A nyelvmegértő szociológia védelmében
– Peter Winch megértés-koncepciójának kritikáiról –
Absztrakt
Peter Winch 1958-ban megjelent nagyhatású könyve (A társadalomtudomány eszméje és viszonya a filozófiához) a megértő társadalomtudomány olyan alternatív koncepcióját nyújtja, melynek alapján a megérteni kívánt aktorok szubjektív sajátosságairól (az általuk megélt élményekről vagy az általuk konstituált cselekvésértelmezésekről) a hangsúly a cselekvésekben meglévő közös mozzanatra helyeződik: a nyelvjátékokra és a szabálykövetésre. Ezt a wittgensteini alapokon nyugvó lingvisztikai megértő tudományt az évek során számos olyan bírálat érte, melyek szerint az a szociológia gyakorlati oldalát háttérbe szorítja, nem oldja meg a nyelvjátékok közötti fordítás problémáját, nem ad lehetőséget a bírálatra, a társadalomkritikára. Cikkemben megkísérlem ezen kritikákat magukat is kritikai reflexió tárgyává tenni, bemutatva, hogy a Winch-i elmélet nem hanyagolja el az életformák gyakorlati, praxis-oldalát annyira, mint azt feltételezik róla, bizonyos módosításokkal képes szembenézni a fordítás okozta nehézségekkel, és nem lép fel olyan radikális társadalomkritikai igénnyel, mint amilyet neki néhányan tulajdonítani igyekeznek.