Eötvös Péter posztmodern kórusoperája, avagy a groteszk intonációja a valuska című zenés tragikomédiában
Absztrakt
A 2023 ban bemutatott Valuska című opera különleges helyet foglal el Eötvös Péter operaszerzői életművében: a Krasznahorkai László regénye (Az ellenállás melankóliája) nyomán komponált darab Eötvös első magyar nyelvű librettóra írt műve, zenéjének összképét pedig alapvetően határozzák meg a kórusjelenetek. A kórusszámok ugyanakkor nemcsak a zenei profil megteremtésében játszanak kiemelkedő szerepet, a kórus a zenedramaturgia szempontjából is döntő súlyra tesz szert. A tanulmány első fele a különböző kórustechnikák zenedramaturgiai szerepét vizsgálja, illetve arra vállalkozik, hogy a Valuskát a 19. századi kórusoperák – melyekben a kórus protagonistává vált – hagyományának tükrében vizsgálja; a tanulmány második része a kórus megszólalásaiban reprezentálni kívánt tömeg sokféle vonását, illetve a zenei ábrázolás karikatúraszerű jellegét vizsgálja, az opera groteszk látásmódjával és hangvételével összefüggésben.
Hivatkozások
Alexa Károly: "Dél- alföldi Apokalipszis", Hitel 4. (1990), 52-53.
Bakhtin, Mikhail: Rabelais and His World. Transl. Hélène Iswolsky. Bloomington: Indiana University Press, 1993.
Barasch, Francis K.: The Grotesque. A Study in Meanings. The Hague: Mouton, 1971.
https://doi.org/10.1515/9783111715100
Csuhai István: "A melankólia ellenállása", Magyar Napló 2/6. (1990), 12.
Dahlhaus, Carl: Nineteenth- Century Music. Transl. J. Bradford Robinson. Berkeley: University of California Press, 1989.
Dérczy, Péter: "Krasznahorkai László: Az ellenállás melankóliája", Kritika 8/8. (1990), 41-42.
Földényi F. László: "Egy beteljesedő jóslat", Jelenkor 33 /12. (1990), 1046-1051.
Gossett, Philip: "Becoming a Citizen. The Chorus in Risorgimento Opera", Cambridge Opera Journal 2. (1990), 41-64
https://doi.org/10.1017/S0954586700003104
Grabócz Márta (szerk.): Les opéras de Peter Eötvös entre Orient et Occident. Paris: Éditions des archives contemporaines, (2012), 1- 6.
Grabócz Márta (szerk): Eötvös Péter operái - Kelet és nyugat között. Bevezetés, ford.: Balázs István, Parlando, 2013, https://www.parlando.hu/2013/2013- 1/2013- 1- 11- Grabocz.htm#_ftn1
Guthke, Karl S.: Modern Tragicomedy. An Investigation into the Nature of the Genre. New York: Random House, 1966.
Hamilton, David (ed.): The Metropolitan Opera Encyclopedia. New York: Simon and Schuster, 1987.
Horkay Hörcher Ferenc: "A pusztulás anatómiája", Holmi 2/5. (1990), 576-580.
Károlyi Csaba: "Csődöt mondtunk?", Alföld, 41. (1990)/1, 41- 47.
Kayser, Wolfgang: The Grotesque in Art and Literature. Transl. Ulrich Weisstein New York-Toronto: McGraw- Hill Book Company, 1966.
Krasznahorkai László: Az ellenállás melankóliája, Digitális Irodalmi Akadémia, https://konyvtar.dia.hu/html/muvek/KRASZNAHORKAI/krasznahorkai00014_kv.html
Krasznahorkai László: The Melancholy of Resistance. Transl. George Szirtes. New York: New Directions Book, 1998.
Krasznahorkai László: Melancholie des Widerstands. Übers.: Hans Skiecki. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 2011.
Mátra,i Diána Eszter (szerk.): Eötvös Péter: Valuska. Budapest: Magyar Állami Operaház, 2023, 11.
Parakilas, James: "Political Representation and the Chorus in Nineteenth- Century Opera", 19th- Century Music 16/2. (1992), 181-202.
https://doi.org/10.2307/746265
Steig, Michael: "Defining the Grotesque. An Attempt at Synthesis". The Journal of Aesthetics and Art Criticism 29/2. (Winter 1970), 253-260.
https://doi.org/10.2307/428606
Thomson, Philip John: The Grotesque (Critical Idiom). London: Methuen, 1979.
Ur, Máté: "Azonos korban élünk: irodalom, zene és közönsége" - Eötvös Péter a Valuskáról, Opera. A Magyar Állami Operaház Magazinja, 2023. ősz, 16-18.