A világtörténelem legnagyobb nemzetközi közlekedésfejlesztési projektje
Absztrakt
A szerző gondosan válogatott angol és német szakirodalmi háttéranyagra támaszkodva ismerteti a – közismert angol nevén Belt and Road – közlekedési gigaprojekt megszületésének történelmi előzményeit, majd részletekbe menően elemzi az európai gazdasági szakértők szerint elsősorban Kína gazdasági expanzióját szolgáló "Új Selyemút" megvalósításának tengeri és vasúti közlekedési alternatíváit és eszközrendszerét.
Hivatkozások
Erdősi F. (2017): A Közel-Kelet közlekedése. Publikon Kiadó, Pécs.
Kuo, L., Kommenda, N. (2008): What is China's Belt and Road Initiative? The Guardian, július 30. https://www.theguardian.com/cities/ng-interactive/2018/jul/30/what-china-belt-road-initiative-silk-roadexplainer
Nobis, A. (2017): The New Silk Road, Old Concepts of Globalization, and New Questions. Open Cultural Studies, 1. p. 203–213.
Clinton, H. (2011): Remarks on India and the United States: A Vision for the 21st Century. https://2009-2017.state.gov/secretary/20092013clinton/rm/2011/07/168840.htm
Fardella, E., Prodi, G. (2017): The Belt and Road Initiative Impact on Europe: An Italian Perspective. China & World Economy, Vol. 25. No. 5. p. 125–138. DOI: http://doi.org/d7gf
Miller, T. (2017): China's Asian Dream: Empire Building along the New Silk Road. Zed Books, London.
Frankopan, B. (2019): Die neuen Seidenstraßen: Gegenwart und Zukunft unserer Welt. . Rowohlt, Berlin.
Noesselt, N. (2018): Die „Neue Seidenstraße” zwischen Mythos und Geopolitik. Budrich Journals, 2. p. 191–202. DOI: http://doi.org/d7gg
Woetzel, J., Seong, J., Leung, N., Ngai, J., Manyika, J., Madgavkar, A., Lund, S., Mironenko, A. (2018): The relationship between China and the world. McKinsey & Company.
Vision and Actions on Jointly Building Silk Road Economic Belt and 21st-Century Maritime Silk Road. Issued by the National Development and Reform Commission, Ministry of Foreign Affairs, and Ministry of Commerce of the People’s Republic of China, with State Council authorization, March 2015, II. Principles. http://en.ndrc.gov.cn/newsrelease/201503/t20150330_669367.html
Wang, Y. (2018): The Belt and Road: What Will China Offer the World in Its Rise. New World Press, Peking
Steck, G. (2018): China’s Belt and Road Initiative is Neither a Strategy, Nor a Vision. It is a Process. European Institute for Asian Studies, Brussels.
China and the world: Inside the dynamics of a changing relationship. McKinsey Global Institute, July 2019.
Fardella, E., Prodi, G. (2017): i. m. [15] Lee, F. (2019): China: Hinter der Seidenstraße steckt Geopolitik. Südkurier, 02. Mai. https://www.suedkurier.de/ueberregional/politik/Hinter-der-Seidenstrasse-steckt-Geopolitik;art410924,10135531
Eszterhai V. (2016): Az „Új Selyemút” terv. Eszmélet, 28. évf. 109. sz. p. 116–131.
Stephens, T. (2019): Swiss president strengthens economic ties with China. swissinfo.ch. 28 May 2019. https://www.swissinfo.ch/eng/state-visit_swisspresident-strengthens-economic-ties-withchina-/44926898.
YU, H. (2017): Motivation behind China’s ‘One Belt, One Road’ Initiatives and Establishment of the Asian infrastructure Investment Bank. Journal of Contemporary China, Vol. 26. No. 105. p. 353–368. DOI: http://doi.org/gfwnkx
Klemensits, P. (2017): China and the 21st Century New Maritime Silk Road. Belt & Road Center, 23 October http://beltandroadcenter.org/2017/10/23/china-and-the-21st-century-newmaritime-silk-road/
van der Putten, F-P., Meijnders, M. (2016): China, Europe and the Maritime Silk Road. Clingendael Institute, Hague. https://www.clingendael.org/sites/default/files/pdfs/China_Maritime_Silk_Road.pdf
ISL Shipping Statistics Yearbook – Bremen 1975–2019. évi kötetei.
