The evolution of equilibrium models - general equilibrium models in transport

  • Adrienn Boldizsár Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék
  • Ferenc Mészáros Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék
  • Lászlóné Tánczos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék
Keywords: equilibrium models, economical effect of transport, CGE model

Abstract

There is little literature in Hungarian on this topic, so it is important to summarize the results that have been obtained so far. Computable general equilibrium models are an increasingly popular method for assessing the economic impacts of transport, including direct and wider economic impacts. They can be used to determine the  behaviour of all markets and actors in the economy. The applied or computable general equilibrium models (AGE or CGE) are based on the modelling of the behaviour of microeconomic actors (households, companies, etc.). General Equilibrium (GE) typically describes a state of stable equilibrium between individual decisions. Then the signals influencing individual choice coincide with the signals issued by the markets, so no one is pushing for a change in the equilibrium situation. The article reviews the range of CGE models used in transport issues and discusses their role in transport assessment.

References

Andre de Palma, Robin Lindsey, Emile Quinet, Roger Vickerman (2011) A Handbook of Transport Economics, ISBN 978 1 84720 2031

Arnott, R.J., MacKinnon, J.G. (1977) The effects of the property tax: a general equilibrium simulation. J. Urban Econ. 4, 389–407. DOI: http://doi.org/cbqdsj

Bachmann, C., Kennedy, C., Roorda, M.J. (2014) Applications of randomutility-based multi-region input-output models of transport and the spatial economy. Transp. Rev. 34, 418–440. DOI: http://doi.org/dvgb

Boardman, A.E., Greenberg, D.H., Vining, A.R., Weimer, D.L. (2006) Cost-Benefit Analysis: Concepts and Practice,

rd ed., Pearson international ed. ed. Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, N.J.

Bröcker, J., Korzhenevych, A., Schürmann, C. (2010) Assessing spatial equity and efficiency impacts of transport

infrastructure projects. Transport. Res. Part B: Methodol. 44, 795-811. DOI: http://doi.org/dvv27f

Juhász, M. (2018) Városi közlekedési infrastruktúra beavatkozások hatásainak becslése és értékelő vizsgálata, Doktori tézisek, Széchenyi István Egyetem Multidiszciplináris Műszaki Tudományi Doktori Iskola, Győr

Tánczos, L., Koren, Cs., Timár, A. (2010) A közúti kiadások finanszírozásának jelenlegi magyar és nemzetközi gyakorlata, Közlekedésépítési szemple, 60. évf. 12. sz. /2010, pp. 1-8.

Mackie, P., Graham, D., Laird, J. (2011) The direct and wider impacts of transport procects: a review. In: A. de Palma - R. Lindsay - E. Quinet - R. Vickerman (ed.): A Handbook of Transport Economics; Edward Elgar Publishing – UK/USA, 2011, pp. 501-526)

Martin, P. (1998) Public Policies, Regional Inequalities, and Growth, Journal of Public Economics 73(1):85-105, DOI: http://doi.org/d8rwwv

Nitzsche, E., Tscharaktschiew, S. (2013) Efficiency of speed limits in cities: a spatial computable general equilibrium assessment. Transport. Res. A: Pol. Pract. 56, 23–48. DOI: http://doi.org/f5hm3h

Oosterhaven, J., Knaap, T. (2003) Spatial Economic Impacts of Transport Infrastructure Investments. In:

Pearman, A., Mackie, P., Nellthorp, J. (Eds.), Transport Projects, Programmes and Policies: Evaluation Needs and

Capabilities. Ashgate, Aldershot, pp. 87.

Sullivan, A.M. (1986) A general equilibrium model with agglomerative economies and decentralized employment. J. Urban Econ. 20, 55–74. DOI: http://doi.org/bkrzhc

Sullivan, A. M. (1983) A general equilibrium model with external scale economies in production. J. Urban Econ.

, 235–255. DOI: http://doi.org/cdhqk3

Török Árpád, Bokor Zoltán (2009) Általános egyensúlyi modellek alkalmazása a városi közlekedéstervezésben. In: Péter, Tamás; Nádai, László (szerk.) Innováció és fenntartható felszíni közlekedés 2009: IFFK 2009 Budapest, Magyarország: BME Közlekedésmérnöki Kar, Paper: 2-szekcio/001 , 4 p.

Tscharaktschiew, S., Hirte, G. (2010) The drawbacks and opportunities of carbon charges in metropolitan areas—a spatial general equilibrium approach. Ecol. Econ. 70, 339–357. DOI: http://doi.org/d6p5n4

Tscharaktschiew, S., Hirte, G. (2012) Should subsidies to urban passenger transport be increased? A spatial CGE

analysis for a German metropolitan area. Transport. Res. Part A: Pol. Pract. 46, 285–309. DOI: http://doi.org/dsz3sq

Wangsness, P.B., Rødseth, K.L., Hansen, W. (2016) A review of guidelines for including wider economic impacts in

transport appraisal. Transp. Rev. 37, 94–155. DOI: http://doi.org/dvgd

Wegener, M. (2011) Transport in spatial models of economic development. In: de Palma, A., Lindsey, R., Quinet, E.,

Vickerman, R. (Eds.), A Handbook of Transport Economics. Edward Elgar Publishing.

How to Cite
BoldizsárA., MészárosF., & TánczosL. (1). The evolution of equilibrium models - general equilibrium models in transport. Scientific Review of Transport, 70(3), 33-43. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2020.3.3
Section
Articles