Conservation attitudes of high school students in southern Transdanubia toward a strictly protected species, the Large Whip Snake (Dolichophis caspius Gmelin, 1789)

  • Krisztián Frank Kaposvári Egyetem, Állattudományi Kar
Keywords: whip snake, questionnaires, evaluation, conservation

Abstract

The Large Whip Snake (Dolichophis caspius Gmelin, 1789), one of Europe’s large-bodied snakes, it occurs at some highly isolated sites in Hungary. Hungarian individuals are the northernmost specimens in the western portion of the species range, isolated from the contigous southeast European distribution area. The species is in Hungary strictly protected since 1996. Although general public are seen to have low levels of knowledge with regard to conservation terminology and methodology, public view are increasingly involved in decision-making on management issues. Quantifying public perceptions is becoming a key component in translating ecology into management activity, and questionnaires are suitable tools for studying public perceptions in ecological management. Present study attempted to assess how well-known problem species protection among high school pupils is; what is their opinion about management implications, as well as would they take a part in management activities; and are they interested in conservation measures. On the basis of their answers, the kids have low knowledge about the species, but they are not reserved from obtain further experiences. They look to be positive and interested in other conservation problems, so they could be the object of informing activities.

References

Bellaagh, M. & Bakó, B. (2004): Fajmegőrzési tervek. Haragos sikló (Coluber caspius). KvVM TVH, Budapest, 20 pp.

Bellaagh, M. & Báldi, A. & Korsós, Z. (2007): Élőhelypreferencia-vizsgálatok a magyarországi haragossikló állományokon. – Természetvédelmi Közlemények 13: 431–438.

Bellaagh, M. & Korsós, Z. & Szelényi, G. (2006): A fokozottan védett haragos sikló (Hierophis caspius) új, Duna menti lelőhelyei Magyarországon. – Állattani Közlemények, 91: 139–144.

Boldogh, S. (2004): Fajvédelmi programok tervezése, esernyő- és zászlóshajó-fajok védelme. – Természetvédelmi Közlemények, 11: 45–53.

Bouton, S. N. & Frederick, P. C. (2003): Stakeholders’ perceptions of a wading bird colony as a community resource in the Brazilian Pantanal. – Conservation Biology, 17(1): 297–306.

Brooks, J. J. & Warren, R. J. & Nelms, W. M. G. & Tarrant, M. A. (1999): Visitor attitudes toward and knowledge of restored bobcats on Cumberland Island National Seashore, Georgia. – Wildlife Society Bulletin, 27(4):1089–1097.

Czech, B. & Krausman, P. R. & Borkhataria R. (1998): Social construction, political power, and the allocation of benefits to endangered species. – Conservation Biology, 12(5): 1103– 1112.

Dely, O. Gy. (1978): Hüllők-Reptilia. In: Magyarország állatvilága (Fauna Hungariae). XX, 4. Akadémiai Kiadó, Budapest, 120 pp.

Dely, O. Gy. (1997): A csíkos vagy ugró sikló (Coluber caspius Gmelin, 1789) magyarországi előfordulásáról. – Állattani Közlemények, 82: 39–46.

Fischer, A. & Bednar-Friedl, B. & Langers, F. & Dobrovodská, M. & Geamana, N. & Skogen, K. & Dumortier, M. (2011): Universal criteria for species conservation priorities? Findings from a survey of public view across Europe. – Biological Conservation, 144: 998–1007.

Hammer, Ø. & Harper, D. A. T. & Ryan, P. D. (2001): PAST: Paleontological Statistics Softwer Package for education and data analysis. – Palaeontologia Electronica, 4(1): 1–9.

Kellert, S. R. (1985): Attitudes toward animals: age-related development among children. – Journal of Environmental Education, 16(3): 29–39.

Kideghesho, J. R. & Røskaft, E. & Kaltenborn, B. P. (2007): Factors influencing conservation attitudes of local people in Western Serengeti, Tanzania. – Biodiversity and Conservation, 16: 2213–2230.

Korsós, Z. (2007): A magyarországi hüllőfauna története a jégkorszak után- – In: Forró, L. (szerk.): A Kárpát-medence állatvilágának kialakulása. Magyar Természettudományi Múzeum, Budapest, 283–296 pp.

Krčmar, S. & Mikuska, J. & Kletečki, E. (2007): New Records of Dolichophis caspius (Gmelin, 1789), (Reptilia: Colubridae) in Croatia, Montenegro and Serbia. – Acta Zoologica Bulgarica, 59(1): 101–103.

Lanszkiné, Sz. G. & Lanszki J. (2005): Urbanizálódó ragadozó emlősök lakossági megfigyelése és megítélése két Somogy megyei faluban. – Acta Agraria Kaposváriensis, 9(1): 51–58.

Magyar Közlöny (2003): A Magyar Kormány 243/2003. (XII. 17.) rendelete a Nemzeti Alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról. – Magyar Közlöny, 147: 11367– 11469.

Majer, J. (2000): Adatok a Szársomlyó (Villányi-hegység) hüllőfaunájához (Reptilia). – Dunántúli Dolgozatok (Ser. A) Természettudományi Sorozat, 10: 369–383.

Malina, T. & Krecsák, L. & Korsós, Z. & Takács, Z. (2008): Snakebites in Hungary – Epidemiological and clinical aspects over the past 36 years. – Toxicon, 51: 943–951.

Mitrus, S. (2000): Protection of the European pond turtle Emys orbicularis (L.) in Poland. Stapfia, 69: 119–126.

Prokop, P. & Özel, M. & Usak, M. (2009): Cross-cultural comparison of student attitudes toward snakes. – Society and Animals, 17: 224–240.

Puky, M. & Schád, P. & Szövényi, G. (2005): Magyarország herpetológiai atlasza / Herpetological atlas of Hungary. Varangy Akciócsoport Egyesület, Budapest, 207 pp.

Rakonczay, Z. (Szerk.) (1989): Vörös Könyv – A Magyarországon kipusztult és veszélyeztetett növény- és állatfajok. Akadémiai Kiadó, Budapest, 359 pp.

Schlegel, J. & Rupf, R. (2010): Attitudes towards potential animal flagship species in nature conservation: A survey among students of different educational institutions. – Journal for Nature Conservation, 18: 278–290.

Simon, K. (2009): Az eurázsiai hiúz (Lynx lynx) magyarországi visszatelepülésének megítélése kérdőíves felmérés alapján. Szakdolgozat, Károly Róbert Főiskola, Gyöngyös, 56 pp.

Tisdell, C. (2010): The influence of public attitudes on policies for conserving reptiles. University of Queensland, Queensland, 20 pp.

Tomažič, I. (2008): The influence of direct experience on students’ attitudes to, and knowledge about amphibians. – Acta Biologica Slovenica, 51(1): 39–49.

Tomažič, I. (2011): Pre-service biology teachers’ and primary school students’ attitudes toward and knowledge about snakes. – Eurasian Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 7(3): 161–171.

Tóth, T. (2002): Data on the North Hungarian records of the Large Whip Snake Coluber caspius. – Herpetozoa, 14(3/4): 163–167.

White, P. C. & Vaughan Jennings, N. & Renwick, A. R. & Barker, N. H. L. (2005): Questionnaires in ecology: a review of past use and recommendations for best practice. – Journal of Applied Ecology 42: 421–430.

Published
2011-12-31
Section
Scientific Research