„Erinnerst du dich nicht?”

Mítosz és intertextualitás a Die Tragödie des Teufels és a Paradise reloaded (Lilith) című operákban

  • Könyves-Tóth Zsuzsanna
Kulcsszavak: Eötvös Péter, kortárs opera, Albert Ostermaier, Madách, Az ember tragédiája, Lucifer, Kundry, intertextualitás, feminizmus

Absztrakt

2010-ben Münchenben mutatták be Eötvös Péter Die Tragödie des Teufels című operáját, amelynek alapja Madách: Az ember tragédiája, s amelyet nem sokkal a premier után a zeneszerző visszavont. Mivel a témát nem akarta elengedni, a szövegkönyv átrendezése után 2013-ban újraírta a művet Paradise reloaded (Lilith) címmel. Mindkét opera szövegkönyvében Madách világdrámáját újragondolva az eredeti három főszereplő – Ádám, Éva és Lucifer – mellett egy negyedik alak is megjelenik: Lilith, aki mítosza szerint Ádám első felesége volt, démonok anyja, később pedig a feminizmus egyik szimbóluma. A tanulmány a két „gonosz” alakra, Luciferre és Lilithre koncentrálva először a bibliai és apokrif forrásokban fellelhető mítoszukat, majd a karakterábrázolásukat vizsgálja néhány intertextuális utaláson keresztül a két Madách-operában.

Hivatkozások

Mini-fesztivál. Eötvös Péter: Paradise reloaded (Lilith). Szerk. Várnai Péter. Műsorfüzet. Budapest: Művészetek Palotája, 2014. január 23., 5-11.

Eötvös Péter-Pedro Amaral: Parlando - Rubato. Gespräche, Monologe und andere Umwege. Ford. Rétháti Sandra. Mainz: Schott, 2018.

(fgy): Eötvös Péter: "Lilith még mindig tabu", Fidelio 2014. 01. 17. https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/eotvos-peter-lilith-meg-mindig-tabu-45100.

Forner, Jane: Distant Pasts Reimagined. Encountering the Political Present in 21st-Century Opera. PhD-dissz. New York: Columbia University, 2020.

Gier, Albert: "Die Tragödie des Teufels. Ein Werkstattgespräch mit Peter Eötvös und Albert Ostermaier". In: uő (hrsg.): Göttliche, menschliche und teuflische Komödien. Europäische Welttheater-Entwürfe im 19. und 20. Jahrhundert. Bamberg: University of Bamberg Press, 2011.

https://doi.org/10.20378/irbo-328

Graves, Robert-Raphael Patai: Héber mítoszok. A Genezis könyve. Ford. Terényi István. Szeged: Szukits Könyvkiadó, 1996.

Hutcheon, Linda-Hutcheon, Michael: "Syphilis, Sin and the Social Order. Richard Wagner's 'Parsifal'", Cambridge Opera Journal VII/3. (November 1995), 261-275.

https://doi.org/10.1017/S0954586700004596

Kinderman, William: Wagner's Parsifal. Studies in musical genesis, structure, and interpretation. Oxford: Oxford University Press, 2013.

Krasznahorkai László: "A megbízás a Gonoszra szól. Beszélgetés Eötvös Péterrel". Élet és Irodalom LIV/15. (2010. április 16.), 8.

Molnár Szabolcs: "Ádám asszonyai. Eötvös Péter: Paradise reloaded (Lilith)". Müpa Magazin IX/1. (2014. január-február), 8-11.

Patai, Raphael: The Hebrew Goddess. Detroit: Wayne State University Press, 1990.

Plaskow, Judith: The Coming of Lilith. Essays on Feminism, Judaism, and Sexual Ethics, 1972-2003. Boston: Beacon Press, 2005.

Megjelent
2024-12-20
Hogyan kell idézni
Könyves-Tóth Z. (2024). „Erinnerst du dich nicht?” : Mítosz és intertextualitás a Die Tragödie des Teufels és a Paradise reloaded (Lilith) című operákban. Magyar Zene, 62(3), 311-324. https://doi.org/10.71099/mz.17798
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmány