The Dramatic Power of Language

Approaches to Active Understanding

  • István Fazekas Színház- és Filmművészeti Egyetem
Keywords: language, action, dramatic device, dramatic action, real action

Abstract

The most important dramaturgical tool is the language itself, and with the help of the correctly used language, dramaturgy organically fitting into the dramatic tension draws the viewer into the story. Compassion for the hero in crisis makes the recipient part of the action, and when the recipient reaches the epicenter of dramatic tension, initiation takes place. Initiation, while retaining some distance to some extent, is an active analysis of stage speech, which undeniably means that through it we get to know its the thought process behind the text, the force fields of impulse and the direction of action. From the natural relationship between language and dramatic action, it emerges with elemental power: dramatic action is as much a concentrate of existence as stage action is a compressed form of real action. The study examines the dramatic power of language and its chances and possibilities on stage.

References

Almási Miklós. 1966. Színházi dramaturgia. Budapest: Színháztudományi Intézet.

Alt, Albrecht. 1953. Die Ursprünge des israelitischen Rechts. München: CH Beck’sche Verlagsbuchhandlung.

Aristotle. 1974. Poétika. Budapest: Magyar Helikon Könyvkiadó.

Assmann, Jan. 2018. A kulturális emlékezet. Írás, emlékezés és politikai identitás a korai magaskultúrákban. Budapest: Atlantisz Könyvkiadó.

Augustine, Aurelius. 1987. Vallomások. Budapest: Gondolat Kiadó.

Austin, L. John. 1990. Tetten ért szavak. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Adamik Tamás, ed. 2012. Cicero összes retorikaelméleti művei. Bratislava: Kalligram Kiadó.

Balogh Elemér and Kerényi Imre. 1983. Rivalda. Edited by Kardos György. Budapest: Magvető Könyvkiadó.

Czakó Gábor. 1987. „Belépés a történetbe.” Vigilia 2: 132–135.

Dethlefsen, Thorwald. 1997. Oidipusz, a talány megfejtője. Budapest: Magyar Könyvklub.

Dangelmaier, Emil. 1893. Militär-Reichtliche und Militär-Ethische Abbandlungen. Vienna, Leipzig: Wilhelm Braumüller.

Dietrich, Walter. 1997. The Early Monarchy in Israel. The Tenth Century B.C.E. Translated by Joachim Vette, Atlanta: Society of Biblical Literatur.

Fischer-Lichte, Erika. 1984. ‘The Dramatic Dialogue – Oral or Literary Communication, in Schmid.’ In Semiotics of Drama and Theatre. Edited by Herta Schmid and Aloysius van Kesteren. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamin’s Publishing Company. https://doi.org/10.1075/llsee.10.10fis

Fischer-Lichte, Erika. 2001. A dráma története. Pécs: Jelenkor Kiadó.

Gadamer, Hans-Georg. 2001. „A platóni dialektikához.” Kellék 1: 18–20.

Garsiel, Moshe. 2018. ‘The Book of Samuel.’ The Journal of Hebrew Scriptures 19: 1783–1791. Jerusalem: Rubin Mass Publishers.

Hacker Ervin. 1924. Bevezetés a büntetőjog bölcseletébe. Pécs: Dunántúl Könyvkiadó és Nyomda Rt.

Heller Ágnes. 2020. Az akarat szabadsága. Az érzelmek szerepe a műalkotások befogadásában. Budapest: Noran Libro Kiadó.

Horst, Friedrich. 1956. ‘Recht und Religion im Bereich des Alten Testaments.’ Evangelische Theologie 1: 49–65. https://doi.org/10.14315/evth-1956-0105

Karasszon István. 2002. Az Ószövetség fényei. Budapest: Mundus Magyar Egyetemi Kiadó.

Kessler, Rainer. 2011. Az ókori Izráel társadalma. Budapest: Kálvin Kiadó.

Kotte, Andreas. 2020. Színháztörténet. Jelenségek és diskurzosok. Budapest: Balassi Kiadó.

Pfister, Manfred. 2001. Das Drama. Vienna: Böhlau Verlag.

Ratiu, Dan-Eugen. 2001. „A hermeneutika ontológiai fordulata.” Kellék 2: 18–20.

Rost, Leonhard. 1982. The Succession to the Throne of David. Sheffield: Almond.

Ruszt József. 1960. Színészdramaturgia és színészmesterség. Budapest: Népművelési Propaganda Iroda.

Schultz, Samuel J. 2014. Üzen az Ószövetség. Budapest: Keresztyén Ismeretterjesztő Alapítvány.

Steiner, George. 2009. Bábel után 1. Budapest: Corvina Kiadó.

Warning, Rainer. 1974. Funktion und Struktur. Die Ambivalenz des geistlichen Spiels. München: Fink.

Published
2021-12-15
Section
Studies