Kisiskolások szokásainak és egészségtudatának feltérképezése a közétkeztetés tükrében

  • Mezei Emese Debreceni Egyetem, Debrecen
Kulcsszavak: egészségtudatosság, gyermekkori egészség, iskolai étkeztetés, táplálkozási szokások

Absztrakt

Napjainkban az egészségközpontú étkezés és a közétkeztetés kulcsfontosságú téma, hiszen a gyermekek táplálkozási szokásai jelenlegi egészségük mellett hosszútávon is meghatározzák életminőségüket. Azok a diákok, akik már fiatalon elsajátítják a megfelelő táplálkozással összefüggő tudásuk, fokozott valószínűséggel alakítják ki és tartják fenn az optimális életmódot, amely elősegíti hosszú távú jóllétüket.

Középpontban a 4. és 5. évfolyamosok nézőpontja és táplálkozási ismeretük áll. Célunk megvizsgálni, hogy a közétkeztetés elhagyása és aktuális egészségtudatosságuk hogyan befolyásolja étkezési szokásaikat, életminőségüket, valamint ezekre milyen hatással vannak a különböző szociodemográfiai tényezők.

Szülői és iskolai beleegyezést követően egy 28 kérdéses kérdőív segítségével gyűjtöttünk adatokat. Összesen 1028 diákot vizsgáltunk, melyből 993 érvényes kitöltés gyűlt össze. Demográfiai és életmódbeli témák mellett feltérképeztük véleményüket a menzával kapcsolatban, emellett a Magyar Okostányér ajánlás alapján értékeltük az étkezési ismereteiket is. Az összegyűjtött adatokat Fisher-féle khi-négyzet próbával és bináris többszörös logisztikus regresszióval elemeztük a Stata 17 szoftver használatával. A multikollinearitás ellenőrzésére variancia inflációs tényezőt alkalmaztunk, az illeszkedés jóságának vizsgálatára pedig Hosmer-Lemeshow tesztet használtunk.

Eltéréseket találtunk az iskolai menza ízével kapcsolatban, hiszen egyes intézményben 66,7% kedveli a felszolgált ételeket, ám más iskolákban ez az arány fordítva található, ahol akár a diákok 70%-a nem kedveli az iskolai ételt. Ezenkívül megállapítottuk, hogy az 5. osztályos tanulók jelentősen kedvezőbben értékelték az ételek ízét (EH: 2.11 95% [MT 1.11-4.02]). Az is megfigyelhető, hogy a lakóhely kapcsolatban áll a reggeli kihagyásával, mivel a vidékről iskolába járó diákok jelentősen ritkábban reggeliztek (EH: 2.49 [95% MT 1.26–4.90]). Lényeges tényező a gyermekek tudása is az optimális táplálkozással kapcsolatban, amely szintén vegyes eredményeket produkált. Mindössze a résztvevők 41,8%-a válaszolt helyesen több mint öt kérdésre az Okostányér irányelvei alapján összeállított kérdésekre. Azok viszont, akik táplálkozásukban tudatosabbak, kevésbé preferálták a menzai ételek ízét.

Kutatásunk eredményei alapján megállapíthatjuk, hogy a menza minőségének fejlesztése, a reggelizési rutinok célzott beavatkozásokkal történő javítása, illetve a szülői egészségmagatartás javítása kulcsfontosságú lehet a gyermekek egészséges táplálkozási szokásainak megalapozásában és hosszú távú fenntartásában.

Hivatkozások

/2014. (IV. 30.) EMMI rendelet (2014, April 30).

Al Ali Al Malla, N., Alcat, G., Brikou, D., Causeret, C., Drouka, A., Fellah-Dehiri, N., Gurviez, P., Kapetanakou, A. E., Kontogianni, M. D., Masson, M., Sibalo, S., Ávila, C., & Yannakoulia, M. (2023). Effectiveness of School-Based Interventions in Europe for Promoting Healthy Lifestyle Behaviors in Children. Children (Basel, Switzerland), 10(10), 1676. https://doi.org/10.3390/children10101676

Au, L. E., Fenton, K., Hecht, K., Ritchie, L. D., & Rosen, N. J. (2016). Eating School Lunch Is Associated with Higher Diet Quality among Elementary School Students. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 116(11), 1817–1824. https://doi.org/10.1016/j.jand.2016.04.010

Bakacs, M., Martos, É., Schreiberné Molnár, E., & Zentai, A. (2013). Országos iskolai MENZA körkép. Budapest: Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet. https://ogyei.gov.hu/dynamic/oeti_forms/menza2013.pdf

