„Mit vagy hajlandó ingyen átengedni?”

Az internetes tánc ontológiájának és tulajdonlásának kvalitatív vizsgálata három hiphop táncművésszel

Kulcsszavak: tánc, online, szerzőség, ontológia, hiphop

Absztrakt

A tanulmány az Online Mozgás: Az internetes tánc ontológiája és tulajdonjoga című, az AHRC (AH/W01002X/1) által támogatott kutatás néhány kulcsfontosságú megállapítását ismerteti. A táncokat gyakran másolják, újraértelmezik vagy adaptálják – sokszor engedéllyel, de nem ritkán annak hiányában is, ami komoly kérdéseket vet fel a tulajdonjog, a kulturális kisajátítás és az alkotói elismerés szempontjából. A kutatás három, saját munkáit online megosztó hiphop művésszel készült interjúra épül, amelyek révén a kifejezetten online fogyasztásra szánt tánc ontológiai alapjait vizsgáljuk. Feltárjuk az online megosztás kreatív, szociokulturális, gazdasági és jogi következményeit, különös tekintettel a művészi tulajdonjog kérdéskörére. Az első eredmények azt mutatják, hogy a művészek eltérően értelmezik mind a tulajdonjogot, mind pedig az általuk létrehozott „alkotás” természetét, valamint hogy a táncműfajhoz szorosan kapcsolódó elemek – például a hiphop kultúrában meghonosodott sampling vagy a biting – körül kialakult generációs normák meghatározó szerepet játszanak ezekben az értelmezésekben. Ez a sokféleség, amely a stílusbeli sajátosságokból és az online megosztás komplexitásából fakad, összetett és gyakran vitatott helyzeteket eredményez a táncművészet terén jelentkező tulajdonjogi kérdések kapcsán – különösen, ha anyagi haszon vagy veszteség is társul hozzájuk.

Megjelent
2025-05-08
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok