Szaknyelvtanulási motiváció a Miskolci Egyetemen

  • Bajzát Tünde
Kulcsszavak: felsőoktatás, szaknyelvtanulás, belső motiváció, külső motiváció, Akadémiai Motivációs Kérdőív

Absztrakt

A motiváció kulcsfontosságú szerepet játszik a nyelvtanulásban és a nyelvtanulási folyamat szerves része. Jelen tanulmány célja, hogy bemutassa a szaknyelvet tanuló egyetemi hallgatók belső és külső motivációját. A vizsgálat 2023 tavaszán készült: a Miskolci Egyetem hat különböző karán angol, francia, német és spanyol szaknyelvet tanuló hallgatók töltötték ki a magyar nyelvű kérdőívet. A kérdőív nyitott és zárt kérdéseket, valamint ötfokozatú Likert-skálákat tartalmazott az Akadémiai Motivációs Kérdőív alapján. A tanulmány első része a kutatás elméleti hátterét ismerteti. A második rész a kutatás célját, módszerét, résztvevőit és eredményeit mutatja be. Az eredmények az egyetemi hallgatók belső és külső motivációjának intenzitását, valamint a különböző motiváció-típusainak eltéréseit mutatják be. Az eredmények arra is rávilágítanak, hogy az egyetem különböző karaira járó és különböző szaknyelveket tanuló hallgatók motivációjának szintje mennyire különbözik egymástól.

Hivatkozások

Babbie, E. (2001): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó: Budapest

Bánhegyi, M. – Fajt, B. (2021): A BGE első évfolyamos egyetemi hallgatóinak intézményválasztási és nyelvtanulási motivációi. Porta https://doi.org/10.48040/PL.2021.7

Bánhegyi, M. – Bocz, Zs. – Fajt, B. (2023): Gazdasági képzésben részt vevő egyetemi hallgatók intézményválasztási és nyelvtanulási motivációi EU-s és hazai kontextusban. Porta Lingua. SZOKOE: Budapest. 2023/2. 81–93. DOI: https://doi.org/10.48040/PL.2023.2.7

Bárdos, J. (2000): Az idegen nyelvek tanításának elméleti alapjai és gyakorlata. Nemzeti Tankönyvkiadó: Budapest

Farkas, J. (2020): Gazdasági szaknyelvet tanuló hallgatók szaknyelvtanulási motivációjának statisztikai vizsgálata. Porta Lingua 2020. Szaknyelvoktatás és -kutatás nemzetközi kontextusban. Cikkek, tanulmányok a hazai szaknyelvoktatásról. SZOKOE: Budapest. 331–349. DOI: https://doi.org/10.48040/PL.2020.27

Mackey, A. – Gass, S. (2005): Second Language Research: Methodology and Design. Lawrence Erlbaum Associates Publishers: London

Oxford, R. – Shearin, J. (1994): Language learning motivation: Expanding the theoretical framework. The Modern Language Journal, 78. DOI: https://doi.org/10.2307/329249

Vallerand, R. – Pelletier, L. – Blais, M. – Brière, N. – Senècal, C. – Vallières, E. (1992): The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52, 1003–1017. DOI: https://doi.org/10.1177/0013164492052004025

Megjelent
2024-07-01
Folyóirat szám
Rovat
Szaknyelvi tanterv- és tananyagfejlesztés, hallgatóI motiváció