Bakacs, M., Kaposvári, Cs., Nagy, B., Varga, A. & Zentai, A. (2017). Országos iskolai MENZA körkép. Budapest: Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet. https://ogyei.gov.hu/dynamic/Orszagos-iskolai-MENZA-korkep-2017-181212-2-web.pdf

Báti, A. (Szerk.). (2023). Menzadimenziók. A gyermek-közétkeztetés társadalmi beágyazottsága. Budapest, Magyarország: HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont Néprajztudományi Intézet. 83-123

Beke, Sz. (2021). Egészségfejlesztés, tudatos táplálkozás kialakítása a mindennapokban a közétkeztetési szolgáltatáson keresztül. Deliberationes, 14/1, 102-112. https://deliberationes.gfe.hu/index.php/deliberationes/article/view/37

Bétéri Csabáné (2010). Középiskolások táplálkozási ritmusának és egészségmagatartásának vizsgálata az elhízás terén. Budapest: Új diéta, 2010/1. https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2016/03/20101.pdf

Bíró, Gy., Csorba, J., Fülöp, J., Kósa, Zs., & Szabó, A. (2010). Az egészséges táplálkozás iskolapéldái. Budapest: Táplálkozási Akadémia, 2010/1. https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2016/03/taplalk_akademia_2010_01_iskola.pdf

Bíró, Gy., Kubányi, J., & Vígné Sági, K. (2013). Mit tehet a szülő az egészséges táplálkozásért? Gondolatok, táplálkozási javaslatok, ötletek a kezdődő tanév kapcsán. Budapest: Táplálkozási Akadémia, 2013/8. https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2016/03/taplalkozasi_akademia_2013_08_iskolakezdes.pdf

Bíró, Gy., Kiss-Tóth, B. & Kubányi, J. (2014). Óvodások, kisiskolások táplálkozása. Budapest: Táplálkozási Akadémia, 2014/9. https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2016/03/taplalkozasi_akademia_2014_09_ovodasok,%20kisiskolasok.pdf

Bíró, Gy. Kubányi, J., & Szűzs Zs. (2018). Egészséges táplálkozás iskoláskorban. Budapest: Táplálkozási Akadémia, 2018/3. https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2018/03/taplalkozasi_akademia_hirlevel_ 2018_03_egeszseges_taplalkozas_iskolaskorban_180313.pdf

Chaudhary, A., Mikkelsen, B. E. & Sudzina, F. (2020). Promoting Healthy Eating among Young People-A Review of the Evidence of the Impact of School-Based Interventions. Nutrients, 12(9), 2894. https://doi.org/10.3390/nu12092894

Colley, P., Gilliland, J., Seabrook, J. A., & Woodruff, S. J. (2022). Examining Elementary School Children’s Knowledge about Food and Nutrition in Southwestern Ontario, Canada. Canadian Journal of Dietetic Practice and Research, 83(2), 59–67. https://doi.org/10.3148/cjdpr-2021-037

Ferenczi, M., & Puskás, A. L. (2021). Egészségtudatosság sajátos vonásai a 11-17 éves magyar fiatalok vonatkozásában az ezredfordulót követően a HBSC kutatás adatai alapján–Szakirodalmi áttekintés. Táplálkozásmarketing, 8(1), 33-44.

Greiner, E., Dánielné Rózsa, Á., & Kovács, V. A. (2008). Országos iskolai MENZA körkép. Budapest: Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet. https://ogyei.gov.hu/dynamic/oeti_forms/menza2008.pdf

Guadalupe-Grau, A., Justamente, I., Ozolina-Moll, L., Raudeniece, J., & Reihmane, D. (2020). Comparative Analysis of the Effects of Daily Eating Habits and Physical Activity on Anthropometric Parameters in Elementary School Children in Latvia: Pach Study. Nutrients, 12(12), 3818. https://doi.org/10.3390/nu12123818

Kim, M. H., Lee, J. H., & Park, E. S. (2015). Eating Habits and Food Preferences of Elementary School Students in Urban and Suburban Areas of Daejeon. Clinical nutrition research, 4(3), 190–200. https://doi.org/10.7762/cnr.2015.4.3.190

Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ). (2018). Okostányér gyerekeknek. https://www.okostanyer.hu/okostanyer-gyermek/

