Digitalisation cooperation between university and civil organisations
Results and opportunities in the Dunaújváros urban area
Abstract
Our study continues the series of research exploring the regional role of the University of Dunaújváros (DUE), this time summarizing the results of the cooperation between the university and the civil organizations of the Dunaújváros urban area in the period 2016-2024 in the field of digitalization, and looking for new opportunities for collaboration. Both the current Higher Education Strategy and the National Digitalisation Strategy expect universities to play a role in the regional digital ecosystem, including cooperation with civil organizations. Several examples of this are known through the projects of metropolitan universities and NGOs, but collaborations between smaller, regional universities and NGOs are less well explored. What civil partnerships related to digitalisation has DUE been involved in and with what results? What are the digitalisation needs of civil organisations in the Dunaújváros area and what are the challenges they have to overcome to successfully implement them? Our mixed-method research was carried out through the thematic analysis of institutional documents and the descriptive statistical analysis of an online questionnaire survey between August and October 2024. DUE has contributed to the digital transition of certain NGOs in the area of digital curriculum and skills development with a high level of satisfaction but a low number of cases. A low level of interest and even rejection of digitalisation is typical of NGOs, although some of them require the upgrading of their organisation’s digital infrastructure and competences. Obstacles include a low level of initiative, a lack of communication and information between organisations, and a shortage of financial resources. Our results highlight the barriers for civil society organisations in the effective implementation of the national digital strategy, but also suggest ways forward for university-civil society cooperation.
References
András István – Rajcsányi-Molnár Mónika (2014): Profit és filantrópia: a CSR eszmetörténeti kérdései: Profit and philantropy: Social historical issues of CSR. Civil Szemle, 2., (39.), 5-24.
András István—Rajcsányi-Molnár Mónika—Füredi Gábor (2013): A vállalatilag felelős vállalat: A CSR- és a cafeteria-metszet értelmezési lehetőségei a gyakorlatban. In: Rajcsányi-Molnár Mónika — András István (Szerk.): Metamorfózis: Glokális dilemmák három tételben. Budapest: Új Mandátum Könyvkiadó, pp. 127-139.
Arató Balázs — Balázs Géza (2023). Hol a tudás, amit elvesztettünk az információban? A digitális pedagógia diszkurzív-intuitív megközelítése antropológiai és jogi szempontból. Magyar Nyelvőr, 147., (5.), pp. 755-776. https://doi.org/10.38143/Nyr.2023.5.755
Bacsa-Bán Anetta (2023): Distance learning – From a sufficient distance. 2023 IEEE 6th International Conference and Workshop Óbuda on Electrical and Power Engineering (CANDO-EPE), pp. 281–286. https://doi.org/10.1109/CANDO-EPE60507.2023.10417980
Bacsa-Bán Anetta — András István (2022): Technikusképzéstől a szakmaipedagógus-képzésig: USR a Dunaújvárosi Egyetemen. Civil Szemle, 19., (4.), 137–147.
Balázs László – Rajcsányi-Molnár Mónika – András István – Sitku Krisztina (2021): Social Responsibility and Community Engagement at a Hungarian Regional University. Journal of Higher Education Theory and Practice, 21., (1.), pp. 54-63.
Balázs László – Rajcsányi-Molnár Mónika – András István – Sitku Krisztina (2020a): Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban: Egy hazai jógyakorlat bemutatása. Civil Szemle, 17., (3.), pp. 5-25.
Balázs László – Rajcsányi-Molnár Mónika – András István – Sitku Krisztina (2020b): Social responsibility in higher education: A Hungarian best practice. Civil Szemle 17., (KSZ.), pp. 155-173.
Balla Ákos—Kovács Szilvia—Szilárdi Edina (2024): Hallgatói elégedettség a Dunaújvárosi Egyetem nemzetközi képzései kapcsán: 2. rész. Dunakavics, 12., (2.), 39-47.
Bander Katalin (2011): Vállalt küldetések az intézményi honlapok alapján. In: Hrubos Ildikó (Szerk.): Műhelytanulmányok: A felsőoktatási intézmények főbb típusai tevékenységük és vállalt missziójuk szerint. Nemzetközi piacorientáció, korszerű intézményi menedzsment. NFKK Füzetek 8. Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaságtudományi Kar, pp. 58-88.
Benneworth, Paul (2012): The relationship of regional engagement to universites’ core purposes: Reflections from engagement efforts with socially excluded communities. In: Rómulo Pinheiro, Paul Benneworth & Glen A. Jones (Eds.): Universities and regional development: A critical assessment of tensions and contradictions. London: Routledge, pp. 199-218.
