Egyetem és civil szervezetek digitalizációs együttműködése

Eredmények és lehetőségek a dunaújvárosi várostérségben

  • Sitku Krisztina Dunaújvárosi Egyetem
  • Czifra Sándor Dunaújvárosi Egyetem
Kulcsszavak: Digitális átállás, civil szervezetek és egyetem, Dunaújváros, digitális ökoszisztéma

Absztrakt

Tanulmányunk a Dunaújvárosi Egyetem regionális szerepvállalását feltáró kutatások sorát folytatja, ezúttal az egyetem és a dunaújvárosi várostérség civil szervezetei között, a 2016–2024 közti időszakban, a digitalizáció valamely területén megvalósult együttműködések eredményeit összegezve, és a kollaboráció új lehetőségeit keresve. Hiszen mind a hatályos felsőoktatási stratégia, mind a Nemzeti Digitalizációs Stratégia elvárja az egyetemek szerepvállalását a regionális digitális ökoszisztémában, így a civil szervezetekkel való együttműködést is. Ennek több példája ismert a nagyvárosi tudományegyetemek és civil szervezetek projektjein keresztül, ám a kisebb vidéki egyetemek civil szervezetekkel való kollaborációi kevésbé feltártak. Milyen, a digitalizációhoz kapcsolódó civil együttműködésekben vett már részt a DUE, és milyen eredménnyel? Milyen digitalizációs igényekkel élnek a várostérség civil szervezetei, és milyen nehézségeket kell legyőzniük a sikeres megvalósításhoz? Kevert módszertanú kutatásunk intézményi dokumentumok tematikus elemzésén és egy online kérdőíves felmérés leíró statisztikai elemzésén keresztül valósult meg 2024 augusztusa és októbere között. A DUE a digitális tananyag- és készségfejlesztés terén járult hozzá egyes civil szervezetek digitális átállásához magas elégedettségi szint, ám alacsony esetszám mellett. A civil szervezetekre a csekély érdeklődés és akár a digitalizáció elutasítása jellemző, bár egy részük igényli szervezetük digitális infrastruktúrájának és kompetenciáinak fejlesztését. Akadály az alacsony kezdeményezőkészség, a szervezetek közti kapcsolat- és információhiány, és a pénzügyi erőforrások hiánya. Eredményeink felhívják a figyelmet a nemzeti digitális stratégia hatékony megvalósításának civil szervezeti akadályaira, de megoldási utakat is ajánlanak az egyetem−civil szféra együttműködésére.

Hivatkozások

András István – Rajcsányi-Molnár Mónika (2014): Profit és filantrópia: a CSR eszmetörténeti kérdései: Profit and philantropy: Social historical issues of CSR. Civil Szemle, 2., (39.), 5-24.

András István—Rajcsányi-Molnár Mónika—Füredi Gábor (2013): A vállalatilag felelős vállalat: A CSR- és a cafeteria-metszet értelmezési lehetőségei a gyakorlatban. In: Rajcsányi-Molnár Mónika — András István (Szerk.): Metamorfózis: Glokális dilemmák három tételben. Budapest: Új Mandátum Könyvkiadó, pp. 127-139.

Arató Balázs — Balázs Géza (2023). Hol a tudás, amit elvesztettünk az információban? A digitális pedagógia diszkurzív-intuitív megközelítése antropológiai és jogi szempontból. Magyar Nyelvőr, 147., (5.), pp. 755-776. https://doi.org/10.38143/Nyr.2023.5.755

Bacsa-Bán Anetta (2023): Distance learning – From a sufficient distance. 2023 IEEE 6th International Conference and Workshop Óbuda on Electrical and Power Engineering (CANDO-EPE), pp. 281–286. https://doi.org/10.1109/CANDO-EPE60507.2023.10417980

Bacsa-Bán Anetta — András István (2022): Technikusképzéstől a szakmaipedagógus-képzésig: USR a Dunaújvárosi Egyetemen. Civil Szemle, 19., (4.), 137–147.