MDOSZ. (2016, April 14). OKOSTÁNYÉR® néven új hazai táplálkozási ajánlást ad ki a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége. Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége: Budapest. https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2016/04/okostanyer_20160414.pdf

MDOSZ. (2017, November 6). OKOSTÁNYÉR® gyerekeknek adagolási útmutatóval. Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége: Budapest. https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2017/11/mdosz_okostanyer-gyerekeknek_sajtokozlemeny_final_20171106.pdf

MDOSZ. (2022, March 15). OKOSTÁNYÉR. Forrás: Új táplálkozási ajánlások- OKOSTÁNYÉR: https://mdosz.hu/uj-taplalkozasi-ajanlasok-okos-tanyer/

Molnár, A., Beregi, E., Kós, K., & Suszter, L. (2023). Az iskolai egészségfejlesztés és egészségnevelés fogalmának és szabályozó rendszereinek áttekintése az elmúlt évtized viszonylatában. Magyar Pedagógia, 123(1), 19-32. doi: https://doi.org/10.14232/mped.2023.1.19

Molnár, S., Morvayné Kiss, R., Balogh, E., Kádár, K. M., Vékony, B., Csajbókné Csobod, É., & Veresné Bálint, M. (2021). A Komárom-Esztergom megyében élő szülők befolyása a kisiskolás gyermekek táplálkozási szokásaira az OKOSTÁNYÉR ismeretének tükrében. Budapest: Új diéta.

Somhegyi, A. (2012). A teljeskörű iskolai egészségfejlesztés országos megvalósítását elősegítő elemek a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC törvényben. Népegészségügy, 90(3), 202-213.

Szűcs, Zs. (2016). OKOSTÁNYÉR- új táplálkozási ajánlás a hazai felnőtt lakosság számára. (J. Kubányi, Szerk.) Új diéta 2-3., 20-23. https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2017/01/ud-2016-2-3_final.pdf

Szűcs, Zs. (2019). Egészséges táplálkozás mint hosszútávú prevenciós program: OKOSTÁNYÉR 6-17 éves gyerekeknek. Magyar Tudomány, 688-699.

Szűcs, Zs. (2019). Egészséges táplálkozás gyermekkorban – Okostányér® 6–17 éves gyermekeknek. Budapest: TÉT Platform Egyesület, Fehér Könyv. 88-92. https://tetplatform.hu/wp-content/uploads/2019/03/TET_Feher_Konyv_2.pdf

Tátrai-Németh, K., Erdélyi-Sipos, A., Csajbókné Csobod, É., Gyuricza, Á., Mák, E., Sinka, M., Szűcs, Zs., & Zentai, A. (2018). Közétkeztetők kézikönyve. (K. Dr. Tátrai-Németh, & A. Erdélyi-Sipos, szerk.) Budapest: SpringMed kiadó.

U.S. Department of Agriculture (USDA). (2022. March 12). MyPlate Graphics. https://www.myplate.gov/resources/graphics/myplate-graphics World Health Organization (WHO). (2003). Food based dietary guidelines in the WHO European Region. Koppenhága, Dánia. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/107490/WHO-EURO-2003-8757-48529-72104-eng.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Zentai, A., Miháldy, K., & Varga , A. (2018). A közétkeztetési rendelet (37/2014 Emmi rendelet) hatásai a fiatalok étkeztetésére. Budapest: TÉT Platform Egyesület, Fehér Könyv. 93-95. https://tetplatform.hu/wp-content/uploads/2019/03/TET_Feher_Konyv_2.pdf

Zentai, A., Varga, A., Kaposvári, C., Miháldy, K., & Szűcs, Z. (2018). Egészséges táplálkozás otthon és az iskolában. Budapest: Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet. https:// merokanal.hu /wp-content/uploads/2019/10/Eg%C3%A9szs%C3%A-9ges-t%C3%A1pl%C3%A1lkoz%C3%A1s-otthon-%C3%A9s-az-iskol%C3%A1ban-v08-web.pdf?fbclid=IwAR0I1Qw4fp6gYxoWZKT_xCeD6hLbiy74dfb1oaiDSl1THx6YQvdSXMBVno4

Megjelent
2025-05-27
Hogyan kell idézni
MezeiE. (2025). Kisiskolások szokásainak és egészségtudatának feltérképezése a közétkeztetés tükrében. Egészségfejlesztés, 66(1), 46-58. Elérés forrás https://ojs.mtak.hu/index.php/egfejl/article/view/17224
Folyóirat szám
Rovat
Eredeti közlemények - Kutatás