Az ingázásból származó ökológiai lábnyom csökkentésének lehetőségei a közösségi gazdaság révén a budapesti városrégióban

  • Cecília Szigeti Széchenyi István Egyetem Nemzetközi és Elméleti Gazdaságtan Tanszék
  • Zoltán Kovács MTA CSFK Földrajztudományi Intézet; Szegedi Tudományegyetem Gazdaság- és Társadalomföldrajz Tanszék
  • Tamás Egedy MTA CSFK Földrajztudományi Intézet
  • Balázs Szabó MTA CSFK Földrajztudományi Intézet
Kulcsszavak: ingázás, ökológiai lábnyom, szuburbanizáció

Absztrakt

A Budapest körül zajló szuburbanizáció és városi szétterülés, valamint a munkahelyek elővárosi centrumokba települése az ezredforduló óta az ingázás és a hozzá kapcsolódó járműforgalom jelentős növekedését hozta magával. A szerzők arra keresik a választ, hogy a közösségi gazdaság nyújtotta alternatív közlekedési lehetőségek – az autómegosztó és a telekocsi szolgáltatások – milyen jelentőséggel bírnak az ingázásban, s milyen szerepet játszhatnak a városrégió ökológiai lábnyomának csökkentésében.

Hivatkozások

Anielski, M. (2010): Edmonton’s Ecological Footprint. The Edmonton Sustainability Papers 12.

Bálint, D. – Trócsányi, A. (2016): New ways of mobility: the birth of ridesharing. A case study from Hungary. Hungarian Geographical Bulletin 65(4): 391–405. DOI: http://doi.org/c2gt

Becker, H. – Loder, A. – Smid, B. – Axhausen, K-W. (2017a): Modeling carsharing membership as a mobility tool:

A multivariate Probit approach with latent variables. Travel Behaviour and Society 8():26-36. DOI: http://doi.org/c28d

Belk, R. (2014): You are what you can access: Sharing and collaborative consumption online. Journal of Business

Research 67(8):1595–1600. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.10.001

Bessenyei, Gy (2014): Városi mobilitás - Közösségi megoldások. Közlekedéstudományi Szemle. 54 (1) 24-28.

Botsman, R. – Rogers, R. (2010): What's mine is yours: the rise of collaborative consumption. First edition, HarperCollins Publishers, New York.

Braun, A. (2017): Car-less or car-free? Socioeconomic and mobility differences among zero-car households. Transport Policy 60.():152-159. DOI: http://doi.org/gcpcfm

BSDC (2017): Better Business Better World. The report of the Business & Sustainable Development Commission. http://report.businesscommission.org/uploads/BetterBiz-BetterWorld_170215_012417.pdf

Conner-Simons, A. (2016): Study: Carpooling apps could reduce taxi traffic 75%. News. Retrieved from https://www.csail.mit.edu/ridesharing_reduces_traffic_300_percent

Deloitte (2017): Car Sharing in Europe – Business Models, National Variations and Upcoming Disruptions. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/de/Documents/consumer-industrial-products/CIP-Automotive-Car-Sharing-in-Europe.pdf

Deloitte (2016): Economic effects of ridesharing in Australia. Retrieved from https://www2.deloitte.com

Felländer, A. – Ingram, C. – Teigland, R. (2015): Sharing economy — Embracing change with caution. Näringspolitiskt Forum Rapport 11. 70 p. http://eng.entreprenorskapsforum.se/2015/08/21/sharing-economy-embracing-change-withcaution

Ferrero, F. – Perboli, G. – Rosano, M. – Vesco, A. (2018): Car- sharing sevices. An annoted review. Sustainable Cities and Society 37():501-518. DOI: http://doi.org/c28f

Friedman, G. (2014): Workers without employers: shadow corporations and the rise of the gig economy. Review of Keynesian Economics, 2 (2) 171-188.DOI: http://doi.org/gckft5

Frost & Sullivan (2010): Car sharing: Driving the way to a greener future. http://www.frost.com/sublib/display-report.do?id=MB41-01-00-00-00

Kiss J. P. – Szalkai G. (2018): Az ingázás mobilitási jellemzői a legutóbbi népszámlálások adatai alapján. Területi Statisztika 58(2): 177–199.

Kovács Z. – Szigeti C. – Egedy T. – Szabó B. – Kondor A. Cs. (2017): Az urbanizáció környezeti hatásai - az ingázás ökológiai lábnyomának változása a budapesti várostérségben. Területi Statisztika 57 (5): 469-494.

Marteen, E. – Shaheen, S. (2011): Greenhouse Gas Emission Impacts of Carsharing in North America IEEE Trans.

Intell. Transp. Syst. 12. 1074–1086. DOI: http://doi.org/cn2s4n

MIT (2016): https://www.csail.mit.edu/ridesharing_reduces_traffic_300_percent

MIT (2009): „Real-Time" Rideshare Research 2009: http://ridesharechoices.scripts.mit.edu/home/histstats/

Perboli, G. – Ferrero, F. – Musso, S. – Vasco, A. (2017): Business modell and tariff simulation in carsharing services.

Transportation Research.Part A 115():32-48 DOI: http://doi.org/gcsjsm

Petrini, M. – Freitas, C. S. de. – Silveira, L. M. da S. 2017: A Proposal for a Typology of Sharing Economy. Revista de

Administração Mackenzie, 18(5):39-62.

PWC (2016): Shared benefits. https://www.pwc.co.uk/issues/megatrends/collisions/sharingeconomy/future-of-the-sharingeconomy-in-europe-2016.html

Richardson, L. (2015): Performing the sharing economy. Geoforum, 67: 121-129.

Rinne, A. (2017): What exactly is the sharing economy? World Eocnomic Forum. https://www.weforum.org/agenda/2017/12/when-is-sharing-not-really-sharing

Santoso, A.S. – Nelloh, L.A.M. (2017): User Satisfaction and Intention to Use Peer-to-Peer Online Transportation: A Replication Study. Procedia Computer Science 124():379–387. DOI: http://doi.org/c28g

Schmöller, S. – Weikl, S. – Müller, J. – Bogenberger, K. (2015): Empirical analysis of free-floating carsharing usage: The Munich and Berlin case. Transportation Research Part C: Emerging Technologies 56():34-51. DOI: http://doi.org/f7hr8m

Schor, J. B. (2014): Great Transition Iniciative. www.greattransition.org/publication/debating-the-sharing-economy

Szabó, T. – Szabó, B. – Kovács, Z. (2014): Polycentric urban development in postsocialist context: the case of the Budapest Metropolitan Region. Hungarian Geographical Bulletin 63 (3): 287–301. DOI: http://doi.org/9bq

Wallenstein, J. – Shelat, U. (2017): What’s next for the sharing economy? BCG Henderson Institute. https://www.bcg.com/publications/2017/strategy-technologydigital-whats-next-for-sharing-economy.aspx

Wilson J. – Anielski, M. (2015): Saskatoon Ecological Footprint. City of Saskatoon Ecological Footprint Report 2014 https://www.saskatoon.ca/sites/default/files/documents/corporate-erformance/environmentalcorporate-initiatives/communityenvironmental-programs/saskatoon_ef_city_report_2015_feb_28_2016_final.pdf

Hogyan kell idézni
SzigetiC., KovácsZ., EgedyT., & SzabóB. (1). Az ingázásból származó ökológiai lábnyom csökkentésének lehetőségei a közösségi gazdaság révén a budapesti városrégióban. Közlekedéstudományi Szemle, 69(2), 58-74. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2019.2.5
Folyóirat szám
Rovat
Közlekedésbiztonság - Közlekedési környezetvédelem