Vendégbarátság, ellenségesség, vendégszeretetgyűlölet
Eötvös Péter: Sleepless (2021)
Absztrakt
Eötvös Péter Sleepless című operáját 2021. november 28-án mutattak be Berlinben. Az opera a berlini Staatsoper Unter den Linden felkérésére készült, a forgatókönyvet Jon Fosse Trilógiája (2014) alapján Eötvös Péter és Mezei Mária írta, az előadást Mundruczó Kornél rendezte. Jon Fosse szövegének és Eötvös Péter operájának jelentőségét nagyon jól jelzi, hogy a darab intendánsa a 2021-es évadnak a Sleepless címet adta, az Opernwelt folyóirat 2021 legjobb ősbemutatójának nevezte a darabot, Jon Fosse pedig 2023-ban megkapta az irodalmi Nobel-díjat. A „vendégszeretetgyűlölet” vagy „vendégbarátság-ellenségesség” kifejezést franciául hostipitalité Jacques Derrida vezette be a filozófiába a hospitalité és hostilité kifejezésekből alkotott nyelvjátékként (1995/2021). Eötvös nem hivatkozik Derridára, Derrida szövegeiben is ritkán találunk utalást a klasszikus zenére (J. S. Bach, Händel), még ritkábban az operára (Mozart: Don Giovanni), ennek ellenére amellett érvelek, hogy Eötvös dekonstruálja az opera intézményrendszerét és műfaját, Derrida dekomponálja a filozófiai diskurzust. A Sleepless esetében van egy közvetlen kapcsolat Derrida és Eötvös között, amely igazolja a tézisemet, mégpedig Jon Fosse, akit olyannyira foglalkoztatott Derrida írásfelfogása, hogy a Nobel-díj alkalmával tartott beszédében is néven nevezi. Az előadásomban azt vizsgálom, hogy Jon Fosse Trilógiája és Eötvös Péter Sleepless című operája miként viszik színre a vendégszeretet megvonásának drámáját, miként késztetnek arra, hogy elgondolkodjunk a vendégbarátság, az ellenségesség és a derridai értelemben vett „vendégszeretetgyűlölet” kérdésén.
Hivatkozások
A.Dobos Éva: „Azt mondta, a fülemet használjam, hangosan olvassam el a tükör előtt a szöveget – A. Dobos Éva Jon Fosséról”, Litera, 2023. október 6. https://litera.hu/magazin/interju/azt-mondta-a-fulemet-hasznaljam-hangosan-olvassam-el-tukor-elott-a-szoveget-a-dobos-eva-jon-fosserol.html.
Ahsanuzzaman, Ahmed: „An Afternoon with Jon Fosse”, English Writings 2008. https://bangla.bdnews24.com/arts/978.
Antal Balázs: „Szólam magányos hangokra. Jon Fosse prózaművészetéről”, Látó 2023. december. https://www.lato.ro/irodalmi-mu/szolam-maganyos-hangokra--jon-fosse-prozamuveszeterol.
„A zene legalább annyira irányít engem, mint én őt”. Fazekas Gergely [interjúja Eötvös Péterrel], Jó Blog 2022. április 2. https://jo.444.hu/2022/04/02/a-zene-legalabb-annyira-iranyit-engem-mint-en-ot
Behind the scenes of Sleepless (Staatsoper Unter den Linden, 2021). https://www.youtube.com/watch?v=C8IUcFcySl0&t=26s .
Benjamin, Walter: „Franz Kafka. Halálának tizedik évfordulójára”. Ford. Tandori Dezső. In: uő: Angelus Novus. Értekezések, kísérletek, bírálatok. Budapest: Magyar Helikon, 1980, 781–817.
Bolognesi, Bertrand: „Sleepless/Insomnie. Opéra-ballade de Péter Eötvös. Grand Théâtre, Genève – 31 mars 2022”. Anaclase: http://www.anaclase.com/chroniques/sleepless-insomnie.
Cohen-Lévinas, Danielle–Jean-Luc Nancy: Inventions à deux voix. Entretiens. Paris: Éditions du Félin, 2015.
Derrida, Jacques: Grammatológia. Ford. Marsó Paula. Budapest: Typotext, 2014.
Derrida, Jacques: A disszemináció. Ford. Boros János, Csordás Gábor, Orbán Jolán. Pécs: Jelenkor, 1998.
Derrida, Jacques: Glas. Paris: Galilée, 1974.
