Esélyegyenlőség, fenntartható fejlődés és a civil társadalom szerepe a felsőoktatásban

Etikai és társadalomfilozófiai megközelítés nemzetközi és magyarországi kontextusban

  • Varga Anita Dunaújvárosi Egyetem, Társadalomtudományi Intézet
Kulcsszavak: Felsőoktatás, esélyegyenlőség, civil szerepvállalás, etika, társadalomfilozófia

Absztrakt

A felsőoktatáshoz való hozzáférés és a felsőoktatási részvétel kérdése alapvető jelentőségű az európai társadalmakban, mivel közvetlen hatással van a társadalmi mobilitásra, a demokratikus részvételre és a gazdasági fejlődésre (EC,2020). Jelen tanulmány az esélyegyenlőség és méltányosság társadalomfilozófiai és etikai szempontjait figyelembe véve tárgyalja a fogyatékossággal élő hallgatók helyzetét.  Rávilágít arra, hogy a teljesítményelvű kiválasztás és az esélyteremtés közötti feszültség csak akkor oldható fel, ha a felsőoktatási intézmények a jogszabályi keretek biztosította lehetőségeken túl valódi befogadó környezetet alakítanak ki (UN,2015). A társadalmi igazságosság elve, amely az esélyegyenlőség intézményi megvalósítását támogatja, szoros kapcsolatban áll az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljaival (SDG 4 – Minőségi oktatás, SDG 10 – Egyenlőtlenségek csökkentése) (UN,2015). Az esélyegyenlőség és a befogadás előmozdítása a felsőoktatásban nem csupán morális és jogi kötelesség, hanem a fenntartható társadalmi fejlődés előfeltétele is, amely hosszú távon hozzájárul a gazdasági stabilitáshoz és az innovációs képesség növekedéséhez (Tilak,2018). A civil társadalmi szervezetek, különösen a nonprofit szektor szerepe a felsőoktatási esélyegyenlőség előmozdításában egyre hangsúlyosabbá válik globális szinten. Nemzetközi példák, mint az Európai Fogyatékossági Fórum vagy az Inclusion International, azt mutatják, hogy e szervezetek aktív részvétele nélkülözhetetlen az érdekérvényesítésben, a jó gyakorlatok terjesztésében, valamint a hátrányos helyzetű hallgatók támogatásában (ED F,2019). A magyarországi helyzetet tekintve, a felsőoktatás esélyegyenlőségi célkitűzéseit a 2011. évi nemzeti felsőoktatási törvény (Nftv.) rögzíti, amely deklarálja a fogyatékossággal élő hallgatók jogát a támogatott oktatási környezethez. Az Oktatási Jogok Biztosának Hivatala, valamint a fogyatékossággal élő személyek érdekeit képviselő hazai szervezetek, mint a MEOSZ (Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége) és a SINOSZ (Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége) szintén kulcsszereplők az inkluzív oktatás előmozdításában (MEOSZ,2023).

A magyarországi civil szervezetek projektek, érzékenyítő kampányok, mentorprogramok és akadálymentesítési kezdeményezések révén támogatják a fogyatékossággal élő fiatalok felsőoktatási részvételét. Ennek ellenére a gyakorlati megvalósítás terén továbbra is jelentős kihívások mutatkoznak, különösen az akadálymentes infrastruktúra, a segítő szolgáltatások finanszírozása és az egyetemi közösségek szemléletformálása terén.

Hivatkozások

Alliance for Inclusive Education. (2021). Changing the culture of disability inclusion in higher education: A report by ALLFIE. https://www.allfie.org.uk/resources/publications/

Autonómia Alapítvány. (2016). Civil társadalmi jelentés a Nemzeti Társadalmi Felzárkózási és Roma Stratégiáról (pp. 1–80). Autonómia Alapítvány. https://autonomia.hu/wp-content/uploads/2016/04/civil-society-monitoring-report_hu.pdf

Berényi, Z., & Berkovits, I. (2020). Esélyegyenlőség a magyar felsőoktatásban: kihívások és lehetőségek (pp. 25–50). Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.

Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. In J. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for the sociology of education (pp. 241–258). Greenwood.

Brennan, J., & Naidoo, R. (2008). Higher education and the achievement (and/or prevention) of equity and social justice. Higher Education, 56(3), 287–302. https://doi.org/10.1007/s10734-008-9127-3

Bundesministerium für Bildung und Forschung. (2023). Deutschlandstipendium program report 2023 (p. 7). BMBF. https://www.bmbf.de/deutschlandstipendiumbericht2023.pdf

CIVICA Alliance. (2023). Annual cooperation report 2023 (pp. 8–12). CIVICA Alliance. https://civica.eu/publications

CIVICUS. (2024). State of civil society report 2024. CIVICUS. https://www.civicus.org

European Commission. (2020). EU gender equality strategy 2020–2025. https://doi.org/10.2777/50027

Emberi Erőforrások Minisztériuma. (2020). Különleges bánásmód (VI. évf., 4. szám: Roma szakkollégiumok, 47–48. o.).

Emberi Erőforrások Minisztériuma. (2022). Útravaló Ösztöndíjprogram – Út a diplomához: Beszámoló a 2021/2022 tanévről (p. 8). EMMI.

Eötvös Loránd Tudományegyetem. (2024, augusztus 29). Új Nemzeti Kiválóság Program intézményi záró konferencia programfüzet 2023/2024 tanév (p. 2). https://www.elte.hu/dstore/document/12553/ÚNKP%20Programfüzet_2023-2024.pdf

Eurydice. (2022). Reformok és szakpolitikai fejlemények a felsőoktatásban Magyarországon. Eurydice Network. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/hu/national-education-systems/hungary/reformok-es-szakpolitikai-fejlemenyek-felsooktatasban

European Anti-Poverty Network. (2022). Building inclusive education systems — European experiences and policy recommendations. https://www.eapn.eu/wp-content/uploads/2022/04/Building-Inclusive-Education-Systems_EAPN-Report-2022.pdf

European Commission/Eurydice. (2023). Structural indicators for monitoring education and training systems in Europe – 2023. https://doi.org/10.2797/829723

European Commission. (2020). A Union of Equality: Gender Equality Strategy 2020–2025 (COM/2020/152 final). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52020DC0152

EACEA/Eurydice. (2022). Towards equity and inclusion in higher education in Europe. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2797/631280

EUA. (2018). Diversity, equity and inclusion in European higher education institutions. European University Association. https://www.eua.eu/resources/publications/828:diversity,-equity-and-inclusion-in-european-higher-education-institutions.html

European Commission. (2023a). Erasmus+ Civil Society Cooperation annual statistics 2023. Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture. https://ec.europa.eu/erasmus-plus/about/statistics_en

European Commission. (2023b). She Figures 2023: Gender in research and innovation. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2777/440070

European Disability Forum. (2019). Inclusion of persons with disabilities in education and employment in the EU. https://www.edf-feph.org

European Economic and Social Committee. (2018). National developments from a civil society perspective 2018–2024. EESC.

European Students’ Union. (2023). Inclusion in European higher education: Annual report 2023 (p. 14). ESU. https://esu-online.org/publications

European Students’ Union. (2024a). Annual report 2024: Promoting inclusion and equity in higher education. ESU. https://www.esu-online.org/publications/annual-report-2024/

European Students’ Union. (2024b). Equality and inclusion in European higher education: ESU position paper 2024 (pp. 5–15). ESU. https://esu-online.org/position-papers/

European Union Agency for Fundamental Rights. (2023). Fundamental rights report 2023. Publications Office of the European Union.

EUA. (2018). Diversity, equity and inclusion in European higher education institutions. European University Association. https://www.eua.eu/resources/publications/828:diversity,-equity-and-inclusion-in-european-higher-education-institutions.html

Fogyatékos Hallgatók Nemzeti Információs Központja. (2022). Fogyatékossággal élő hallgatók helyzete a felsőoktatásban. FHNIK.

