A körzeti megbízott közlekedésrendészeti feladatainak története
Absztrakt
Cél: Jelen tanulmány rendeltetése, hogy bemutassa a körzeti megbízotti szolgálati forma komplex közlekedésrendészeti feladatrendszerének fejlődés-és változástörténetét.
Módszertan: A szolgálati forma kezdeti időszakával kapcsolatban számos, a kritikát sem mellőző, a szolgálati forma eredményeit értékelő és fejlődési lehetőségeit firtató írás látott napvilágot a korabeli szakemberek tollából, melyek a közlekedésrendészeti feladatok kapcsán is hasznos információval szolgálnak. Mindemellett a szolgálati forma létezése során ezidáig négy körzeti megbízotti szabályzatot élt meg, melyek a szolgálati forma alapelveinek tiszteletben tartása mellett – hol kisebb, hol nagyobb mértékben – változtattak a közlekedésrendészeti feladatok szabályain. Módszertanát tekintve a mű dokumentumelemzésen alapszik, a szakirodalom mellett a körzeti megbízotti szabályzatok is elemzésre kerülnek a történeti és rendszertani feldolgozás módszerével.
Megállapítások: A körzeti megbízotti szolgálati formát annak 1954-es bevezetésétől áthatja a feladatok összetettsége, sokoldalúsága. Hatványozottan igaz ez a közlekedésrendészeti feladatokra, ugyanis a körzeti megbízottakra a kezdetektől komoly nyomás hárul a balesetelemzésből adódó „3E” (Education – felvilágosítás, oktatás, nevelés; Enforcement – közúti ellenőrzés; Engineering – forgalomszervezés) valamennyi elemét illetően. Ugyanakkor a közúti közlekedés mellett kezdetekben komoly hangsúlyt kapott a vasúti, vízi és légiközlekedés rendészete, melyből a vasúti és légi közlekedés feladatai árnyaltabban ugyan, de ma is léteznek, míg a légi közlekedéssel kapcsolatos teendők 2016-ban kikerültek a jelenleg hatályos szabályzatból.
Érték: A szolgálati forma közlekedésrendészeti feladatrendszerét érintő fejlődés- és változástörténet áttekintésének eredményeként következtetéseket vonhatunk le a jelenlegi működés rendeltetésszerűségét és eredményességét illetően.
Hivatkozások
Barát I. (1956). Társadalmi erők bevonása a közlekedésrendészeti munkába. Rendőrségi Szemle, 4(3), 211–219.
Barát I. (1957). Közlekedésrendészetünk jelenlegi helyzete és perspektívái. Rendőrségi Szemle, 5(1-3), 30–36.
Falus Gy. (1953). A körzeti megbízotti szolgálat. Rendőrségi Szemle, 1(12), 1122–1127.
Ferenc J. (1957). A tanácsok és a rendőrség kapcsolata. Rendőrségi Szemle, 5(12), 864–869.
Horváth J. (1959). A gyermekbalesetekről. Rendőrségi Szemle, 7(1), 76–79.
Juhász A. & Major R. (2021). A közúti ellenőrzés pszichikai hatása és a szabályszegő magatartások háttere. Magyar Rendészet, 21(4), 155–170. https://doi.org/10.32577/mr.2021.4.8
Leib R. (1959). A közlekedési propaganda eszközeiről. Rendőrségi Szemle, 7(9), 707–714.
Major R., Tihanyi M., Kovács S. & Vajda A. (2014). A nagyvárosi lakosság szubjektív biztonságérzetének javíthatósága. Belügyi Szemle, 62(5), 98–133.
Mészáros G. (2017). A közlekedésrendészet feladata a közúti közlekedésben Rudnay Béla rendeletétől napjainkig. Belügyi Szemle, 65(3), 54–66. https://doi.org/10.38146/BSZ.2017.3.4
Nagy D. & Rózsás J. (1956). A körzeti megbízottak munkájának néhány tapasztalata Veszprém megyében. Rendőrségi Szemle, 4(9), 829–839.
Patkoló K. (1958). A körzeti megbízotti szolgálat. Rendőrségi Szemle, 4(6), 471–475.
Patkoló K. (1959). Szilárdítsuk meg az önkéntes rendőri szolgálatot. Rendőrségi Szemle, 7(8), 631–637.
Pella, J. (1957). A közlekedésbaleseti statisztika a balesetek megakadályozásának fontos eszköze. Rendőrségi Szemle, 5(4), 183–194.
Pőcze T. (1956). Rendőrségünk feladatai a július 18-21-I K. V. határozat után. Rendőrségi Szemle, 4(8), 675–682.
Szüle K. (1955). A körzeti megbízottak szolgálata nagyvárosokban. Rendőrségi Szemle, 3(9), 815–820.
Tihanyi M. & Papp D. (2022a). A körzeti megbízotti szolgálat története 1. A kezdetek. Belügyi Szemle, 70(3), 589–605. https://doi.org/10.38146/BSZ.2022.3.8
Tihanyi M. & Papp D. (2022b). A körzeti megbízotti szolgálat története 2. A kezdetektől a rendszerváltozásig. Belügyi Szemle, 70(4), 689–703. https://doi.org/10.38146/BSZ.2022.4.3
Tihanyi M. (2013). A körzeti megbízotti szolgálat fejlődési lehetőségei, avagy a tudás alapú rendőrség. Belügyi Szemle, 61(6), 87–107.
Tokaji K. A. (1958). Nagyvárosaink közrendvédelmi szolgálatáról. Rendőrségi Szemle, 4(2), 141–144.
Vályi I. (1959). A motorkerékpár balesetekről. Rendőrségi Szemle, 7(12), 956–958.
Vályi I. (1960). A büntetőpolitikai elvek következetesebb érvényesítéséért (Javaslat a közlekedési balesetekkel kapcsolatos eljárás egyszerűsítésére). Rendőrségi Szemle, 8(12), 921–924.