Green, M. J. (2018): China’s Maritime Silk Road: Strategic and Economic Implications for the Indo-Pacific Region. CSIS, 2 April. https://www.csis.org/analysis/chinas-maritime-silk-road
Seidler, F. (2013): Maritime Machtverschiebungen im Indo-Pazifischen Raum: Geopolitische und strategische Trends. Kieler Analysen zur Sicherheitspolitik Nr. 33 Januar. Institut für Sicherheits Politik an der Christian-Albrechts-Universität zu Kiel.
Szechenyi, N. (szerk.) (2018): China’s Maritime Silk Road. Strategic and Economic Implications for the Indo-Pacific
Region. Center for Strategic & International Studies.
Erdősi F. (2013): A közeledő Távol-Kelet. Publikon Kiadó, Pécs.
Axe, D. (2019): Diego Garcia: Why This Base Is About To Get Much More Important to the U.S. Military. The National Interest, February 26. ht tps://nationalinterest.org/blog/buzz/diego-garcia-why-baseabout-get-much-more-important-usmilitary-45682
Petróczki M. (2019): A Malaka-szoros és a Thai-csatorna geopolitikai harca. Biztonságpolitika, április. 3. https://biztonsagpolitika.hu/egyeb/a-malakaszoros-es-a-thai-csatorna-geopolitikaiharca
Schröder, B. (2018): Wie China das Malakka-Dilemma umschiffen will. https://www.heise.de/tp/features/Wie-hinadas-Malakka-Dilemma-umschif fenwill-4038728.html?seite=all
Data Tell: Ports light up the 21st Century Maritime silk Road. https://www.hellenicshippingnews.com/data-tellsports-light-up-the-21st-century-maritimesilk-road/
Unraveling the Maritime Silk Road. Belt and Road, New January 5, 2019. https://www.beltandroad.news/2019/01/05/unraveling-the-maritime-silk-road/
China Unveils Action Plan on MaritimeSilk Road. https://www.marinelink.com/news/maritime-unveils-action388448
China’s COSCO Plan: Make Piraeus Europe’s Biggest Port. The National Herald, November 18, 2019. https://www.thenationalherald.com/268879/chinascosco-plan-make-piraeus-europes-biggestport/
Pandya, S., Tagliapietra, S. (2018): China’s strategic investments in Europe: The case of maritime ports. https://www.bruegel.org/2018/06/chinas-strategicinvestments-in-europe-the-case-ofmaritime-ports/
Eszterhai V. (2016): i. m.
Investment Plan for Europe (2015). European Investment Bank. https://www.eib.org/attachments/thematic/investment_plan_for_europe_en.pdf
Gale, J. B., Shearer, A. (2018): The Quadrilateral Security Dialogue and the Maritime Silk Road Initiative. In: Szechenyi, N. (ed.): China’s Maritime Silk Road. Center for Strategic & International Studies, p. 30–33.
Mohan, G. (2018): Gefährliches Spiel um die Vorherrschaft im Indischen Ozean. Neue Zürcher Zeitung, 26. Mai. https://www.nzz.ch/meinung/gefaehrliches-spielum-die-vorherrschaft-im-indischen-ozeanld.1382515
Derudder, B., Liu, X., Kunaka, C., Robers, M. (2014): The connectivity of South Asian cities in infrastructure networks. Journal of Maps, Vol. 10. No. 1. p. 47–52.
Erdősi F. (2013): i. m.
Erdősi F. (2017): i. m.