Hajdu, T., Kertesi, G., & Kézdi, G. (2016). A roma fiatalok esélyei és az iskolarendszer egyenlőtlensége (Budapest Working Papers on the Labour Market, 2016/3). MTA KRTK Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont. http://www.kre.hu/kiadv/real/34703/bwp1603.pdf

HECSOs – Higher Education institutions and Civil Society Organisations together for community engagement. (2023). Project page. EU Erasmus+. https://hecsos.eu/project/

KézenFogva Alapítvány. (2024, április 14.). Érzékenyítő továbbképzési program indul Dunaharasztiban [Hírközlés]. https://kezenfogva.hu

Kováts, A. (2018). Esélyegyenlőség a magyar felsőoktatásban: problémák és megoldások. Educatio, 27(4), 587–601.

Közélet Iskolája. (2024). Beszámoló a Közélet Iskolája 2024. évi tevékenységéről és eredményeiről. https://kozeletiskolaja.hu/post/beszamolo-a-kozelet-iskolaja-2024-evi-tevekenysegerol-es-eredmenyeiről/

Központi Statisztikai Hivatal. (2023). Felsőoktatási statisztikák 2022: Nem szerinti arány képzési területeken. KSH. https://www.ksh.hu

Lannert, J. (2015). A hátrányos helyzetű diákok helyzete és esélyei a magyar oktatási rendszerben (pp. 15–40). Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. https://oki.hu

Magyar Helsinki Bizottság. (2016). Az akadálymentes hozzáférés helyzete a magyar felsőoktatásban. Autonómia Alapítvány. https://helsinki.hu

Magyarország. (2011). 2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról (§108). Nemzeti Jogszabálytár. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1100204.TV

Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége. (2021). Akadályok felsőfokon: A fogyatékossággal élő emberek felsőoktatási részvétele Magyarországon (p. 36). MEOSZ. https://www.meosz.hu/wp-content/uploads/2021/06/MEOSZ_Felsooktatasi-tanulmany-egyesitett-v.pdf

Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége. (2023). Képzések, tanácsadás és érzékenyítő programok az akadálymentesítésért és befogadó egyetemi környezetért. MEOSZ. https://www.meosz.hu

Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal. (2023, augusztus 30). Új Nemzeti Kiválóság Program 2023/2024. tanév – döntési lista és támogatási összesítés. NKFIH. https://nkfih.gov.hu/palyazoknak/nkfi-alap/unkp-23-tamogatott-intezmenyek

Nussbaum, M. C. (2006). Frontiers of justice: Disability, nationality, species membership. Harvard University Press.

Nussbaum, M. C. (2011). Women and human development: The capabilities approach. Cambridge University Press.

OECD. (2023a). Education at a glance 2023: OECD indicators. OECD Publishing. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2023/09/education-at-a-glance-2023_581c9602/e13bef63-en.pdf

OECD. (2023b). Equity and inclusion in education: Finding strength through diversity. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/e9072e21-en

Varga, A. (2022). Társadalmi felelősségvállalás, avagy az esélyteremtő értékteremtés. Civil Szemle, 19(4), 23–40.

Varga, A. (2023). A törékeny bizalom – Egyenlők között egyenlőtlenek: Esélyegyenlőségi kérdések a társadalom és a felsőoktatás rendszerében. Civil Szemle, 20(Special Issue 6), 141–161.

Varga, A. (2024). Alapítványi fenntartású felsőoktatási intézmények Magyarországon: Digitalizáció, fenntarthatóság és esélyegyenlőség a nonprofit szervezetek szerepvállalásának sajátosságai. Civil Szemle, 21(5), 27–46. https://doi.org/10.62560/CSZ.2024.05.2

Walker, M. (2006). Higher education pedagogies: A capabilities approach. Society for Research into Higher Education – Open University Press.

Megjelent
2025-09-25
Hogyan kell idézni
VargaA. (2025). Esélyegyenlőség, fenntartható fejlődés és a civil társadalom szerepe a felsőoktatásban: Etikai és társadalomfilozófiai megközelítés nemzetközi és magyarországi kontextusban. Civil Szemle, 22(5), 41-55. https://doi.org/10.62560/CSZ.2025.05.3