Derrida, Jacques: La carte postale. Paris: Flammarion, 1980.
Derrida, Jacques: Psyché, Inventions de l'autre. Paris: Galilée.1987.
Derrida, Jacques: Feu la cendre., Paris: Editions Des femmes, 1987.
Derrida, Jacques: „Circonfession”. In: Geoffrey Bennington–Jacques Derrida: Derridabase. Paris: Seuil, 1991, 175.
Derrida, Jacques: Esszé a névről. Ford. Boros János, Csordás Gábor, Orbán Jolán. Pécs: Jelenkor, 1995.
Derrida, Jacques: Marx kísértetei. Ford: Boros János, Csordás Gábor, Orbán Jolán. Pécs: Jelenkor, 1995.
Derrida, Jacques: Ki az anya? – Születés, természet, nemzet. Ford. Boros János–Csordás Gábor–Orbán Jolán. Pécs: Jelenkor, 1997.
Derrida, Jacques: A másik egynyelvűsége avagy az eredetprotézis. Ford. Boros János, Csordás Gábor, Orbán Jolán. Pécs: Jelenkor, 1997.
Derrida, Jacques–Guillaume, Marc–Vincent, Jean-Pierre: Marx en jeu. Paris: Descartes & Cie. 1997.
Derrida, Jacques: „Világ kozmopolitái, még egy erőfeszítést!” Ford. Boros János–Orbán Jolán, Magyar Lettre Internationale 2000. ősz, 77–81.
Derrida, Jacques: Demeure, Athènes. Photographies de Jean-François Bonhomme. Paris: Galilée, 2009.
Derrida, Jacques: Hospitalité, volume I.: Séminaire (1995–1996). Paris: Seuil, 2021.
Derrida, Jacques: Hospitalité, volume II.: Séminaire (1996–1997). Paris: Seuil, 2022.
Domsa Zsófia: „A beszédtől az írásig és vissza (Jon Fosse esszéiről)”, 1749 2024. 07. 13. https://1749.hu/fuggo/essze/essze-fosse-esszeirol.html .
Elm, Theo: „Az ’átváltozás’ apóriája. Rilke legendája a tékozló fiúról”. Ford. V. Horváth Károly. In: Thomka Beáta (szerk.): Narratívák, 2. Budapest: Kijárat, 1998, 105–135., ide: 107.
Eötvös Péter–Pedro Amaral: Parlando Rubato. Beszélgetések, monológok és egyéb kitérők. Ford. Jancsó Júlia. Budapest: Rózsavölgyi és Társa, 2015.
„Eötvös Péter: ’Menekültem előlük, hogy véletlenül se essek ismétlésbe””. Molnár Fanni [interjúja Eötvös Péterrel]. Papageno 2022. április 2.: https://papageno.hu/zene/2022/04/eotvos-peter-menekultem-eloluk-hogy-veletlenul-se-essek-ismetlesbe./
Fosse, Jon: Frå telling via showing til writing. Norske samlaget, 1989.
Fosse, Jon: Gnostiske essay. Norske samlaget, 1999.
Fosse, Jon: Når ein engel går gjennom scenen og andre essay. Oslo: Norske Samlaget, 2014.
Fosse, Jon: Trilógia. Ford. A. Dobos Éva. Pesti Kalligram, 2015.
Fosse, Jon: A másik név. Szeptológia, 1. Ford. A. Dobos Éva. Budapest: Pesti Kalligram, 2023.
Fosse, Jon: Écrire, c'est écouter. Entretiens avec Gabriel Dufay. Trad. Gabriel Dufay. Paris: L’Arche. 2023.
Fosse, Jon – Ségol, Marianne: „Toutes mes pièces parlent d’une seule et même personne et appartiennent à une œuvre unique”, Sur le ring 7 mars 2024: https://surlering.org/2024/03/07/jon-fosse-toutes-mes-pieces-parlent-dune-seule-et-meme-personne-et-appartiennent-a-une-oeuvre-unique/.
Fauchet, Benoît: „Sleepless, la superbe ballade des jeunes gens malheureux de Peter Eötvös”, Diapason 30. mars. 2022. https://www.diapasonmag.fr/critiques/sleepless-la-superbe-ballade-des-jeunes-gens-malheureux-de-peter-eotvos-25010.html#item=1 (
Grabócz Márta (dir.): Les opéras de Peter Eötvös entre Orient et Occident. Paris: Éditions des archives contemporaines, 2012.
