50 éves az Elektrokrónika
Absztrakt
Eötvös Péter a ’70-es években az élő elektronikus zene egyik meghatározó szereplője volt, ám életének ezt a periódusát karmesteri és zeneszerzői sikerei miatt kevesen ismerik. Írásom középpontjában az intervallum-mikroszkóp fejlesztésének története és technikai leírása áll. Az ebből született mű az Elektrokrónika és ennek színpadi változata az Intervalles-Intérieurs. Az ezt követő rész egy közjátékkal kezdődik. Egy képzeletbeli opera szereplőin keresztül mutatom be a darab technikai megvalósítását, és annak hangátalakító moduljait. Végül Eötvös Péter munkamódszerének változásait hasonlítom össze operái és az Elektrokrónika több mint tíz évet átölelő zeneszerzői koncepciójának fejlődésével.
Hivatkozások
Csepelyi Adrienn: „Félre a piszkos hangokkal”, Vasárnapi Hírek 2014. január 9.
Eötvös Péter: Bevezető az Elektrokrónikához (1975), hangfelvétel, https://eotvospeter.com/piece/elektrochronik/
Eötvös Péter: Letters to my Mother / Köln, 1966–68, https://eotvospeter.com/biography/
Eötvös Péter: Szerzői műismertetés, Electochronicle 2002, BMC CD 072.
Eötvös Péter: Szerzői műismertetés, Intervalles-Intérieurs 2003, BMC CD 092.
Feser, Kim: Sequenzer-Programm für Mesías. Zum Verhältnis von Schaltung, Automation und instrumentalem Spiel in Peter Eötvös’ Elektrochronik. Mitteilungen der Paul Sacher Stiftung 33, April 2020.
Grabócz Márta: Zene és narrativitás. Pécs: Jelenkor, 2004.
Könyves-Tóth Zsuzsanna: Átdolgozás, újraalkotás vagy folytatás? Dissz., Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, 2023.
Retkes Attila: „Az élőket is tisztelni kell – beszélgetés Eötvös Péterrel”, Magyar Hírlap 32/242. (1999. október 16.).
Szitha Tünde: Experimentális Zene Magyarországon 1970–1990 között – a budapesti Új Zenei Stúdió. Dissz. Budapest: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, 2014.