A mobilitási szolgáltatások fenntarthatósági kérdései: társadalmi hatások, tér- és időgazdálkodás

  • Tamás Fleischer Magyar Tudományos Akadémia, Közgazdaság- és Regionális Tudományi Központ Világgazdasági Intézet
Kulcsszavak: ipari és technológiai forradalmak, új technológiák, digitalizált hálózati struktúrák

Absztrakt

A közlekedésben lezajló változások együtt mozognak a társadalom hosszú ciklusú trendjeivel, az ipari és technológiai forradalmakkal, a termelési kultúra egészét átható átrendeződésekkel. A feltárt trendekből esetenként azok folytatódására vagy éppen várható megváltozásukra egyaránt következtethetünk. Azonban az új technológiák által megnyitott lehetőségek sokszor csak hosszabb idő alatt kristályosodnak ki. Az elmúlt időszak leginkább letisztult trendváltásának a modernitás mennyiségi elvű gondolkodásmódjának a  meghaladását tekintjük, ami a közlekedésben a mereven elválasztó határok oldását, az integrációk létrejöttét és a felhasználó keresleti szempontjainak az előtérbe kerülését hozza magával. A digitalizált hálózati struktúrákra alapozódó új technológiák közül az autonóm jármű és a járműmegosztás együtt képes e trendeknek megfelelően elősegíteni, hogy a mobilitás integrált rendszerben szervezhető szolgáltatássá váljon. A motorizáció térszennyezésének csökkenésétől a települések élhetőségét lényegesen befolyásoló fenntarthatósági javulás várható.

Hivatkozások

Lukovics Miklós – Udvari Beáta – Zuti Bence – Kézy Béla (2018) Az önvezető autók és a felelősségteljes innováció. Közgazdasági Szemle 65. évf. 9. szám, pp. 949-974.

Nakicenovic, N. (1988) Dynamics of Change and Long Waves. IIASA Working Paper. IIASA, Laxenburg, Austria: WP-88-074 http://pure.iiasa.ac.at/3131/1/WP-88-074.pdf

Ausubel, J.H. – Marchetti, C. – Meyer, P.S. (1998) Toward green mobility: the evolution of transport, European Review, Vol. 6, No. 2, pp. 137-156. https://core.ac.uk/download/pdf/52948086.pdf

City of London, Strategic Transportation Department of the Built Environment (2018) Traffic in the City 2018. http://democracy.cityoflondon.gov.uk/documents/s91800/Appendix%201%20-%20Traffic%20in%20the%20City%202018.pdf

Direction régionale et interdépartementale de l’Équipement et de l’Ameénagement d’Ile-de-France, Service de la Connaissance des Études et de la Prospective (2013) Motorisation et usage de la voiture en Ilede-France: Enquete globale transport. 26 p. Idézi Vitézy

http://www.driea.ilede-france.developpement-durable.gouv.fr/IMG/pdf/EGT_Motorisation_et_usage_de_la_voiture_en_Ile-de-France_cle17ce43.pdf

Vitézy Dávid (2018) A jövő városának közlekedése: veszélyek és lehetőségek. Előadás: https://www.youtube.com/watch?v=r3NCUhFsKLs

Mészáros Ferenc dr (2019) Lehetséges új üzleti modellek alkalmazása a mobilitásszolgáltatásban. Közlekedéstudományi Szemle Vol. 69. No. 1. pp. 41-47.

Fleischer Tamás – Tir Melinda (2018) Hazai közlekedési időmérleg elemzés. Közlekedéstudományi Szemle Vol. 68. No. 2. pp. 7-22. http://real.mtak.hu/79655/1/07_PDFsam_KTSZ_2018_02_vegleges_u.pdf (2019-04-30-tól) DOI: http://doi.org/cxmc

Hogyan kell idézni
FleischerT. (1). A mobilitási szolgáltatások fenntarthatósági kérdései: társadalmi hatások, tér- és időgazdálkodás. Közlekedéstudományi Szemle, 69(1), 49-58. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2019.1.6
Folyóirat szám
Rovat
A Magyar Tudomány Ünnepe