Kóser vagy tréfli?

Identitásreprezentációk Paula Vogel Indecentjében

Kulcsszavak: Paula Vogel, Solem Asch, zsidó identitás, zsidó művészet, queer identitás, asszimiláció, adaptáció

Absztrakt

A tanulmány Paula Vogel 2015-ös drámáját, a Sholem Asch A bosszú istene című színművének amerikai recepcióját és utóéletét feldolgozó Indecentet vizsgálja; Vogel és Asch színműveinek rövid bemutatását követően a zsidó és leszbikus identitások reprezentációjára, és ezzel szoros összefüggésben a színház társadalmi szerepére fókuszál. Az elemzés Vogel művének meghatározó aspektusaként emeli ki annak ábrázolását, ahogy a többségi társadalom intoleranciája a kisebbségi identitásokat formálja: kiemelt tematika az antiszemitizmus hatása a zsidó identitásra és a zsidó művészek alkotómunkájára (az “elfogadható” és “elutasítandó” önábrázolások kérdése), valamint az asszimiláció és a nyelvhasználat problematikája a diaszpórában. A tanulmány rámutat egyben arra, ahogy Vogel saját műve maga válik az ezekkel a folyamatokkal szembeni ellenállás terévé: az Indecent a zsidó kultúra és a queer lét túlélésének szimbólumaként olvasható.

Információk a szerzőről

Gyárfás Orsolya, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Filozófiatudományi Doktori Iskola, Esztétika Doktori Program

doktori hallgató

Megjelent
2024-07-31
Rovat
Tanulmány