Balázs László – Rajcsányi-Molnár Mónika – András István – Sitku Krisztina (2021): Social Responsibility and Community Engagement at a Hungarian Regional University. Journal of Higher Education Theory and Practice, 21., (1.), pp. 54-63.

Balázs László – Rajcsányi-Molnár Mónika – András István – Sitku Krisztina (2020a): Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban: Egy hazai jógyakorlat bemutatása. Civil Szemle, 17., (3.), pp. 5-25.

Balázs László – Rajcsányi-Molnár Mónika – András István – Sitku Krisztina (2020b): Social responsibility in higher education: A Hungarian best practice. Civil Szemle 17., (KSZ.), pp. 155-173.

Balla Ákos—Kovács Szilvia—Szilárdi Edina (2024): Hallgatói elégedettség a Dunaújvárosi Egyetem nemzetközi képzései kapcsán: 2. rész. Dunakavics, 12., (2.), 39-47.

Bander Katalin (2011): Vállalt küldetések az intézményi honlapok alapján. In: Hrubos Ildikó (Szerk.): Műhelytanulmányok: A felsőoktatási intézmények főbb típusai tevékenységük és vállalt missziójuk szerint. Nemzetközi piacorientáció, korszerű intézményi menedzsment. NFKK Füzetek 8. Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaságtudományi Kar, pp. 58-88.

Benneworth, Paul (2012): The relationship of regional engagement to universites’ core purposes: Reflections from engagement efforts with socially excluded communities. In: Rómulo Pinheiro, Paul Benneworth & Glen A. Jones (Eds.): Universities and regional development: A critical assessment of tensions and contradictions. London: Routledge, pp. 199-218.

Benneworth, Paul (2018): Definitions, approaches and challenges to community engagement. In: Paul Benneworth — Bojana Ćulum — Thomas Farnell — Frans Kaiser — Marko Seeber — Ninoslav Šćukanec — Hans Vossensteyn — Don Westerheijden (Eds): Mapping and critical synthesis of the current state-of-the-art on community engagement in higher education. Zagreb: Institute for the Development of Education, pp. 16-46.

Benneworth, Paul–Ćulum, Bojana–Farnell, Thomas–Kaiser, Frans–Seeber, Marco–Šćukanec, Ninoslav–Vossensteyn, Hans–Westerheijden, Don (2018): Mapping and critical synthesis of current state-of-the-art on community engagement in higher education. Zagreb: Institute for the Development of Education.

Braun, Virginia — Clarke, Victoria (2006): Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3., (2), pp. 77-101.

Borzán Anita — Szekeres Bernadett (2020): Digitalizációs kihívások a civil szektorban. Civil Szemle, 18., (1.), pp. 73-88.

Compagnucci, Lorenzo — Spigarelli, Francesca (2020): The third mission of the university: A systematic literature review on potentials and constraints. Technological Forecasting and Social Change, 48., (12.), pp. 1-30. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120284

OpenAI (2024): ChatGPT (2024. 10. 04-i verzió). [Nagy nyelvi modell]. https://chat.chatbotapp.ai/chats/-O8MccXcwn97ROwgsqI3?model=gpt-3.5

Edwards, John —Marinelli, Elisabetta — Arregui-Pabollet, Escarne — Kempton, Louise (2017): Higher education for Smart Specialisation: Towards strategic partnerships for innovation. (S3 Policy Brief Series No. 23/2017). Seville: European Commission Joint Research Centre. file:///C:/Users/Lenovo/Downloads/jrc109780_hess_policy_brief-1.pdf

EUA (2023): EUA Innovation Agenda 2026. [White paper]. Brussels: EUA. file:///C:/Users/Lenovo/Desktop/EUA-RIS%202020-2023/EUA%20INNOVATION%20AGENDA%202023.pdf

