A vasúti kerék mozgásegyenleteiről és stabilitásáról

  • Finta Ervin Széchenyi István Egyetem, Gépészmérnöki, Informatikai és Villamosmérnöki Kar, Alkalmazott Mechanika Tanszék
Kulcsszavak: vasúti kerék, kígyózó mozgás, stabilitás

Absztrakt

A vasúti kerékpár kialakításával és mozgásával kapcsolatos vizsgálatok közel másfél évszázados múltra tekintenek vissza, és napjainkban is jelentős számú az ezzel kapcsolatos új eredmény. A szakirodalomban általános gyakorlatnak számít, hogy a vasúti kerékpárt – a merev test modellből vártnál kevesebb – két szabadságfokú rendszerként írják le, azonban ennek kimerítő magyarázata hiányzik az irodalomból. A tanulmányban a vasúti kerékpár mozgásegyenleteinek felírásából megmutatjuk, hogy lineáris esetben bizonyos egyenletek miért nem befolyásolják a rezgéseket, és milyen módon magyarázzák a két szabadságfokú modell használatát. A rezgő kerékpár többnyire egy meghatározott, kritikus sebesség elérésekor válik instabillá, amely sebesség függ a kerék, valamint a jármű paramétereitől. Célunk megmutatni, hogy milyen paraméterek változtatásával lehetséges növelni a kritikus sebességet, hogy a stabilitásvesztés ne következzen be a jármű üzeme alatt. A tanulmányban vizsgáljuk a kerék kúposságának és a rugalmas felfüggesztés merevségének hatását.

Hivatkozások

Antali M.: Dynamics of Dual-Point Rolling Bodies. PhD-értekezés, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest, 2018

Wickens A. H.: Fundamentals of Rail Vehicle Dynamics. Swets & Zeitlinger Publishers, Lisse, 2007, 300 p.

Wickens A. H.: A History of Railway Vehicle Dynamics. In: Iwnicki S., Spiryagin M., Cole C., McSweeney, T. (eds.): Handbook of Railway Vehicle Dynamics, CRC Press, Boca Raton, 2019, 5-38. https://doi.org/10.1201/9780849333217.ch2

Iwnicki S.: Simulation of wheel-rail contact forces. Fatigue & Fracture of Engineering Materials and Structures, 26/10 (2003) 887-900. https://doi.org/10.1046/j.1460-2695.2003.00699.x

Finta E.: Tervezési és gyártási paraméterek hatása vasúti kerék rezgéseire. Szakdolgozat, Széchenyi István Egyetem, Győr, 2023

Orlova A., Boronenko Y.: The anatomy of railway vehicle running gear. In: Iwnicki S., Spiryagin M., Cole C., McSweeney T. (eds): Handbook of Railway Vehicle Dynamics, CRC Press, Boca Raton, 2019, 40-83.

Heumann H.: Lauf der Drehgestell-Radsatze in der Geraden. Organ für die Fortschritte des Eisenbahnwesens, 92 (1937) 149-173.

Klingel J.: Über den Lauf von Eisenbahnwagen auf gerader Bahn. Organ für die Fortschritte des Eisenbahnwesens, 38 (1883) 113-123.

Reynolds O.: On rolling friction. Philosophical Transactions, 166 (1876) 155. https://doi.org/10.1098/rstl.1876.0006

Mousavi S. A., Shirazi K. H., Fatahi L.: Eff ect of dynamic creep coeffi cients and external load on hunting velocity in a railway vehicle. Acta Polytechnica Hungarica, 19/6 (2022) 143-161. https://doi.org/10.12700/APH.19.6.2022.6.11

Szabó Zs., Lóránt G.: Parametric excitation of a single railway wheelset. Vehicle System Dynamics, 33/1 (2000) 49-55. https://doi.org/10.1076/0042-3114(200001)33:1;1-5;FT049

Meijaard J. P: The motion of a railway wheelset on a track or on a roller rig. Procedia IUTAM, 19 (2016) 274-281. https://doi.org/10.1016/j.piutam.2016.03.034

Wu X., Chi M.: Parameters study of hopf bifurcation in railway vehicle system. Journal of Computational and Nonlinear Dynamics, 10/3 (2015) 031012. https://doi.org/10.1115/1.4027683

Guo J., Shi H., Luo R., Zeng J.: Bifurcation analysis of a railway wheelset with nonlinear wheel-rail contact. Nonlinear Dynamics, 104 (2021) 989-1005. https://doi.org/10.1007/s11071-021-06373-8

Antali M., Stépán G.: On the nonlinear kinematic oscillations of railway wheelsets. Journal of Computational and Nonlinear Dynamics, 11/5 (2016) 051020. https://doi.org/10.1115/1.4033034

Lóránt G., Stépán G.: The role of non-linearities in the dynamics of a single railway wheelset. Machine Vibration, 5 (1996) 18-26.

Megjelent
2024-09-11
Rovat
Cikkek