Productions directed by Alessandro Serra and Savvas Stroumpos in Budapest
Performance analyses involving the perspectives of Theatre Anthropology
Abstract
The subject of my paper is two performances that were presented at the 11th Madách International Theatre Meeting (MITEM):[1] one is the closing event, Tragùdia – The Song of Oedipus,[2] directed by Alessandro Serra, and the other is The Seagull,[3] staged by Savvas Stroumpos. In addition to analysing these performances, I explore their cultural and theatrical context and attempt to approach them from the perspective of Theatre Anthropology.
[1] The festival was held between 6–28 April 2024 at the National Theatre in Budapest, https://mitem.hu/program/eloadasok (last visited: May 2, 2024).
[2] Co-production performance – Sardegna Teatro, Teatro Bellini di Napoli, ERT Emilia Romagna Teatro Fondazione, Fondazione Teatro Due Parma. The online playbill of the performance: https://mitem.hu/program/eloadasok/tragedia-oidipusz-eneke (last visited: May 2, 2024).
[3] Zero Point Theatre. The online playbill of the performance: https://mitem.hu/program/eloadasok/siraly-2 (last visited: May 2, 2024).
References
Barba, Eugenio and Nicola Savarese. 2020. A színész titkos művészete: Színházantropológiai szótár, series editor Enikő Sepsi, Hungarian translation by János Regős and Zsófia Rideg. Károli Könyvek. Budapest: L’Harmattan.
Grotowski, Jerzy. 1968. “Towards a Poor Theatre.” In Towards a Poor Theatre by Jerzy Grotowski. New York: Touchstone Books, 19. Hungarian version: Grotowski, Jerzy. 2023. A szegény színház felé, Haungarian translation by Tamás Liszkai. Károli Könyvek. Budapest: L’Harmattan.
Kornya, István. 2024. A színház is egy hallucináció – Világpremier a Nemzeti Színházban, Alessandro Serra rendező a Tragédia budapesti világpremierjéről, a polisz művészetéről, a mítoszról, az emberiség szeméről, a színházról és a fotográfiáról. Online access: https://mitem.hu/aktualis/2024/04/a-szinhaz-is-egy-hallucinacio-vilagremier-a-nemzeti-szinhazban (last visited: May 2, 2024).
Mendes de Jesus, Luciano and Sayonara Sousa Pereira. 2022. The Songs of Black Experiences: consonances and dissonances in the path between Grotowski and the Workcenter. Online access: https://journals.openedition.org/rbep/2404 (last visited: May 2, 2024).
https://doi.org/10.1590/2237-2660121949vs02
Terzopulosz, Theodórosz. 2023. Dionüszosz visszatérése, Hungarian translation by András Kozma. Budapest: University of Theatre and Film Arts.
Tölli, Szofia, 2023a. “Történetek a Mahábháratából.” Magyar Nemzet, May 31. Online access: https://magyarnemzet.hu/kultura/2023/05/tortenetek-a-mahabharatabol-az-eloadas-elemzese-es-kulturalis-hattere (last visited: May 2, 2024).
Tölli, Szofia, 2023b. “Nangsza Öbüm dákíni: színházi meditáció két felvonásban.” Magyar Nemzet, 12 June. Online access: https://magyarnemzet.hu/kultura/2023/06/nangsza-obum-dakini-szinhazi-meditacio-ket-felvonasban (last visited: May 2, 2024).