Az gyermeki tanulás Z-generációs értelmezése és az óvodai nevelés gyakorlatának perspektívája
Abstract
Kutatásomban szeretném feltérképezni a Z-generációs fiatal felnőttek és az óvodai nevelés gyakorlatában dolgozó pedagógusok szemszögéből az óvodás gyermekek tanulásáról alkotott nézeteket, paradigmatikus változásokat. Vizsgálatom középpontjába a gyermeki tanulásról alkotott elképzeléseket, véleményeket helyeztem. Elsődleges célom, hogy egy széles spektrumú helyzetfeltárást végezzek a koragyermekkori tanulás értelmezéséről a kezdő és a tapasztalt óvodapedagógusok körében. Másodlagos célul tűztem ki, hogy feltérképezzem a gyermeki tanulásról alkotott nézeteket a Z-generációs 18–22 éves fiatal felnőtteknél. Harmadik célom, hogy véleményeket gyűjtsek a digitális kultúra létjogosultságáról a koragyermekkori tanulási környezetben. Empirikus vizsgálataim során induktív, leíró kutatási stratégiát alkalmaztam. Az írásbeli kikérdezés módszerét választottam a feltáráshoz, így a három célcsoportra három különböző kérdőívet állítottam össze, zárt és nyitott kérdésekkel. A kutatási eredményekből levonható következtetésekkel kapcsolatban elmondható, hogy a sikeres tanulási kompetenciák mögött minden szereplő más képességeket, kompetenciákat lát szükségesnek. A pedagógusok érzik a 21. századi, megváltozott gyermekkor sajátosságait, problémáit, és a pedagógiai kihívásokat.