Módszertani megfontolások az iskolai mobilitás vizsgálatához

  • Péter Tibor Nagy
Kulcsszavak: vita, társadalmi mobilitás, iskolai mobilitás, oktatásszociológia, módszertan, súlyozás

Absztrakt

A vitacikk súlyozási megoldást (weight = 1/(a megkérdezett testvéreinek száma+1)) kínál arra a minden mobilitáskutatásnál jelentkezõ problémára, hogy a megkérdezett nemzedékre elégségesen reprezentatív minta apákra vonatkozó adatszolgáltatása nem reprezentatív az apák nemzedékére, mert a többgyermekes apáknak nagyobb az esélye, hogy visszaemlékezzen rájuk valaki. A kísérlet bizonyítja egyfelől, hogy súlyozásos módszerrel érdemben közelebb jutunk az apák nemzedékéhez, mint anélkül; másfelõl, hogy a magyarországi középiskolai végzettségi csoportba, ill a felsõfokú végzettségi csoportba irányuló mobilitás lényegesen nagyobb, mint eddig gondoltuk.

Megjelent
2024-01-03
Hogyan kell idézni
NagyP. T. (2024). Módszertani megfontolások az iskolai mobilitás vizsgálatához. Szociológiai Szemle, 17(3-4), 82-92. Elérés forrás https://ojs.mtak.hu/index.php/szocszemle/article/view/14168
Rovat
Módszertan