden of Jászberény

  • Zoltán Orbán Zoological and Botanical Garden of Jászberény
  • Péter Fercsik Zoological and Botanical Garden of Jászberény
  • Tamás Sárközy Zoological and Botanical Garden of Jászberény
Keywords: enrichment of the environment, environmental education, group guidance, information, protection of the nature, spectacular feeding, sustainability, zoopedagogy

Abstract

In 2001 we started an experience- and demonstration-centred experimental zoopedagogical programme in the Jászberény Zoo, introducing more than 100 endangered and highly endangered species of animals. The environmental education of the visitors is built on this demonstration. The basis for this are lectures and activities provided as free service by the zoo. During the programme the number of visitors has increased with 39.5% (from 43,000 to 60,000), the number of guided groups from 50 to 240, the number of people attending the activities from 2374 to 8500. In 2001 4.7% of the visitors, while in 2002 14.1% of the visitors took part in the zoopedagogical activities. Our results support the fact that zoo visitors can be made interested in the experience-oriented environmental education. Consequently the Hungarian zoos with their yearly 3,000,000 visitors can become the main co-institutes of the environmental education and so the most important co-institutes of nature and environment protection.

References

Bábosik, I. (1999): A nevelés elmélete és gyakorlata. - Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Hortobágyi, K. (szerk.) (1995): Környezeti nevelés az erdei iskolában. - Alapítvány a Magyarországi Környezeti Nevelésért, Budapest.

IUDZG/CBSG (IUCN/SSC) (1993): Az állatkertek természetmegőrzési világstratégiája. A világ állatkertjeinek és akváriumainak szerepe a Föld természeti értékeinek megőrzésében. - Fővárosi Állat- és Növénykert, Budapest.

Kleiman, D. G. (ed.) (1997): Wild mammals in captivity. - The University of Chicago Press, Chicago and London.

Labancz, Gy. (szerk.) (2001): Óvodások környezeti nevelése. - Alapítvány a Magyarországi Környezeti Nevelésért, Budapest.

Legány, A. (szerk.) (1993): Környezeti nevelés a táborban. - Alapítvány a Magyarországi Környezeti Nevelésért, Budapest.

Nahalka, I. (2002): Irányzatok találkozása - természettudományos nevelés a harmadik évezred elején. - In: Bábosik, I. & Kárpáti, A. (szerk.): Összehasonlító pedagógia. BIP, Budapest, pp. 168-185.

NAT, Nemzeti Alaptanterv (1995) - MKM.

NKNS, Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia (2001) munkaanyag. - Magyar Környezeti Nevelési Egyesület.

Palmer, J. & Neal, P. (2000): A környezeti nevelés kézikönyve. - Körlánc Környezeti Nevelési Program.

Pies-Schulz-Hofen, R. (2000): Az állatkerti állattartás alapjai. - Magyar Állatkertek Szövetsége és a Fővárosi Állat- és Növénykert.

Pintér, T., Ilosvay, Gy. & Özvegy, J. (szerk.) (1997): Körlánc Könyvek 5. Pedagógiai lehetőségek az állatkertekben, zoopedagógia. - Körlánc Szegedi Munkacsoportja.

Rókusfalvy, P. (2002): A környezetpszichológia alapkérdései. - Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Standovár, T. & Primack, R. B. (2001): A természetvédelem biológiai alapjai. - Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Szabó, Á., Szemethy, L., Firmánszky, G. & Heltai, M. (2000): A visszatelepülő nagyragadozók természetvédelmi és vadgazdálkodási problémái. - In: Csányi, S. & Szemethy, L. (szerk.): A Vadgazdálkodás Időszerű Tudományos Kérdései (VITáK) 1. kötet. Ragadozók: Az ökológiai szerep és a vadgazdálkodási hatás ellentmondásai. Gödöllő, pp. 62-72.

Szerényi, G. (szerk.) (1994): Környezeti nevelés a szakkörön. - Alapítvány a Magyar Környezeti Nevelésért, Budapest.

Published
2004-12-31