A történelmi táncok szimbolikája Csajkovszkij Csipkerózsika című balettjének zenéjében

  • Ilona Kovács
Kulcsszavak: Csajkovszkij, Csipkerózsika, Nurejev, szvit, sarabande

Absztrakt

Pjotr Csajkovszkij Csipkerózsikájának zenéje mindig is jelentős szerepet játszott és játszik a balett sikerében. Az orosz zeneszerző látványos jelenetekkel, szólókkal és duettekkel ajándékozta meg a táncosokat. Ezek mellett történelmi táncok is megjelennek a partitúrában, például az archaizáló sarabande, amely meglehetősen szokatlan választásnak tűnik egy 19. századi romantikus zeneszerzőtől.

A tanulmány első felében rövid történeti áttekintést adok a szvit műfajának Csajkovszkij kompozícióiban betöltött szerepéről, majd arra a kérdésre keresem a választ, hogy életműve tartalmaz-e előzményeket a különböző táncokhoz, különösen a Csipkerózsika sarabande-jához. Minden idők egyik legnagyobb balettművészének, Rudolf Nurejevnek a Csipkerózsika végigkísérte alkotói pályája egészét. Sokszor táncolta különböző karaktereit, egyik kedvenc szerepe Désiré herceg volt, koreográfusként pedig nem kevesebb, mint hétszer állította színpadra a balettet. Nurejev megértette a sarabande dramaturgiai jelentőségét, és sok 19–21. századi rendezéssel ellentétben ő nem hagyta ki koreográfiáiból a táncot.

Megjelent
2025-05-08
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok