Foundation-supported higher education institutions in Hungary

digitisation, sustainability and equal opportunities – the role of non-profit organisations

  • Anita Varga Dunaújvárosi Egyetem
Keywords: Digitalisation, non-profit organisations, sustainability, equal opportunities, inclusive education

Abstract

Higher education institutions have undergone a major transformation in recent years. The changes are primarily aimed at adapting to changing educational requirements, generational differences (of teachers and students) – reflected in the physical and mental diversity of entrants – and addressing these tensions through digitalisation, sustainability and equal opportunities. The aim of this paper is to explore the role of non-profit organisations in the related sub-parts of this process. A further aim of the analysis is to present the situation of foundation-supported higher education institutions in three key areas, highlighting the current achievements, importance and role of social engagement, using research findings. The study is designed to review the specificities of the three areas. The benefits of digitalisation can be a competitive advantage for foundation-based institutions, but they are more likely to support lifelong learning and the development of transversal competences. In the second part, we explore the intervention options for NPOs. NPOs support the introduction of digital tools and methods in universities. The NIOK Foundation–Civil Tech Hub plays a key role in this process by helping NPOs to ensure more effective collaboration. The use of adaptive technologies enables/enables the customisation of educational processes, contributing to meeting students’ individual needs and improving their learning outcomes. The use of specific software is currently possible in higher education systems. In the third section, the results of the analysis are summarised and suggestions are made for improving the quality of joint work between NPOs and HEIs. One of the main conclusions of the study, based on research findings and concrete data, is that the active participation and support of NPOs in the operational system of foundation-based institutions, especially in the field of equal opportunities, is difficult and possible in higher education as a whole.

References

András István – Rajcsányi-Molnár Mónika (2014). Profit és filantrópia: a CSR eszmetörténeti kérdései: Profit and philantropy: Social historical issues of CSR. Civil Szemle 11.

Bacsa-Bán, A. (2023). Distance learning – From a sufficient distance. 2023 IEEE 6th International Conference and Workshop Óbuda on Electrical and Power Engineering (CANDO-EPE), 281–286. https://doi.org/10.1109/CANDO-EPE60507.2023.10417980

Bacsa-Bán, A., & András, I. (2022). Technikusképzéstől a szakmaipedagógus-képzésig: USR a Dunaújvárosi Egyetemen. Civil Szemle, 19(4), 137–147.

Balázs L., Rajcsányi-Molnár M., András I. & Sitku K. (2021a). Social Responsibility and Community Engagement at a Hungarian Regional University. Journal of Higher Education Theory and Practice 21: 1, 54-63.

Balázs, L. & Rajcsányi-Molnár, M. & András, I. & Sitku, K. (2021b). Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban – egy hazai jógyakorlat bemutatása. Civil Szemle, 17(3), 5-25.

Balázs L., Rajcsányi-Molnár M., András I. & Sitku K. (2020). Social responsibility in higher education: a hungarian best practice. CIVIL SZEMLE 17. 155-173.

Balla Á.–Kovács Sz.–Szilárdi E. (2024): Hallgatói elégedettség a Dunaújvárosi Egyetem nemzetközi képzései kapcsán: 1. rész. Dunakavics, 12., (1.), pp. 31–48.

Bartuszek L. (2020): Felsőoktatás és f enntartható fejlődés. Budapest: Jurátus.

Botos B. (2020): Civilek az éghajlatvédelem és az éghajlatpolitika területén. Vendégelőadás, Miskolc: Miskolci Egyetem.

Bozkurt, A.–Sharma, R. C. (2020): Emergency Remote Teaching in a Time of Global Crisis Due to Coronavirus Pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15., pp. 1–6.

Civil Kézikönyv 2 (2020): In: Enyedi Anna Regina–Kisida Tamás (Szerk): Esély és Részvétel Közhasznú Egyesület, 153p. https://civil.info.hu/media/CIVIL_KEZIKONYV2_3758.pdf

Czippán K.–Szilva D. (2023): A ma és a holnap kompetenciái egy fenntartható világért. EPALE. https://epale.ec.europa.eu/hu/blog/ma-es-holnap-kompetenciai-egy-fenntarthato-vilagert#_ftn1

Döbör, A., - Keczer, G. (2023). A felsőoktatás-irányítás átalakulása - európai trendek és a szegedi modell. In K. Fodorné (Szerk.), Felsőoktatási LLL: új kihívások és megoldások – A modellváltás és COVID pandémia hatásai = University Lifelong Learning: New challenges and solutions - impacts of Covid-19 pandemic and model-shifts (pp. 8-21). Pécs, Magyarország: MELLearN Egyesület, Milton Friedman Egyetem.