EURASHE (2023): Mapping the regional impact of universities of applied science (UASiMAP): Results of a forward-looking project. Brussels: EURASHE. file:///C:/Users/Lenovo/AppData/Local/Temp/766d3fb1-1037-4408-a240-1c88d659ab61_UASiMAP%20PROJECT%20OUTCOMES.zip.b61/-UASiMAP%20D4.7%20UASiMAP%20Flagship%20Report.pdf

European Commission (2023): Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European and Social Committee and the Committee of Regions. (COM(2022) 548 final. Luxembourg: EC. https://commission.europa.eu/system/files/2022-10/com_2022_548_3_en.pdf

Európai Bizottság (2024a): https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/europes-digital-decade#tab_2) Letöltve: 2024. 09.12.

Európai Bizottság (2024b): https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/digital-principles#tab_1 Letöltve: 2024. 07. 15.

Európai Bizottság (2024c): https://hungary.representation.ec.europa.eu/strategia-es-prioritasok/fontosabb-unios-szakpolitikak/digitalizacio_hu#magyarorsz%C3%A1g-digit%C3%A1lis-strat%C3%A9gi%C3%A1ja Letöltve: 2024. 07.15.

Flick, Uwe (2018): An introduction to qualitative research, 6th ed. London: SAGE.

Goldstein, Harvey — Radinger-Peer, Verena — Sedlacek, Sabine (2019): The pathways and challenges of university engagement: Comparative case studies. In: Varga Attila — Erdős Katalin (Eds.): Handbook of Universities and Regional Development. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, pp. 251-278.

H. Tomesz Tímea (2023). A digitális távoktatás fonák helyzetei. A karanténoktatás tanári kommunikációjának paródiája. Magyar Nyelvőr, 147., (5.), pp. 653-669. https://doi.org/10.38143/Nyr.2023.5.653

Hazelkorn, Ellen (2016a): Contemporary Debates Part 1: Theorising civic engagement. In: John Goddard —— Ellen Hazelkorn — Louise Kempton — Paul Vallance (Eds.): The civic university: The policy and leadership challenges. Chaltenham: Edward Elgar Publishing, pp. 34-64.

Hazelkorn, Ellen (2016b): Contemporary Debates Part 2: Initiatives and governance and

organisational structures. In: John Goddard — Ellen Hazelkorn — Louise Kempton — Paul Vallance (Eds.): The civic university: The policy and leadership challenges. Chaltenham: Edward Elgar Publishing, pp. 65-93.

Hazelkorn, Ellen (2018): Reshaping the world order of higher education: The role and impact of rankings on national and global systems. Policy Reviews in Higher Education, 2., (1.), pp. 4-31. https://doi.org/10.1080/23322969.2018.1424562

Kempton, Louise (2019): Wishful thinking? Towards a more realistic role for universities in regional innovation policy. European Planning Studies, 27., (11.), pp. 2248–2265. https://doi.org/10.1080/09654313.2019.1628183

KSH (2024): https://www.ksh.hu/teruletiatlasz_urban_audit. Letöltve: 2024.09.13.

Keszi-Szeremlei Andrea – Kőkuti Tamás – Balázs László (2023): Digitális (készség)fejlesztés: Az Európai Unió digitális elvárásai, állami és civil szereplők a Nemzeti Digitalizálási Stratégia megvalósításában. Civil Szemle, 20., (7.), pp. 139-157.

Kőkuti Tamás (2012): Kultur(e)ális térformáló hatások. In: Tóth Andrea (Szerk.): Nyelv és kommunikáció a 21. század digitalizált világában. Dunaújváros: Dunaújvárosi Főiskolai Kiadó. pp. 7-.

Kőkuti Tamás (2022): Mesterséges intelligencia és foglalkoztatás. In: Keszi-Szeremlei Andrea—Rajcsányi-Molnár Mónika—András István (Szerk.): Gazdasági növekedés és fenntarthatóság: Globalizáció a 21. században. Dunaújváros: DUE Press. pp. 39-51.