Calabrese, J. (2019): Setting the Middle Corridor on track. https://www.mei.edu/publications/setting-middle-corridor-track
Welt, C. (2019): Georgia: Background and U.S. Policy. CRS Report for Congress. https://www.hsdl.org/?view&did=830625
Grampet partners with ASCO to open Constanta-Batumi shipping route. Ship Technology, October 24. https://www.ship-technology.com/news/grampet-ascoconstanta-batumi-shipping/
Kazakhstan expects more containers from China. Rail Freight.com. 23.01.2020. https://www.railfreight.com/beltandroad/2020/01/23/kazakhstanexpects-more-containers-from-china/
Knowler, G. (2019): Maersk ocean-rail service adds new wrinkle to Asia-Europe. Journal of Commerce, August 7. https://www.joc.com/rail-intermodal/maerskocean-rail-service-adds-new-wrinkle-asiaeurope_20190807.html
Rodemann, H., Templar, S. (2014): The enablers and inhibitors of intermodal rail freight between Asia and Europe. Journal of Rail Transport Planning & Management, 4 (3) p. 70–86. DOI: http://doi.org/d7gh
China-Europe Freight Train Service Extended Southwards to Vietnam. Xinhua Net, 18 March 2018. http://www.xinhuanet.com/english/2018-03/18/c_137047977.htm
Hoefer, C. (2019): Die stählerne Seidenstraße wächst rasant. https://www.manager-magazin.de/lifestyle/artikel/seidenstrasse-gueterzugverkehr-aus-chinanimmt-deutlich-zu-a-1272676.html
Jakarta-Bandung railway project won’t meet target, Minister. (https://www.thejakartapost.com/news/2018/02/19/jakarta-bandung-railway-project-wontmeet-target-minister.html)
Kanwal, G. (2018): Pakistan’s Gwadar Port: A New Naval Base in China’s String of Pearls in the Indo-Pacific. CSIS, April 2. https://www.csis.org/analysis/pakistansgwadar-port-new-naval-base-chinasstring-pearls-indo-pacific
Back on track: ECRL to resume at RM 44 billion. New Straits Times, 12 April 2019. https://www.nst.com.my/news/nation/2019/04/478726/back-track-ecrlresume-rm-44-billion
Xinhua Headlines: One year on, Chinesebuilt railway revitalizes regional trade in Kenya. Xinhua Net. 1 June 2018.
Az elektronikusan megjelenő cikkek nyílt hozzáféréssel rendelkeznek (OJS), online ingyenesen elérhetők és letölthetők. A cikkek szerzőit nem terheli megjelentetési vagy kiadási költség (APC). Felhasználóknak joguk van a cikkek olvasására, letöltésére, másolására, kinyomtatására, valamint azokban való keresésre, vagy a teljes szöveg linkkel történő megosztására.
A szerzőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy beadványukat korábban nem tették közzé más folyóiratban, a pénzügyi támogatás feltüntetésre került és a hivatkozások listája teljes és pontos, beleértve az URL-ek és a DOI-k specifikációját is (ha rendelkezésre állnak). A cikktervezet beadásakor minden szerző jóváhagyja a benyújtott változatot. A szerzők garantálják, hogy a cikk az ő eredeti művük. A szerzők kötelesek részt venni a szakértői értékelés folyamatában, követni a bírálók tanácsait, betartani az előírt határidőket, és amennyiben előfordulnak, kötelesek visszavonni a benyújtást vagy kijavítani a hibákat.
Minden beadott cikket szakértői értékelés alá kerül, ahol a szerkesztők független értékelést kérnek legalább egy szakértőtől, ügyelve arra, hogy a bíráló(k)nak ne legyen összeférhetetlensége a szerzőkkel. A végső döntést a főszerkesztő hozza meg, aki figyelembe veszi az értékeléseket és a szerkesztők javaslatait. A szerkesztők és a lektorok bizalmasan kezelik a beadványt.
A kiadó és a szerkesztők elkötelezettek a magas etikai normák betartása mellett, és megakadályozzák azokat a publikációkat, amelyekben kutatási visszaélés történt. Az ilyen etikai kérdésekben a COPE irányelveit követik.
A szerzők fenntartják a szerzői jogokat, és megadják a folyóiratnak az első közzétételi jogot a Creative Commons Licenc alapján (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), amely lehetővé teszi mások számára, hogy megosszák a művet, elismerve a mű szerzőségét és a folyóiratban való első közzétételt.
A folyóirat archiválja az összes megjelent cikket, és a folyóirat tulajdonosa, a Közlekedéstudományi Egyesület továbbra is üzemelteti az adatbázist abban az esetben is, ha a folyóirat kiadása megszűnik.












