Transport challenges of a brownfield project in the name of sustainability
Abstract
Brownfield areas are, those areas that were previously typically used for industrial or commercial purposes and that were loaded with low concentrations of pollution, but it is possible to reuse the area after rehabilitation and change its function. One of the main advantages of brownfield investments over greenfield investments is, that on the one hand it is not necessary to build the utility infrastructure and road network, because it is already built, and on the other hand the development is space saving, as it is not necessary to declare new green or agricultural areas as construction areas. Another advantage is that the investment is implemented in addition to the improvement of the environmental conditions, contributing to the
growth and sustainable development of the settlement. At the same time, in the master plan the challenge is to create an attractive regulatory environment for investors, but on the other hand, in long-term sustainable transport for the brownfield area and the district has to be ensured. Using the experience of a case study in Hungary, the authors present the decision making model they have developed, which helps to make the right choice of sustainable settlement and transport planning methods and sustainable transport development tools in the preparation and implementation of brownfield investments.
References
Vasvári B., Mayer G., Vasa L. (2020) - A tudományos és innovációs parkok szerepe a tudásgazdaság és az innovációs ökoszisztéma fejlesztésében - TÉR GAZDASÁG EMBER, 2020/2, 8, 95-107
A Győri Keksz Kft. Története Győri Keksz Kft. – Wikipédia (wikipedia.org) letöltve: 2022. 04. 05.
A Győri Kekszgyári raktár megmaradt épülete - Kekszgyári raktár (moderngyor.com) letöltve: 2022. 04. 05.
European Conference of Ministers Responsible for Spatial/Regional Planning (CEMAT) – Glossary of Key Expression Used in Spatial Development Policies in Europe, Lisbon, Lisbonne (Portugal), 26-27 October/bre 2006 cemat_glossary.pdf letöltve: 2022. 04. 05.
Kádár K. (2014) The rehabilitation of former Soviet military sites in Hungary -Hungarian Geographical Bulletin 63 (4) (2014) 437–456. DOI: https://doi.org/jzww
Abbas M. Hassan, Hyowon Lee (2015) - The paradox of the sustainable city: definitions and examples - Environ Dev Sustain (2015) 17:1267–1285 DOI: https://doi.org/jzwx
Guidelines for Developing and Implementing a Sustainable Urban Mobility Plan sump_guidelines_2019_interactive_document_1.pdf (eltis.org)
Aczél G., Márton M., Csizmadia Z. (2014) Integrált Településfejlesztési Stratégia Győr 2014-2020 –Barnamezős területek
Győri Ipartörténeti Alapítvány - Ipartörténeti emlékhelyek - Magyar Waggon- és Gépgyár Rt. (ipartortenet.hu)
A TSPC készít látványterveket az új győri kulturális negyedről.
Jakab L. (2005) Laktanya a város szívében-HELYBENjárás - Győri Szalon (gyoriszalon.hu)
"Intermodális közösségi közlekedési csomópont kialakítása Győrött" és "Győr városi és elővárosi közösségi közlekedési rendszerének átalakítása" (2012) "Intermodális közösségi közlekedési csomópont kialakítása Győrött" és "Győr városi és elővárosi közösségi közlekedési rendszerének átalakítása" FŐMTERV (fomterv.hu)
Kohn- féle olajgyár története Győri Ipartörténeti Alapítvány - Ipartörténeti emlékhelyek - Kohn-féle Olajgyár (ipartortenet.hu)
Bedők A. (2021) Barnamezős beruházások közlekedésfejlesztési összefüggései - Diplomamunka
TSPC Kft., Szakági tervező: STRÁG Kft., Közreműködő tervezők: Dr. Koren Csaba, Dr. Makó Emese, Dr. Miletics Dániel, Dr. Winkler Ágoston, Dr. Juhász Mattias (2019) Megvalósíthatósági Tanulmány- Győr, Tudományos és Innovációs Park- E2 Közlekedés Analízis és Megvalósíthatósági munkarész
Településfejlesztési koncepció
Győr ITS 2014-2020
Győr MJV Szerkezeti Terv http://onkormanyzat.gyor.hu/cikk/rendezesi_terv.html
Győr MJV Szabályozási Terv http://onkormanyzat.gyor.hu/cikk/rendezesi_terv.html
TSPC Kft., Szakági tervező: - Aczél Városépítész Bt.: Aczél G., Márton M. (2019) Megvalósíthatósági Tanulmány- Győr, Tudományos és Innovációs Park- E1 Városrendezés: Analízis és Megvalósíthatósági munkarész
TSPC Kft., Szakági tervező: STRÁG Kft., Szakági tervezők: Koren Cs., Makó E., Dr. Miletics D., Winkler Á, Juhász M. (2019) Megvalósíthatósági Tanulmány- Győr, Tudományos és Innovációs Park- E2 Közlekedés Analízis és Megvalósíthatósági munkarész
ÚME e-UT 02.01.31 - Közutak távlati forgalmának meghatározása e-UT 02.01.31 - Közutak távlati forgalmának meghatározása előrevetítő módszerrel - Útügyi Műszaki Előírások (kozut.hu)
Sustainable Urban Mobility Plan (SUMP) sump_guidelines_2019_interactive_document_1.pdf (eltis.org)
Macsinka K. (2012) A területhasználati funkciókhoz tartozó parkolási igények meghatározásának módszertana a fenntartható közlekedés elvei szerint Doktori értekezés
Articles published electronically are open access (OJS), freely available online and can be downloaded. Authors of articles are not charged any publication or publishing costs (APC). Users have the right to read, download, copy, print, and search the articles, or share the full text with a link.
Authors must declare that their submission has not been previously published in another journal, that financial support has been acknowledged, and that the list of references is complete and accurate, including specification of URLs and DOIs (if available). When submitting a draft article, each author approves the submitted version. Authors guarantee that the article is their original work. Authors are required to participate in the peer review process, follow the advice of reviewers, meet the prescribed deadlines, and, if any, withdraw the submission or correct errors.
All submitted articles are subject to peer review, where the editors request an independent evaluation from at least one expert, ensuring that the reviewer(s) have no conflicts of interest with the authors. The final decision is made by the Editor-in-Chief, who takes into account the evaluations and the suggestions of the editors. The editors and reviewers treat the submission confidentially.
The publisher and editors are committed to maintaining high ethical standards and to preventing publications that involve research misconduct. They follow the COPE guidelines on such ethical issues.
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication under the Creative Commons License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), which allows others to share the work, while acknowledging the authorship of the work and the first publication in the journal.
The journal archives all published articles, and the journal's owner, the Hungarian Society of Transportation Sciences, will continue to operate the database even if the journal ceases to be published.