Lengyel Balázs (2012): Tanulás, hálózatok, régiók. In: Rechnitzer János — Rácz Szilvia (Szerk.): Dialógus a regionális tudományról. Győr: SZIE, pp. 132-139.

Magyarország Kormánya. (2016). Fokozatváltás a felsőoktatásban: Középtávú szakpolitikai stratégia 2016. Budapest: Magyarország Kormánya. https://2015-2019.kormany.hu/download/c/9c/e0000/Fokozatvaltas-_Felsooktatasban_HONLAPRA.PDF

NIOK (2023): https://www.nonprofit.hu/tudastar/civil-szervezet Letöltve: 2024. 08.17.

Novotny Ádám — Balázs László — Barta-Boncz Nóra — Czifra Sándor — Gönczi Gabriella (2023): A vállalkozói kompetenciafejlesztés szükségessége a civil szektorban. Civil Szemle, 20., (KSZ.), 5-14.

Pinheiro Rómulo — Jones, Glen A. — Benneworth, Paul (2012): What’s next? Steps towards a recategorization of universities’ regional missions. In Rómulo Pinheiro — Paul Benneworth — Glen A. Jones. (Eds.): University and regional development: A critical assessment of tensions and contradictions. London: Routledge. pp. 241-255.

Reisinger Adrienn—Dános Zsolt (2015): Egyetemi felelősségvállalás három magyar egyetem esetében. Tér-gazdaság-ember: A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Karának Tudományos Folyóirata, 3., (3.), 117-133. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.34283.80161

Sitku Krisztina (2023): Egyetem és Társadalom interakciói: Egyetemi társadalmi felelősségvállalás, “harmadik misszió" és közösségi szerepvállalás. Civil Szemle, 20., (6. KSZ.), pp. 29-41.

Szabó Szabolcs (2012, október 5): Lelki egészség. Dunaújvárosi Hírlap, 23., (234.), p. 3.

Szabó Szabolcs (2013, április 11): Internetszieszta a helyi főiskolán. Dunaújvárosi Hírlap,24., (84.), p. 3.

Szűts Zoltán—Szűts-Novák Rita (2023): A social media és az okoseszközök kommunikáció jellemzőinek hatása a pedagógiára: Elméleti alapvetés a kommunikációs és a neveléstudomány kapcsolatáról. Magyar Nyelvőr, 147., (5.), 565-582.

Szűts-Novák Rita—Szűts Zoltán (2019): A tanári kompetenciák néhány kérdése Imre Sándor pedagógiai rendszerében. Különleges Bánásmód, 5., (2.), 55-62.

Tijssen, Robert − Edwards, John − Jonkers, Karl (2021): Regional innovation impact of universities. Cheltenham‒Northampton: Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781839100536

TSZA (2008, október 29): Akadálymentes lesz a Dunaújvárosi Főiskola. Index. https://index.hu/bulvar/-pozitiv/2008/10/29/akadalymentes_lesz_a_dunaujvarosi_foiskola/

UASiMAP (2023): https://uasimap.knowledgeinnovation.eu/

Varga Anita (2022): Az állandóság és a változás összhangjának értelmezése az online térben az átalakuló egyetemek nézőpontjából. Civil Szemle, 18., (3.), 57–73.

Varga Anita (2023): Cselekvő egyetemek - innovatív kezdeményezések - minőségbiztosítás. In: Falus Orsolya — Németh István Péter (Szerk.): Innovációs terek. Dunaújváros: DUE Press, pp. 169-183.

Megjelent
2024-12-15
Hogyan kell idézni
SitkuK., & CzifraS. (2024). Egyetem és civil szervezetek digitalizációs együttműködése : Eredmények és lehetőségek a dunaújvárosi várostérségben. Civil Szemle, 21(5), 47-62. https://doi.org/10.62560/CSZ.2024.05.3