The motivation for learning LSP at a north-Hungarian University

  • Tünde Bajzát
Keywords: tertiary education, learning languages for specific purposes, intrinsic motivation, extrinsic motivation, Academic Motivation Scale

Abstract

Motivation plays a key role in language learning, and a crucial part of the language learning process. Consequently, the aim of the study is to describe the intrinsic and extrinsic motivational factors of higher education students studying foreign languages for specific purposes. The study was conducted in the spring of 2023 at the University of Miskolc, Hungary, where students attending six different Faculties of the University studying English, French, German, Spanish for specific purposes filled in the questionnaire in Hungarian. The questionnaire contained open-ended and closed questions, and five-point Likert scales using the Academic Motivation Scale. The first part of the paper describes the theoretical background of the research. The second part shows the aim, method, participants, and results of the research. The outcomes illustrate the intensity of the university students’ intrinsic and extrinsic motivation, and the differences of the items of the two types of motivation. The results also show the different levels of motivation between the students attending the different Faculties of the University and studying various foreign languages for specific purposes.

References

Babbie, E. (2001): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó: Budapest

Bánhegyi, M. – Fajt, B. (2021): A BGE első évfolyamos egyetemi hallgatóinak intézményválasztási és nyelvtanulási motivációi. Porta https://doi.org/10.48040/PL.2021.7

Bánhegyi, M. – Bocz, Zs. – Fajt, B. (2023): Gazdasági képzésben részt vevő egyetemi hallgatók intézményválasztási és nyelvtanulási motivációi EU-s és hazai kontextusban. Porta Lingua. SZOKOE: Budapest. 2023/2. 81–93. DOI: https://doi.org/10.48040/PL.2023.2.7

Bárdos, J. (2000): Az idegen nyelvek tanításának elméleti alapjai és gyakorlata. Nemzeti Tankönyvkiadó: Budapest

Farkas, J. (2020): Gazdasági szaknyelvet tanuló hallgatók szaknyelvtanulási motivációjának statisztikai vizsgálata. Porta Lingua 2020. Szaknyelvoktatás és -kutatás nemzetközi kontextusban. Cikkek, tanulmányok a hazai szaknyelvoktatásról. SZOKOE: Budapest. 331–349. DOI: https://doi.org/10.48040/PL.2020.27

Mackey, A. – Gass, S. (2005): Second Language Research: Methodology and Design. Lawrence Erlbaum Associates Publishers: London

Oxford, R. – Shearin, J. (1994): Language learning motivation: Expanding the theoretical framework. The Modern Language Journal, 78. DOI: https://doi.org/10.2307/329249

Vallerand, R. – Pelletier, L. – Blais, M. – Brière, N. – Senècal, C. – Vallières, E. (1992): The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52, 1003–1017. DOI: https://doi.org/10.1177/0013164492052004025

Published
2024-07-01
Section
Szaknyelvi tanterv- és tananyagfejlesztés, hallgatóI motiváció