The drama of the Pre-Expressive
Theodoros Terzopoulos’ production of Waiting for Godot from a Theatre Anthropology perspective
Abstract
The article analyses Theodoros Terzopoulos’ staging of Waiting for Godot at the National Theatre, using the perspectives of theatre anthropology, focusing on how the work can be perceived as a performance of waiting. The paper discusses the definition of ritual, cultural performances, performativity, and describes the pre-expressive, explaining Eugenio Barba’s terminology, comparing it to the set of tools of the performance.
References
Assmann, Jan. 1999. A kulturális emlékezet, Hungarian translation by Zoltán Hidas. Budapest: Atlantisz.
Barba, Eugenio. 2001. Papírkenu: Bevezetés a színházi antropológiába, Hungarian translation by Gabriella Andó and Katalin Demcsák. Budapest: Kijárat Kiadó.
Barba, Eugenio and Nicola Savarese. 2021. A színész titkos művészete: Színházantropológiai szótár, Hungarian translation by János Regős and Zsófia Rideg. Károli Könyvek. Budapest: L’Harmattan.
Barba, Eugenio and Nicola Savarese. 2023. A színház öt kontinense: Tények és legendák a színész materiális kultúrájáról, Hungarian translation by Nikolett Pintér-Németh and János Regős. Színházművészeti Műhely. Budapest: Színház- és Filmművészeti Egyetem.
Beckett, Samuel. 2015. Godot-ra várva, translated by the students of French at ELTE, led by Ágnes Horváth. Online access: https://szinhaz.net/wp-content/uploads/2016/07/Beckett_Godot-t_varva_2015_03_.pdf (last visited: September 15, 2024).
Connerton, Paul. 1997. “Megemlékezési szertartások.” In Zentai, Violetta, Eszter Babarczy, Ágnes Erdélyi and Róbert Radnóti (eds.). Politikai antropológia, Hungarian translation by Krisztina Farkas and László Nagy, 64–82. Budapest: Osiris.
Geertz, Clifford. 1994. Az értelmezés hatalma: Antropológiai írások, Hungarian translation by Eszter Andor et al. Budapest: Századvég.
Mauss, Marcel. 2004. Szociológia és antropológia, Hungarian translation by Noémi Saly and Gábor Vargyas. Budapest: Osiris.
Schechner, Richard. 1984. A performance: Esszék a színházi előadás elméletéről, Hungarian translation by János Regős. Budapest: Magyar Színházi Intézet és Múzsák.
Schechner, Richard. 1985. Between Theater and Anthropology. Philadelphia, PA: University of Pennsylvania Press. https://doi.org/10.9783/9780812200928
Schechner, Richard. 1988 [1977]. “From ritual to theatre and back: the efficacy-entertainment braid.” In Performance Theory. London – New York: Routledge.
Schechner, Richard. 2002. Performance Studies: An Introduction. London – New York: Routledge.
Schechner, Richard. 2004. Performance Theory. Taylor & Francis e-Library. Online access: https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780203426630/performance-theory-richard-schechner (last visited: September 15, 2024).
Turner, Victor. 2002. A rituális folyamat: Struktúra és antistruktúra – A Rochesteri Egyetemen (Rochester, New York) 1966-ban tartott Lewis Henry Morgan-előadások, Hungarian translation by István Orosz. Budapest: Osiris.
Turner, Victor. 2003. “A liminális és a liminoid fogalma a játékban, az áramlatban és a rituáléban: A komparatív szimbológiáról.” In Demcsák, Katalin and Kálmán, C. György (eds.): Határtalan áramlás: Színházelméleti távlatok Victor Turner kultúrantropológiai írásaiban, Hungarian translation by Ágnes Matuska, 11–55. Budapest: Kijárat Kiadó.
Ungvári Zrínyi, Ildikó. 2011. Bevezetés a színházantropológiába: Színháztudományi tankönyv. Revised and supplemented second edition. Marosvásárhely: Mentor Kiadó.