A Guide to Draft a School (Cyber)Bullying Policy
Abstract
The phenomenon of bullying and cyberbullying unfortunately enmeshes the Hungarian public education system, and many students, parents and teachers suffer from the trauma of bullying. The problem can only be addressed through an interdisciplinary approach, which requires the tools of psychology and pedagogy as well as the tools of law. The aim of this paper is to develop a model anti-bullying policy that provides a common minimum set of guarantees and a starting point for primary and secondary schools to develop their own independent policy. In the annex to the study, a model policy has been drafted, the elements of which fit organically into the existing legal framework and complement it with the scientific background and elements of bullying. By way of example, in addition to addressing the issue of personal and territorial scope, the policy defines bullying and cyberbullying behavior, as well as the retaliation that often occurs in the course of this phenomenon. It also offers a recommended set of procedures, which, if fine-tuned, can be used to deal with incidents of bullying in an appropriate manner.
References
Arató, Nikolett: The Role of Socio-emotional Skills in Cyberbullying Engagement. Doktori értekezés. Pécs, Pécsi Tudományegyetem, Pszichológia Doktori Iskola, 2021.
Balla, Boróka – Bartók, Zita – Csalár, Dorina: A gyermekvédelem és tartalomszabályozás új útjai az interneten – Az Internet Hotline működése és gyakorlata. In Medias Res, 2023/1. https://doi.org/10.59851/imr.12.1.8
Cohen-Almagor, Raphael: Cyberbullying, Moral Responsibility, and Social Networking: Lessons from the Megan Meier Tragedy. European Journal of Analytic Philosophy, Vol. 16., No. 1. (2020) https://doi.org/10.31820/ejap.16.1.4
Digital Parenting Kutatás 7-16 éves gyermekekkel és szüleikkel – Kutatási jelentés a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság részére. https://tinyurl.com/3kp732dd
Hazai kutatások – A gyerekek közel fele szerint egy pofon belefér. Unicef, 2014. https://tinyurl.com/3yx9ubeu
Hinduja, Sameer – Patchin, Justin W.: Bullying Beyond the Schoolyard – Preventing and Responding to Cyberbullying. (2nd ed.) Thousand Oaks California, Corwin, 2015.
Jármi, Éva – Várnai, Dóra Eszter: Online platformok és a bullying megjelenési formái. Online platformok, 2023. július 13. https://tinyurl.com/5ebenpjr
Középiskolások tapasztalatai az iskolai zaklatásról. Unicef–Medián, 2022. https://tinyurl.com/4pvr4wcw
Krupincza, Mariann: Sümegi tragédia: miért fajulhatott idáig a helyzet, min mennek át a bántalmazottak és a bántalmazó tinédzserek? Mandiner, 2023. november 21. https://tinyurl.com/29whz63r
Kulcsár, Gabriella: Bullying és cyberbullying – Hogyan előzzük meg és kezeljük az iskolai és az online kortársbántalmazást? Budapest, Novissima, 2024.
Margitics, Ferenc – Figula, Erika – Pauwlik, Zsuzsa – Szatmári, Ágnes: A szülői bánásmód hatása az iskolai erőszakkal kapcsolatban előforduló magatartásmintákra. Magyar Pedagógia, 2010/3.
Nagy, Nikoletta: Vonat gázolt el egy középiskolai diákot Sümegen. Telex, 2023. november 19. https://tinyurl.com/2ctsmajj
Németh, Ágnes (szerk.): Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása 2022. Budapest, ELTE, Pedagógiai és Pszichológiai Kar, 2023. https://tinyurl.com/atm2ytws
NF: Holtan találták a vajai tinit, aki iskolai zaklatások után tűnt el. Index, 2021. 09. 07. https://tinyurl.com/4abnn5ae
Olweus, Dan: Invited Expert Discussion Paper - Cyberbullying: An overrated phenomenon? European Journal of Developmental Psychology, Vol. 9. (2012) https://doi.org/10.1080/17405629.2012.682358
Policy Department for Citizen’s Rights and Constitutional Affairs: Cyberbullying Among Young People. European Union, 2016.
Pongó, Tamás: A cyberbullying és a diákok véleménynyilvánítási szabadsága, különös tekintettel az USA jogrendszerére. Szeged, Iurisperitus, 2021
Rodkin, Philip C. – Fischer, Karla: Cyberbullying form Psychological and Legal Perspectives. Missouri Law Review, Vol. 77. (2012)
Shariff, Shaheen: Sexting and Cyberbullying – Defining the Line for Digitally Empowered Kids. Cambridge University Press, 2015. https://doi.org/10.1017/CBO9781139095891
Weber, Nicole L. – Pelfrey, William V. Jr.: Cyberbullying – Causes, Consequences, and Coping Strategies. LFB Scholarly Publishing LLC, 2014.
Copyright (c) 2025 Tamás Pongó

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.