Benneworth, Paul (2018): Definitions, approaches and challenges to community engagement. In: Paul Benneworth — Bojana Ćulum — Thomas Farnell — Frans Kaiser — Marko Seeber — Ninoslav Šćukanec — Hans Vossensteyn — Don Westerheijden (Eds): Mapping and critical synthesis of the current state-of-the-art on community engagement in higher education. Zagreb: Institute for the Development of Education, pp. 16-46.
Benneworth, Paul–Ćulum, Bojana–Farnell, Thomas–Kaiser, Frans–Seeber, Marco–Šćukanec, Ninoslav–Vossensteyn, Hans–Westerheijden, Don (2018): Mapping and critical synthesis of current state-of-the-art on community engagement in higher education. Zagreb: Institute for the Development of Education.
Braun, Virginia — Clarke, Victoria (2006): Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3., (2), pp. 77-101.
Borzán Anita — Szekeres Bernadett (2020): Digitalizációs kihívások a civil szektorban. Civil Szemle, 18., (1.), pp. 73-88.
Compagnucci, Lorenzo — Spigarelli, Francesca (2020): The third mission of the university: A systematic literature review on potentials and constraints. Technological Forecasting and Social Change, 48., (12.), pp. 1-30. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120284
OpenAI (2024): ChatGPT (2024. 10. 04-i verzió). [Nagy nyelvi modell]. https://chat.chatbotapp.ai/chats/-O8MccXcwn97ROwgsqI3?model=gpt-3.5
Edwards, John —Marinelli, Elisabetta — Arregui-Pabollet, Escarne — Kempton, Louise (2017): Higher education for Smart Specialisation: Towards strategic partnerships for innovation. (S3 Policy Brief Series No. 23/2017). Seville: European Commission Joint Research Centre. file:///C:/Users/Lenovo/Downloads/jrc109780_hess_policy_brief-1.pdf
EUA (2023): EUA Innovation Agenda 2026. [White paper]. Brussels: EUA. file:///C:/Users/Lenovo/Desktop/EUA-RIS%202020-2023/EUA%20INNOVATION%20AGENDA%202023.pdf
EURASHE (2023): Mapping the regional impact of universities of applied science (UASiMAP): Results of a forward-looking project. Brussels: EURASHE. file:///C:/Users/Lenovo/AppData/Local/Temp/766d3fb1-1037-4408-a240-1c88d659ab61_UASiMAP%20PROJECT%20OUTCOMES.zip.b61/-UASiMAP%20D4.7%20UASiMAP%20Flagship%20Report.pdf
European Commission (2023): Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European and Social Committee and the Committee of Regions. (COM(2022) 548 final. Luxembourg: EC. https://commission.europa.eu/system/files/2022-10/com_2022_548_3_en.pdf
Európai Bizottság (2024a): https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/europes-digital-decade#tab_2) Letöltve: 2024. 09.12.
Európai Bizottság (2024b): https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/digital-principles#tab_1 Letöltve: 2024. 07. 15.
Európai Bizottság (2024c): https://hungary.representation.ec.europa.eu/strategia-es-prioritasok/fontosabb-unios-szakpolitikak/digitalizacio_hu#magyarorsz%C3%A1g-digit%C3%A1lis-strat%C3%A9gi%C3%A1ja Letöltve: 2024. 07.15.
Flick, Uwe (2018): An introduction to qualitative research, 6th ed. London: SAGE.
Goldstein, Harvey — Radinger-Peer, Verena — Sedlacek, Sabine (2019): The pathways and challenges of university engagement: Comparative case studies. In: Varga Attila — Erdős Katalin (Eds.): Handbook of Universities and Regional Development. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, pp. 251-278.
H. Tomesz Tímea (2023). A digitális távoktatás fonák helyzetei. A karanténoktatás tanári kommunikációjának paródiája. Magyar Nyelvőr, 147., (5.), pp. 653-669. https://doi.org/10.38143/Nyr.2023.5.653
Hazelkorn, Ellen (2016a): Contemporary Debates Part 1: Theorising civic engagement. In: John Goddard —— Ellen Hazelkorn — Louise Kempton — Paul Vallance (Eds.): The civic university: The policy and leadership challenges. Chaltenham: Edward Elgar Publishing, pp. 34-64.
Hazelkorn, Ellen (2016b): Contemporary Debates Part 2: Initiatives and governance and
organisational structures. In: John Goddard — Ellen Hazelkorn — Louise Kempton — Paul Vallance (Eds.): The civic university: The policy and leadership challenges. Chaltenham: Edward Elgar Publishing, pp. 65-93.
