Az autonóm járművek forgalmi hatásai: a jármű- és forgalomirányítás kihívásai

  • Tamás Tettamanti BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék
  • István Varga BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék
Kulcsszavak: autonóm járművek, forgalommodellezési és közlekedési irányítási módszerek, mikroszkopikus forgalomszimuláció

Absztrakt

Az autonóm járművek fejlesztése nemcsak az autógyártóknak jelent óriási feladatot, hanem a közlekedésmérnökök számára is új kihívásokat támaszt. Amikor az autonóm járművek nagy arányban jelennek majd meg a közúton, az eddig alkalmazott forgalommodellezési és közlekedési irányítási módszerek is módosításra szorulnak. Továbbá fontos kiemelni a mikroszkopikus forgalomszimuláció alkalmazási lehetőségeit a vezető nélküli járművek fejlesztési és tesztelési folyamataiban, amelyeknek új feladatait tekintjük át közlekedésmérnöki
szemszögből.

Hivatkozások

SAE International (2016): Taxonomy and Definitions for Terms Related to Driving Automation Systems for On-Road Motor Vehicles, J3016_201609, http://standards.sae.org/j3016_201401

Zöldy M. (2019): Legal Barriers of Utilization of Autonomous Vehicles as Part of Green Mobility. In: Burnete N.,

Varga B. (eds) Proceedings of the 4th International Congress of Automotive and Transport Engineering (AMMA 2018). AMMA2018 2018. Proceedings in Automotive Engineering. Springer, Cham

Fagnant, D.J., Kockelman, K.M. (2015): Preparing a nation for autonomous vehicles: opportunities, barriers and policy recommendations. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 77, 167-181., DOi: http://doi.org/gc4n5r

Milakis, D., Snelder, M., Van Arem, B., Van Wee, B, Correia, G. (2017): Development of automated vehicles in

the Netherlands: scenarios for 2030 and 2050, European Journal of Transport and Infrastructure Research, EJTIR, 17(1), 63-85. ISSN: 1567-7141, http://tlo.tbm.tudelft.nl/ejtir

Williams, J. C., Mahmassani, H. S., Iani, S. and Herman, R. (1987): Urban traffic network flow models, Transportation Research Record 1112, 78–88

Csikós, A., Tettamanti, T. and Varga, I. (2015): Macroscopic modeling and control of emission in urban road

trafficnetworks,Transport 30(2), 152-161. DOI: http://doi.org/cxmb

Krajzewicz, D., Erdmann, J., Behrisch, M. and Bieker, L. (2012): Recent Development and Applications of SUMO - Simulation of Urban MObility. International Journal On Advances in Systems and Measurements, 5 (3&4):128-138

Geroliminis N., Daganzo C. F. Existence of urban-scale macroscopic fundamental diagrams: Some experimental findings. Transportation Research Part B: Methodological 2008, 42(9):759–770. DOI: http://doi.org/dzfcbb

Luspay T., Tettamanti T., Varga I.: Forgalomirányítás, Közúti járműforgalom modellezése és irányítása (2011): ISBN 978-963-279-665-9, Typotex Kiadó, Budapest

Wegener, A., Piórkowski, M., Raya, M. Hellbrück, H., Fischer, S. and Hubaux, J.-P. (2008): TraCI: an interface for coupling road traffic and network simulators. In Proceedings of the 11th communications and networking simulation symposium (CNS '08). ACM, New York, NY, USA, 155-163. DOI: http://doi.org/c44qw8

Krauss S. (1998): Microscopic Modeling of Traffic Flow: Investigation of Collision Free Vehicle Dynamics. Ph.D. thesis, Universität zu Köln

Kudarauskas, N. (2007): Analysis of emergency braking of a vehicle, Transport 22(3), 154–159.

Atkins Ltd. (2016): Research on the impacts of connected and autonomous vehicles (cavs) on traffic flow, Technical report, Department for Transport

Szalay Zs., Nyerges A., Hamar Z., Hesz M. (2017): Technical specification methodology for an automotive proving ground dedicated to connected and automated vehicles, Periodica Polytechnica ser. Transp. Eng. 45:(3) pp. 168-174. DOI: http://doi.org/cxk3

Hogyan kell idézni
TettamantiT., & VargaI. (1). Az autonóm járművek forgalmi hatásai: a jármű- és forgalomirányítás kihívásai. Közlekedéstudományi Szemle, 69(1), 35-41. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2019.1.4
Folyóirat szám
Rovat
A Magyar Tudomány Ünnepe