Place of public transport in European cities and Hungarian transport development (Urban rail or bus?)

  • Péter Takács BKV Zrt.
Keywords: urban transport, sustainability, public transport

Abstract

Nowadays urban transport serves not only the mobility of people but it is a decisive factor from social, economic, political, cultural and ecological points of view. Share of urban population is constantly rising in Europe which goes together with an increasing number of motor vehicles and commuters and causes more and more severe transport and  environmental problems. Available, reliable, affordable, safe, comfortable, sustainable, environmentally and user friendly transport services contribute to a better life of quality in cities in an indirect way. Overall, public transport with its less land use demand, less environmental damage and better accident statistics shall get a more significant role in urban and  suburban mobility in the future. At places where urban rail (tram, metro) gets in competition with  buses clear aim is to prefer the previous  one; In European cities there is a room for public transport and its privileged role is projected to get stronger, primarily at urban rail modes.

References

Budapest Közlekedésfejlesztési Stratégiája 2014-2030 – Balázs Mór Terv (2014)

Egységes Közlekedésfejlesztési Stratégia 2007-2020 – Fehér Könyv

Enyedi Gy. (1997.): A sikeres város, Tér és Társadalom, 11. évf. 1997/4. 1-7. p.

Hardi T.-Hajdú Z.-Mezei I. (2009.): Határok és városok a Kárpát-medencében, Győr – Pécs, 53-80. p.

Kazinczy L.: Az európai nagyvárosok regionális közlekedésének fejlődési irányai, Műszaki Szemle, Vol.4. No.13., 10-16.p.

Káposzta J. (2018.): A jó kormányzás regionális összefüggései a vidéki térben, Studia Mundi-Economica, Vol.5 No.3., 70-78.p.

Kisgyörgy L. (2014.): Utak, Budapest, Typotex Kiadó, 1.2 fejezet

Legát T. (2018): Közlekedik a Főváros, Budapest, Scolar kiadó, 11-38.p.

Mendöl T.(1963): Általános településföldrajz. Akadémiai Kiadó, Budapest, 520-570. p.

Nemecz G. (2018.): Városi kötöttpályás közlekedésfejlesztési projektek területfejlesztő hatásai, BKV Zrt., 36-54. p.

Nemes Nagy József (szerk): Regionális elemzési módszerek ELTE Regionális földrajzi Tanszék MTA_ELTE Regionális Tudományi Kutatócsoport Budapest 2005.

van Oort, N., van der Bijl, R., & Maartens, M. (2016): Waarde ov sterk onderschat. OVMagazine, In: Prawesh Brispat (2017): Perception based decision-making, Research regarding the added value of modality perception based analysis for public transport investments.

Pirisi G. – Trócsányi A. (2007.): A várossá nyilvánítás, mint a területfejlesztés eszköze?, Területfejlesztés és Innováció 2007/2. pp. 2-8.

Prileszky I- Fülöp G. – Horváth B.: Közúti üzemtan elektronikus jegyzet, Széchenyi István Egyetem, Győr, 2006.

Tóth T. (2018.): Gazdaságfejlesztési lehetőségek a jól működő településeken, Studia Mundi-Economica, Vol.5. No.1., 59-67.p.

Az Európai Parlament 2015. december 2-i állásfoglalása a fenntartható városi mobilitásról http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P8-TA-2015-0423+0+DOC+XML+V0//HU

http://www.carbone4.com/alstomand-carbone-4-measured-the-carbonfootprints-of-the-tramway-versus-busrapid-transit-systems/?lang=en

EU Mobilitási és Közlekedési Főigazgatósága statisztikái, 2017. https://ec.europa.eu/transport/facts-fundings/scoreboard/compare/people/road-fatalities_en

Európai Számvevőszék: Az EU által támogatott városi tömegközlekedési projektek eredményessége (2014) https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR14_01/QJAB14001HUC.pdf

Közlekedéstudományi Intézet adatbázisa http://www.kti.hu/trendek/kozlekedesimodok-kozepes-energiafelhasznalasa/

KSH Népességtudományi Kutatóintézet statisztikája http://demografia.hu/hu/tudastar/fogalomtar/84-varosi-lakossagaranya

KSH népszámlálási statisztika https://www.ksh.hu/docs/hun/eurostat_tablak/tabl/tps00001.html

McKinsey & Company: Elements of success: Urban transportation systems of 24 global cities (2018), https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Business%20Functions/Sustainability/Our%20Insights/Elements%20of%20success%20Urban%20transportation%20systems%20of%2024%20global%20cities/Urbantransportation-systems_e-versions.ashx

Nyíregyházi Egyetem: Közlekedési rendszerek jegyzet. http://www.nye.hu/ktit/sites/www.nye.hu.ktit/files/dokumentumok/E_segedletek/Kozlekrend/K%C3%B6zRendV%C3%A1z2017.pdf

Reális Zöldek Klub véleménye alapján http://realzoldek.hu/velemenyek/wpcontent/uploads/2012/09/2012-08-22-

NKS-SWOT-%C3%B6sszes%C3%ADtettanal%C3%ADzis01-ASz3+GG-MF1a.doc

Széchenyi István Egyetem: Közlekedéstan online jegyzet, 2002. https://ko.sze.hu/catdoc/list/cat/7086/id/7097/m/4974

Tolner László: Közlekedés és környezeti hatásai jegyzet. http://www.tolner.hu/okt/Iparkozl/IK17Kozlekedes.pdf

http://villamosok.hu/kepek/terkep/bp1915.gif

http://siteresources.worldbank.org/INTURBANTRANSPORT/Resources/chapter2.pdf

How to Cite
TakácsP. (1). Place of public transport in European cities and Hungarian transport development (Urban rail or bus?). Scientific Review of Transport, 69(4), 17-32. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2019.4.2
Section
Articles