Miért nem beszélhetünk a kései Petrinél Mari-versekről?
Absztrakt
Petri György szerelmi költészetében hangsúlyos formában három múzsa jelenik meg: Sára, Maya és Mari. A tanulmány legutóbbi múzsa előfordulásának poétikai jellemzőit vizsgálja Petri kései költészetében. A kutatás egyrészt a culleri aposztrophé fogalma, másrészt a számadás poétikája felől elemzi a korpuszt, melynek köszönhetően beazonosíthatóvá válik, hogy a megnevezett alak nem megszólítható, viszont más múzsák által helyettesíthető a versekben. Sőt, mintha Mari a többi múzsához való közvetítésben töltené be valódi jelentőségét. Ebből adódóan azért nem beszélhetünk a kései Petri szerelmi költészetében Mari-versekről, mert a múzsa a számadó típusú beszédben a leélt élet részeként, az „összestöbbinő” egy tagjaként definiálható.