„Die Natur ist hier … zu Musik geworden”

Ligeti György és a (zenei) természet

  • Ewa Schreiber Adam Mickiewicz Egyetem, Poznań
Kulcsszavak: Ligeti György, természet, modernizmus, hangzáskép

Absztrakt

A tanulmány a természetre és a naturalizmusra (mint a művészetet természetes jelenségekre alapozó és azokkal igazoló irányzatra) való hivatkozásokat vizsgálja Ligeti írásaiban, továbbá műveinek egyes vonatkozásaiban. A természetre történő hivatkozások különböző formákban jelennek meg, a romantikus természetfestés mellett újabb, modernista megközelítésekkel is találkozunk. A természet fogalma összefügg az emberi érzelmek romantikus megjelenítésével, a tudományos törvények felfedezésével, a hangzáskép megfigyelésével, a hangérzékelés jelenségeivel és a hang spektrális kutatásával. Bár a természet nem központi, stratégiai fogalom Ligeti számára, működésének mégis állandóan jelenlévő, bárha rejtett kontextusa, vonatkoztatási pontja.

Hivatkozások

Bauer, Amy: Ligeti’s Laments. Nostalgia, Exoticism, and the Absolute. Aldershot: Ashgate, 2011.

Bauer, Amy: „The Cosmopolitan Absurdity of Ligeti’s Late Works”, Contemporary Music Review 31/2–3. (2012). https://doi.org/10.1080/07494467.2012.717358

Blumröder, Christoph von: „‘Ein weitverzweigtes Spinnennetz’ – Ligeti über Webern”. In: György Ligeti. Personalstil – Avantgardismus – Popularität. Hrsg. Otto Kolleritsch. Wien–Graz: Universal Edition, 1987 (Studien zur Wertungsforschung 19.)

Drott, Eric: „Spectralism, Politics and the Post- Industrial Imagination”. In: The Modernist Legacy. Essays on New Music. Ed. Björn Heile. Burlington, VT: Ashgate, 2009.

Grisey, Gérard: Écrits ou l’invention de la musique spectrale, Réd. Guy Lelong. Paris: Éditions MF, 2008.

Johnson, Julian: Out of Time. Music and the Making of Modernity. Oxford: Oxford University Press, 2015. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780190233273.001.0001

Johnson, Julian: Webern and the Transformation of Nature. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.

Knop, Frederik: „Making it Home? The Natural Sciences as a Site of Belonging in György Ligeti’s Music”. In: György Ligeti’s Cultural Identities. Ed. Amy Bauer–Márton Kerékfy. London–New York: Routledge, 2018.

Levy, Benjamin: „Ligeti’s Distant Resonances with Spectralism”. In: The Oxford Handbook ofSpectral Music. Ed. Amy Bauer–Liam Cagney–William Mason, https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190633547.013.17

Lichtenfeld, Monika: „’…Und alles schöne hatt’ er behalten…’ Fragment zu Ligetis Ästhetik”. In: György Ligeti. Personalstil – Avantgardismus – Popularität. Hrsg. Otto Kolleritsch. Wien–Graz: Universal Edition, 1987 (Studien zur Wertungsforschung 19.), 122–133.

Ligeti, György: Gesammelte Schriften. Hrsg. Monika Lichtenfeld, 2 Bde. Mainz: Schott, 2007.

Ligeti, György–Eckhard Roelcke: „Träumen Sie in Farbe?”. György Ligeti im Gespräch mit Eckhard Roelcke. Wien: Zsolnay Verlag, 2003.

Ligeti György válogatott írásai. Vál. és ford. Kerékfy Márton. Budapest: Rózsavölgyi, 2010.

Michel, Pierre–Maryse Staiber: „Rediscovering the Meaning of Words with Hölderlin. About Drei Phantasien by György Ligeti”. In: „I don’t belong anywhere”. György Ligeti at 100. Ed. Wolfgang Marx. Turnhout: Brepols, 2022.

Okumara, Kyoko: „Sketches Reflecting the Images of San Francisco”. In: György Ligeti’s Cultural Identities. Ed. Amy Bauer–Márton Kerékfy. London–New York: Routledge, 2018. https://doi.org/10.4324/9781315592411-13

Purwins, Hendrik–Immanuel Normann–Klaus Obermayer: „Unendlichkeit – Konstruktion musikalischer Paradoxen”. In: Mikrotöne und mehr. Auf György Ligetis Hamburger Pfaden. Hrsg. Manfred Stahnke. Hamburg: Bockel, 2005.

Sabbe, Herman: „György Ligeti. Studien zur kompositorischen Phänomenologie”, Musik-Konzepte 53. (1987), 9–13.

Schafer, Raymond Murray: „Music, Non- Music and the Soundscape”. In: Companion to Contemporary Musical Thought, vol. 2. Ed. John Paynter–Tim Howell–Richard Orton–Peter Seymour. London: Routledge, 1992.

Schafer, Raymond Murray: The Soundscape. Our Sonic Environment and the Tuning of the World. Rochester, VT: Destiny Books, 1994.

Schreiber, Ewa: „Skelett der Zeit. Körper des Klanges. Die organische Metapher in Schriften und Werk von Gérard Grisey”. In: Les espaces sonores. Klanganalysen, Stimmungen, spektrale Musiken. Hrsg. Michael Kunkel. Saarbrücken: Pfau, 2016.

Schreiber, Ewa: „The Structure of Thought: On the Writings of György Ligeti”, Trio 8/1–2. (2019).

Megjelent
2024-02-01
Hogyan kell idézni
SchreiberE. (2024). „Die Natur ist hier … zu Musik geworden”: Ligeti György és a (zenei) természet. Magyar Zene, 62(1), 93-106. Elérés forrás https://ojs.mtak.hu/index.php/magyarzene/article/view/17832
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmány