„Von Paris aus geht der Ruhm”

Képzeletbeli színház és magánhangzó-kódolás Eötvös Péter Korrespondenz című vonósnégyesében (1992)

  • Laki Péter
Kulcsszavak: Eötvös Péter, Korrespondenz, Leopold Mozart, Wolfgang Mozart, Augenmusik

Absztrakt

Eötvös Péter első vonósnégyesének, a Korrespondenznek a harmóniai világa egy sajátos kódolás eredményeképpen jött létre. Eötvös Leopold és Wolfgang Amadè Mozart 1778-as levelezéséből választott ki néhány mondatot, és a mondatok magánhangzóit egyes hangközöknek feleltette meg, amely hangközöket azonnal megkettőzött, úgyhogy minden magánhangzóhoz egy négy hangból álló akkord tartozik. A hangszerszólamok ritmusa a német szöveg beszédritmusát tükrözi, míg a dallamvonalak szinte a mondatok színpadi deklamációját követik. Az egyéb paramétereket (játékmódok, oktávregiszterek stb.) szabadon választotta meg a zeneszerző. A kompozíció ilyenformán absztrakt módon adja vissza az apa és fiú konfliktusát a modern hangzásvilág pedig a konfliktusok időtlen voltára utal. Hallható szöveg nélkül is kirajzolódik Mozarték életének drámája – a kudarcot vallott művészi ambícióktól Anna Maria Mozart tragikus haláláig.

Hivatkozások

Bigorie, Jérémie: Peter Eötvös: The Siren Cycle. Korrespondenz, Szenen für Streichquartett. Audrey Luna (soprano), Calder Quartet BMC CD 249, 2016 [recenzió] https://bmcrecords.hu/storage/files/reviews/249_Classica_February_2018_web.jpg

Farkas Zoltán: Péter Eötvös: String Quartets [lemez-kísérőszöveg] BMC CD 249, Budapest, 2016.

Kafka, Franz: Levél apámhoz. Ford. Szabó Ede. Fapadoskönyv.hu, 2012 (utolsó megtekintés: 2024 április 28.).

Megjelent
2024-12-20
Hogyan kell idézni
LakiP. (2024). „Von Paris aus geht der Ruhm”: Képzeletbeli színház és magánhangzó-kódolás Eötvös Péter Korrespondenz című vonósnégyesében (1992). Magyar Zene, 62(3), 283-296. https://doi.org/10.71099/mz.17793
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmány