Productions directed by Alessandro Serra and Savvas Stroumpos in Budapest

Performance analyses involving the perspectives of Theatre Anthropology

  • Tölli Szofia Színház- és Filmművészeti Egyetem
Keywords: Theatre Anthropology, directing, performance analyses, MITEM

Abstract

The subject of my paper is two performances that were presented at the 11th Madách International Theatre Meeting (MITEM):[1] one is the closing event, Tragùdia – The Song of Oedipus,[2] directed by Alessandro Serra, and the other is The Seagull,[3] staged by Savvas Stroumpos. In addition to analysing these performances, I explore their cultural and theatrical context and attempt to approach them from the perspective of Theatre Anthropology.

 

[1] The festival was held between 6–28 April 2024 at the National Theatre in Budapest, https://mitem.hu/program/eloadasok (last visited: May 2, 2024).

[2] Co-production performance – Sardegna Teatro, Teatro Bellini di Napoli, ERT Emilia Romagna Teatro Fondazione, Fondazione Teatro Due Parma. The online playbill of the performance: https://mitem.hu/program/eloadasok/tragedia-oidipusz-eneke (last visited: May 2, 2024).

[3] Zero Point Theatre. The online playbill of the performance: https://mitem.hu/program/eloadasok/siraly-2 (last visited: May 2, 2024).

References

Barba, Eugenio and Nicola Savarese. 2020. A színész titkos művészete: Színházantropológiai szótár, series editor Enikő Sepsi, Hungarian translation by János Regős and Zsófia Rideg. Károli Könyvek. Budapest: L’Harmattan.

Grotowski, Jerzy. 1968. “Towards a Poor Theatre.” In Towards a Poor Theatre by Jerzy Grotowski. New York: Touchstone Books, 19. Hungarian version: Grotowski, Jerzy. 2023. A szegény színház felé, Haungarian translation by Tamás Liszkai. Károli Könyvek. Budapest: L’Harmattan.

Kornya, István. 2024. A színház is egy hallucináció – Világpremier a Nemzeti Színházban, Alessandro Serra rendező a Tragédia budapesti világpremierjéről, a polisz művészetéről, a mítoszról, az emberiség szeméről, a színházról és a fotográfiáról. Online access: https://mitem.hu/aktualis/2024/04/a-szinhaz-is-egy-hallucinacio-vilagremier-a-nemzeti-szinhazban (last visited: May 2, 2024).

Mendes de Jesus, Luciano and Sayonara Sousa Pereira. 2022. The Songs of Black Experiences: consonances and dissonances in the path between Grotowski and the Workcenter. Online access: https://journals.openedition.org/rbep/2404 (last visited: May 2, 2024).

https://doi.org/10.1590/2237-2660121949vs02

Terzopulosz, Theodórosz. 2023. Dionüszosz visszatérése, Hungarian translation by András Kozma. Budapest: University of Theatre and Film Arts.

Tölli, Szofia, 2023a. “Történetek a Mahábháratából.” Magyar Nemzet, May 31. Online access: https://magyarnemzet.hu/kultura/2023/05/tortenetek-a-mahabharatabol-az-eloadas-elemzese-es-kulturalis-hattere (last visited: May 2, 2024).

Tölli, Szofia, 2023b. “Nangsza Öbüm dákíni: színházi meditáció két felvonásban.” Magyar Nemzet, 12 June. Online access: https://magyarnemzet.hu/kultura/2023/06/nangsza-obum-dakini-szinhazi-meditacio-ket-felvonasban (last visited: May 2, 2024).

Published
2024-12-12
Section
Case Studies