Ihlet és nemzet

József Attila: A művészet metafizikája

Kulcsszavak: József Attila, filozófia, esztétika, kézirat, filológia, metafizika, Medáliák, Benedetto Croce, Pauler Ákos

Absztrakt

Nem sokkal egyetemi tanulmányainak végső félbeszakítása előtt, 1928 nyarán foghatott hozzá József Attila egy nagy tanulmány írásához, amelyben a hivatásával kapcsolatos elméleti felfogását akarta összefoglalni. A kézirat rendezetlenül és töredékesen maradt fenn a hagyatékában. A korpuszt a prózai művek 1958-as kiadása Esztétikai töredékek címmel tette közzé. A több rétegben összetorlódott kézirattöredékeket a szerkesztők megpróbálták összeilleszteni. Az eredmény egy teljesen összekuszált szöveghalmaz lett, amelyben nem lehetett eligazodni. Ráadásul teljesen téves datálással, az 1930 őszén született Irodalom és szocializmusnak 1935-ig tartó továbbfejlesztési kísérletét látták az ifjúkori, 1928–1929-ben keletkezett elméleti kísérletben. Az 1980-as évek közepén Horváth Iván közvetítésével váratlanul előkerült új hatalmas József Attila-kéziratos korpusz ismeretében végre szét lehetett választani a fogalmazvány rétegeit, s a kézirat alkalmassá vált arra, hogy a kutatás megkísérelje autentikus értelmezését. Az új kéziratanyagból kiderült a tanulmány tényleges tervezett címe: Ihlet és nemzet. Az alcím is sokat mondó. József Attila a művészet metafizikáját, egyfajta teremtésesztétikát akart megfogalmazni. A megfelelő értelmezéshez a hegeli-marxi iránytól teljes mértékben eltérő új eszmetörténeti megközelítési irányokból, Benedetto Croce és Pauler Ákos bölcselete felől kellett közeledni. Jelen tanulmány ezeknek a felismeréseknek a birtokában végzi el József Attila fiatalkori, elsősorban a Medáliák-korszak verseinek elméleti hátterét megvilágíót töredékes tanulmánynak az elemzését.

Információk a szerzőről

Tverdota György, Eötvös Loránd Tudományegyetem Modern Magyar Irodalomtörténeti Tanszék

professor emeritus

Megjelent
2024-12-18
Rovat
Tanulmány