Duráczky B. (2023): A diákhitelezés elmúlt 22 éve – A diákhitel termékcsalád társadalmi-gazdasági hatásának elemzése. Pénzügyi Szemle, 69., (4.), pp. 95–108.

EC (2006): Az Európai Parlament és a Tanács ajánlása az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról. (2006/962/EK), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=celex%3A32006H0962

European Commission (2020): Digitális oktatási cselekvési terv (2021–2027), https://education.ec.europa.eu/hu/focus-topics/digital-education/action-plan

European Commission (2022): A zöld átállást és a fenntartható fejlődést szolgáló tanulás. https://education.ec.europa.eu/hu/focus-topics/green-education/learning-for-the-green-transition

Fodor R.–Gallai S.–Tóth, M. (2022): Felelősségátruházás a felsőoktatásban – A modellváltás értelmezése. In: Gallai S. (Szerk.): Szélmolnárok viharos éve: Magyar Politika, 2021. pp. 193–215). Budapest: MCC Press.

Golovics J.–Veres P. (2022): Az egyetemi autonómia természete: alapítványi struktúra és állami fenntartás Magyarországon. Polgári Szemle, 18., (4–6.), pp. 229–243.

Horváth I. (2017): A digitális oktatás legújabb eszközei és módszerei. Előadás, Budapest: HTE Média-Net.

Kádár-Csoboth P.–Kováts G. (2023): A teljesítményfinanszírozás kihívásai a szervezeti és egyéni teljesítménymenedzsment-rendszerek kialakítására a modellváltó egyetemeken. Educatio, 32., (3.), pp.470–485. https://doi.org/10.1556/2063.32.2023.3.8

KIM (2023): Méltán sikeres az egyetemi modellváltás, egyre több diák ér el egyre magasabb eredményt nemzetközi viszonylatban. Magyar Nemzet. https://magyarnemzet.hu/belfold/2023/08/meltan-sikeres-az-egyetemi-modellvaltas-egyre-tobb-diak-er-el-egyre-magasabb-eredmenyt-nemzetkozi-viszonylatban

KIM (2023): Újabb magyar egyetem a világ élvonalában és erősödött a magyar innovációs teljesítmény is.

https://kormany.hu/hirek/ujabb-magyar-egyetem-a-vilag-elvonalaban-es-erosodott-a-magyar-innovacios-teljesitmeny-is

KIM (2024): Országos koordinátori hálózat működtetése. Fogyatékosügyi tanácsadók online találkozó, Budapest: Budapesti Gazdasági Egyetem.

Kormány.hu (2024): https://digitalisjoletprogram.hu/hu/rolunk

Kováts, G. (2020). Menedzserizmus a felsőoktatásban: érvek, ellenérvek, alternatívák. Educatio, 29 (1), 3-18.

Kőkuti, T.–Balázs, L.–András, I.–Rajcsányi-Molnár, M. (2023): Collaborating with Artificial Intelligence – AI in Business Communication Education. In: Óbudai Egyetem (Ed.): IEEE 6th International Conference and Workshop in Óbuda on Electrical and Power Engineering (Cando Epe 2023). Proceedings. Danvers (MA): IEEE, pp. 287–294.

Kőkuti T. (2022): Mesterséges intelligencia és elektromobilitás. In: Balázs László–Rajcsányi-Molnár Mónika–András István (Szerk.): Elektromobilitás és társadalom. Dunaújváros: DUE-Press,

Kőkuti T. (2022): Társadalmi hatások és MI! In: Obádovics Csilla–Resperger Richárd–Széles Zsuzsanna (Szerk.): Pandémia – Fenntartható Gazdálkodás – Környezettudatosság. Sopron: Soproni Egyetemi Kiadó, pp. 312–324.