Hazelkorn, Ellen (2018): Reshaping the world order of higher education: The role and impact of rankings on national and global systems. Policy Reviews in Higher Education, 2., (1.), pp. 4-31. https://doi.org/10.1080/23322969.2018.1424562
Kempton, Louise (2019): Wishful thinking? Towards a more realistic role for universities in regional innovation policy. European Planning Studies, 27., (11.), pp. 2248–2265. https://doi.org/10.1080/09654313.2019.1628183
KSH (2024): https://www.ksh.hu/teruletiatlasz_urban_audit. Letöltve: 2024.09.13.
Keszi-Szeremlei Andrea – Kőkuti Tamás – Balázs László (2023): Digitális (készség)fejlesztés: Az Európai Unió digitális elvárásai, állami és civil szereplők a Nemzeti Digitalizálási Stratégia megvalósításában. Civil Szemle, 20., (7.), pp. 139-157.
Kőkuti Tamás (2012): Kultur(e)ális térformáló hatások. In: Tóth Andrea (Szerk.): Nyelv és kommunikáció a 21. század digitalizált világában. Dunaújváros: Dunaújvárosi Főiskolai Kiadó. pp. 7-.
Kőkuti Tamás (2022): Mesterséges intelligencia és foglalkoztatás. In: Keszi-Szeremlei Andrea—Rajcsányi-Molnár Mónika—András István (Szerk.): Gazdasági növekedés és fenntarthatóság: Globalizáció a 21. században. Dunaújváros: DUE Press. pp. 39-51.
Lengyel Balázs (2012): Tanulás, hálózatok, régiók. In: Rechnitzer János — Rácz Szilvia (Szerk.): Dialógus a regionális tudományról. Győr: SZIE, pp. 132-139.
Magyarország Kormánya. (2016). Fokozatváltás a felsőoktatásban: Középtávú szakpolitikai stratégia 2016. Budapest: Magyarország Kormánya. https://2015-2019.kormany.hu/download/c/9c/e0000/Fokozatvaltas-_Felsooktatasban_HONLAPRA.PDF
NIOK (2023): https://www.nonprofit.hu/tudastar/civil-szervezet Letöltve: 2024. 08.17.
Novotny Ádám — Balázs László — Barta-Boncz Nóra — Czifra Sándor — Gönczi Gabriella (2023): A vállalkozói kompetenciafejlesztés szükségessége a civil szektorban. Civil Szemle, 20., (KSZ.), 5-14.
Pinheiro Rómulo — Jones, Glen A. — Benneworth, Paul (2012): What’s next? Steps towards a recategorization of universities’ regional missions. In Rómulo Pinheiro — Paul Benneworth — Glen A. Jones. (Eds.): University and regional development: A critical assessment of tensions and contradictions. London: Routledge. pp. 241-255.
Reisinger Adrienn—Dános Zsolt (2015): Egyetemi felelősségvállalás három magyar egyetem esetében. Tér-gazdaság-ember: A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Karának Tudományos Folyóirata, 3., (3.), 117-133. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.34283.80161
Sitku Krisztina (2023): Egyetem és Társadalom interakciói: Egyetemi társadalmi felelősségvállalás, “harmadik misszió" és közösségi szerepvállalás. Civil Szemle, 20., (6. KSZ.), pp. 29-41.
Szabó Szabolcs (2012, október 5): Lelki egészség. Dunaújvárosi Hírlap, 23., (234.), p. 3.
Szabó Szabolcs (2013, április 11): Internetszieszta a helyi főiskolán. Dunaújvárosi Hírlap,24., (84.), p. 3.
Szűts Zoltán—Szűts-Novák Rita (2023): A social media és az okoseszközök kommunikáció jellemzőinek hatása a pedagógiára: Elméleti alapvetés a kommunikációs és a neveléstudomány kapcsolatáról. Magyar Nyelvőr, 147., (5.), 565-582.
Szűts-Novák Rita—Szűts Zoltán (2019): A tanári kompetenciák néhány kérdése Imre Sándor pedagógiai rendszerében. Különleges Bánásmód, 5., (2.), 55-62.
Tijssen, Robert − Edwards, John − Jonkers, Karl (2021): Regional innovation impact of universities. Cheltenham‒Northampton: Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781839100536
TSZA (2008, október 29): Akadálymentes lesz a Dunaújvárosi Főiskola. Index. https://index.hu/bulvar/-pozitiv/2008/10/29/akadalymentes_lesz_a_dunaujvarosi_foiskola/
UASiMAP (2023): https://uasimap.knowledgeinnovation.eu/
Varga Anita (2022): Az állandóság és a változás összhangjának értelmezése az online térben az átalakuló egyetemek nézőpontjából. Civil Szemle, 18., (3.), 57–73.
Varga Anita (2023): Cselekvő egyetemek - innovatív kezdeményezések - minőségbiztosítás. In: Falus Orsolya — Németh István Péter (Szerk.): Innovációs terek. Dunaújváros: DUE Press, pp. 169-183.