Reports and conjectures on Kylwiria

  • Heidy Zimmermann Paul Sacher Alapítvány

Abstract

The code word ‘Kylwiria’ was mentioned by György Ligeti from time to time since the 1970s. At first, it functioned rather abstractly as a working title for the opera that had been in the making since the mid-1960s and eventually mutated
into Le Grand Macabre. Later, Ligeti also shared details about the imaginary land of his childhood, providing glimpses of brightly colored maps of that land and underscoring the importance of his childlike fantasy world. This article explores
the dimensions of this ‘private mythology’ and its impact on the composer’s creative thinking and work. Its documentary evidence – the description of the land of Kylwiria recorded in 1950 in a booklet of more than 70 pages – is presented
in examples and examinated for its particularities. On the one hand, it seems that the pioneering exploration of geographical spaces is transferred as a model to the creative exploration of sound spaces. On the other hand, Ligeti’s concept of a
fantastic counterworld is to be seen in a literary and cultural- historical context, in which it is to be located somewhere between expedition report, travel guide and utopian design. Such an outline sharpens the meaning of Kylwiria as a cipher
for creativity in a characteristic mixture of ratio and fantasy.

References

Balázs Béla: Der Phantasie- Reiseführer, das ist Ein Baedeker der Seele für Sommerfrischler. Berlin: Zsolnay, 1925.

Balázs Béla: Történet a Lógody- utcáról, a tavaszról, a halálról és a messzeségről. Budapest, Athenaeum, 1913.

B[alogh] E[dgár]: „Ligeti Sándor”. In: Romániai Magyar Irodalmi Lexikon. Szépirodalom, közírás, tudományos irodalom, művelődés. Szerk. Balogh Edgár, Bukarest és Kolozsvár- Napoca: Kriterion és Erdélyi Múzeum- Egyesület, 1994.

Bouliane, Denys: „Stilisierte Emotion. György Ligeti im Gespräch”, MusikTexte 28–29. (1989).

Boym, Svetlana: The Future of Nostalgia. New York: Basic Books, 2001.

Burde, Wolfgang: György Ligeti. Eine Monographie. Zürich: Atlantis, 1993.

Dalos Anna–Kerékfy Márton–Heidy Zimmermann (közr.): Ligeti- labirintus. Barangolás Ligeti György életművében. Basel–Budapest: Paul Sacher Alapítvány–BTK Zenetudományi Intézet, 2024.

Eco, Umberto: A legendás földek és helyek története. Ford. Sajó Tamás. Budapest, Európa, 2013.

Eco, Umberto: A tökéletes nyelv keresése. Ford. Gál Judit–Kelemen János. Budapest: Atlantisz, 22016.

Fink, Anna Giulia: „Die Deutungshoheit”, Datum. Seiten der Zeit (November, 2007).

Floros, Constantin: György Ligeti. Jenseits von Moderne und Postmoderne. Wien: Lafitte, 1996. „24. Helaftonsopera (1968–70 under arbete); arbetstitel ‘Kylwiria’ beställd 1965 av Kungl. Teatern, Stockholm”. In: Ove Nordwall (ed.): Ligeti- dokument. Brev, Skizzer, Partitur, Kommentarer, Om musikteater, Om musikalisk form, Verklistor. Stockholm: Norstedt & Söners, 1968.

Foucault, Michel: A szavak és a dolgok. A társadalomtudományok archeológiája. Ford. Romhányi Török Gábor. Budapest: Osiris, 2000.

Kaufmann, Harald: Von innen und außen. Schriften über Musik, Musikleben und Ästhetik. Hrsg. Werner Grünzweig–Gottfried Krieger. Hofheim: Wolke, 1993.

Kurtág György: „Kylwyria – Kálvária. Ligeti György emlékére”, Holmi 19/11. (2007. november), 1375–1383.

Ligeti György válogatott írásai. Vál. és ford. Kerékfy Márton. Budapest: Rózsavölgyi, 2010.

Ligeti Sándor: A bűvös erszény. Kolozsvár: Pharos, 1934.

Meyer- Kalkus, Reinhart: „’Kylwiria’ – Utopie und Künstlermythos im Werk György Ligetis”.(kézirat, 2012).

Musil, Robert: A tulajdonságok nélküli ember. Ford. Tandori Dezső. Pozsony: Kalligram, 1977.

Müller, Susanne: Die Welt des Baedeker. Eine Medienkulturgeschichte des Reiseführers 1830–1945. Frankfurt–New York: Campus, 2012.

Nordwall, Ove: György Ligeti. Eine Monographie. Mainz: Schott, 1971.

Oehlschlägel, Reinhard: „‘Ja, ich war ein utopischer Sozialist’. György Ligeti im Gespräch”, MusikTexte 28–29. (1989).

Roelcke, Eckhard: „Träumen Sie in Farbe?” György Ligeti Im Gespräch Mit Eckhard Roelcke. Wien: Zsolnay, 2003.

Stürzbecher, Ursula: Werkstattgespräche mit Komponisten. Köln: Gerig, 1971.

Széchenyi Ágnes: „Gulácsy Lajos és a magyar irodalom”. In: Gulácsy – Na’conxypan hercege. Szerk. Bellák Gábor–Plesznivy Edit. Budapest: Magyar Nemzeti Galéria, 2023.

Várnai Péter: Beszélgetések Ligeti Györggyel. Budapest: Zeneműkiadó, 1979.

Weöres Sándor: Der von Ungern. Gedichte und acht Zeichnungen, Übers. Barbara Frischmuth–Robert Stauffer, Nachw. Robert Stauffer. Frankfurt: Suhrkamp, 1991.

Weöres Sándor: Egybegyűjtött írások, 1–3. Szerk. Steinert Ágota. Budapest: Magvető, 1975.

Zimmermann, Heidy: „From Kylwiria to Breughelland. Concepts and Preliminary Stages on the Way to Le Grand Macabre”. In: Thanatos in Contemporary Music. From the Tragic to the Grotesque. Ed. Bianca ∫iplea Temeμ–Hermann Danuser. Cluj- Napoca: MediaMusica, 2022.

Published
2024-02-01
How to Cite
ZimmermannH. (2024). Reports and conjectures on Kylwiria. Hungarian Music, 62(1), 47-67. Retrieved from https://ojs.mtak.hu/index.php/magyarzene/article/view/17829
Section
Articles