Grabócz Márta: „Eötvös Péter operái Kelet és Nyugat között”. Ford. Balázs István. Parlando 2013. http://www.parlando.hu/2013/2013-1/2013-1-11-Grabocz.htm.
Händel: Il Trionfo del Tempo e del Disinganno. Festival d’Aix-en-Provence, 2016: https://festival-aix.com/en/programmation/opera/il-trionfo-del-tempo-e-del-disinganno (utolsó megtekintés: 2024. június10.).
Kafka, Franz: Elbeszélések. Ford. Tandori Dezső. Bukarest: Kriterion, 1978.
Komponistenporträt Peter Eötvös. Der Komponist der Oper „Sleepless“ im Porträt:. https://www.theater-chemnitz.de/spielplan/detailseite/komponistenportraet-peter-eoetvoes/13101.
Kondor Ádám: „Notes disséminées”. Szerk. Orbán Jolán: Déli Felhő (Derrida-különszám) 2000/1., 108–113.
Mallet, Marie-Louise (ed.): Le passage des frontiers, Autour du travail de Jacques Derrida. Paris: Galilée, 1994.
Marcel Cobussen: Deconstrucion in Music: www.cobussen.com.
Mezei Mari: „Eötvös Péter. Sleepless. Opera Ballad”. https://eotvospeter.com/piece/sleepless/.
Miller, J. Hillis: Tropes, Parables, Performatives. Essays on Twentieth-Century Literature. New York: Harvester-Wheatsheaf, 1990.
https://doi.org/10.2307/j.ctv120qs5f
Nancy, Jean-Luc: „Comment s’écoute la musique”, Il Particolare, 2006, 15–16.
The Nobel Prize in Literature 2023. Jon Fosse Facts.
https://www.nobelprize.org/prizes/literature/2023/fosse/facts/.
The Nobel Prize in Literature. 2023. Jon Fosse. Interview: https://www.nobelprize.org/prizes/literature/2023/fosse/interview/.
The Nobel Prize in Literature. 2023. Jon Fosse, Lecture: Nobelførelesing. Eit taust språk. (A nyelv, amely hallgat. Ford. A. Dobos Éva). Stockholm, 2023. december 7.: https://www.nobelprize.org/prizes/literature/2023/fosse/215846-nobel-lecture-norwegian/.
Opernwelt Jahrbuch 2022: https://www.gtg.ch/en/news/sleepless-best-creation-of-the-year-by-opernwelt/.
Orbán Krisztina: „’A nyelvnek énekelnie kell’. Interjú Jon Fosséval”, Kulter 2018. május 8. https://www.kulter.hu/2018/05/a-nyelvnek-enekelnie-kell-jon-fosse-interju/.
Peeters, Benoit: Trois ans avec Derrida. Les carnets d’un biographe, Paris: Flammarion, 2010.
Platón összes művei, I. Budapest: Európa, 1984.
Régy, Claude: Le Nouvel Obs, 6 avril 2014. https://www.nouvelobs.com/rue89/rue89-theatre-et-balagan/20140406.RUE9936/dialogue-unique-a-budapest-entre-l-ecrivain-norvegien-jon-fosse-et-claude-regy.html.
Rivals, Aurore: Entretiens autour des cinq premiere opéras de Peter Eötvös. Château-Gontier sur Mayenne, Éditions Aedam Musicae, 2012.
Rivals, Aurore: „La construction des livrets”. In: Grabócz Márta (dir.): Les opéras de Peter Eötvös entre Orient et Occident. Paris: Éditions des archives contemporaines, 2012, 7–37.
Schreiber, Wolfgang: „Konsequent sachlich, kunstvoll expressiv”, Opernwelt Jahrbuch 2022, 42–44., ide: 42. https://www.der-theaterverlag.de/opernwelt/aktuelles-heft/artikel/konsequent-sachlich-kunstvoll-expressiv/.
https://doi.org/10.5771/0030-3690-2022-Jahrbuch-042
Szendy, Peter : Écoute, une histoire de nos oreilles. Minuit, 2001.
Thibaudat, Jean-Pierre: „Dialogue unique à Budapest entre l’écrivain norvégien Jon Fosse et
Wittgenstein, Ludwig: Tractatus logico-philosophicus [1921]. Werkausgabe. Band 1. Frankfurt am Main, Suhrkamp, 1984. Magyar fordítás: Ludwig Wittgenstein: Logikai-filozófiai értekezés. Ford. Márkus György. Budapest: Akadémiai Kiadó, 1963.