Mátyás, D. (2023). Fenntarthatósági kurzusfejlesztési tapasztalatok. https://www.bme.hu/MEFP_Workshop2023

KIM. (2023). Újabb magyar egyetem a világ élvonalában és erősödött a magyar innovációs teljesítmény is. https://kormany.hu/hirek/ujabb-magyar-egyetem-a-vilag-elvonalaban-es-erosodott-a-magyar-innovacios-teljesitmeny-is

McMillin, J.–Dyball, R. (2009): Developing a Whole-of-University Approach to Educating for Sustainability: Linking Curriculum, Research and Sustainable Campus Operations. of Education for Sustainable Development, 3., (1.), pp. 55–64. https://doi.org/10.1177/097340820900300113

Microsoft News Center (2019): Civil Tech Hubot hozott létre a NIOK Alapítvány a Microsoft Magyarország támogatásával. https://www.technokrata.hu/egazdasag/digitalizacio/2019/07/05/digitalizalodo-civilek-csucstechnologiaval-a-tarsadalmi-problemak-megoldasaert/

Microsoft News Center (2020): Microsoft Civil Tech Hub: Segítség a digitalizációs szintlépésben.

https://news.microsoft.com/hu-hu/2020/06/05/microsoft-civil-tech-hub-segitseg-a-digitalizacios-szintlepesben/

Molnár Gy. (2019): A digitális kultúra és médiaműveltség hatása a felsőoktatásban tanuló hallgatók körében. In: Karlovitz J. T. (Szerk.): VII. Neveléstudományi és Szakmódszertani Konferencia: Program - Tartalmi Összefoglalók – Abstrakt, pp. 62–63. Komárno: International Research Institute.

Ollé J. (2024): A mesterséges intelligencia felhasználása az e-learning-alapú oktatási programfejlesztésekben. Educatio, 33., (1.), pp. 46–54.

OFP (2015): Országos Fogyatékosságügyi Program (2015–2025). Internetes elérhetőség: https://www.parlament.hu/irom40/03586/03586.pdf

Pécsi Tudományegyetem (2023): Két új csatlakozóval bővült a Magyar Egyetemek Fenntarthatósági Platformja. https://pecs.hu/hirek/ket-uj-csatlakozoval-bovult-a-magyar-egyetemek-fenntarthatosagi-platform/

Political Capital (2023) https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/-pc_civilizacio_civil_szervezetek_tarsadalmi_megitelese_kutatasi_jelentes_2023.pdf

Sabjanics I. (2021): Az X-, Y- és Z-generáció jellemzőinek, tanulási stílusainak, stratégiáinak információs műveltségének vizsgálata. Kutatási összefoglaló jelentés. Belügyi Tudományos Tanács. https://bmtt.hu/wp-content/uploads/2022/02/Gen.spec_.kutatasi_osszefoglalo-1.pdf

Sitku, Krisztina–Ursin, Jani (2023): Public to private: Narratives of change in the wake of European higher education decentralization. Hungarian Educational Research Journal, 13., (1.), pp. 1–6.

Szűts Z.–Szűts-Novák R. (2023): A social media és az okoseszközök kommunikáció jellemzőinek hatása a pedagógiára.: Elméleti alapvetés a kommunikációs és a neveléstudomány kapcsolatáról. Magyar Nyelvőr, 147., (5.), pp. 565–582.

Szűts-Novák R.–Szűts Z. (2019): A tanári kompetenciák néhány kérdése Imre Sándor pedagógiai rendszerében. Különleges Bánásmód, 5., (2.), pp. 55–62.

Tóth-Pjeczka, K.–Szivák, J.–Czirfusz, D.–Rapos, N. (2023): Teachers collaborative learning and school leaders support. In: P. C. Ei–N. B. Fatma–A. E. Luca–A. O. Pongor-Juhász–E. Kopp (Eds.): ATEE Annual Conference: Teacher Education on the Move, pp. 379–381. Association for Teacher Education in Europe (ATEE).

Varga Anita (2022): Társadalmi felelősségvállalás avagy az esélyteremtő értékteremtés. Civil Szemle, 19., (4.), pp. 23–40.

Varga Anita. (2023): A szervezeti kultúra versus esélyegyenlőség. Civil Szemle, 20., (7.), Különszám, pp. 61–75.

Vesszős B. (2024): Az online világ és az ember. Magyar Nyelvőr, 148., (2.), pp. 266–270.

Világgazdasági Fórum (2023): Internetes elérhetőség: https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2023/

Weller, M.–Jitse, van Ameijde–Cross, S. (2018): Learning Design for Student Retention. Journal of Perspectives in Applied Academic Practice, 6., (2.). https://doi.org/10.14297/jpaap.v6i2.318

Published
2024-12-09
How to Cite
VargaA. (2024). Foundation-supported higher education institutions in Hungary: digitisation, sustainability and equal opportunities – the role of non-profit organisations. Civil Rewiev, 21(5), 27-46. https://doi.org/10.62560/CSZ.2024.05.2