A magyar fogyasztói és üzleti bizalom makrogazdasági vonatkozásai

  • Varga János Zoltán Magyar Nemzeti Bank
  • Soós Gábor Dániel Magyar Nemzeti Bank

Absztrakt

A tanulmány célja kettős: egyrészt azt vizsgáljuk, hogy a makrogazdasági stabilitás/bizonytalanság hogyan hat a reálgazdaságra Magyarországon, másrészt pedig azt, hogy magát a bizonytalanságot milyen konkrét makrogazdasági tényezők befolyásolják. Eredményeink szerint a bizalom szintjét nemcsak a gazdasági indikátorok értékei, hanem azok ingadozásai is szignifikánsan befolyásolják. Minél nagyobb a makrogazdasági változók volatilitása, annál kisebb a bizalom szintje. Az infláció, az árfolyam, a bérnövekedés és a kamatkörnyezet ingadozása is formálja a gazdasági szereplők bizalmát. Továbbá Granger-okság és kointegrációs-hibakorrekciós modellek szerint a bizalmi mutatók érdemi addicionális információt hordoznak a reálgazdasági folyamatok modellezésére. A bizonytalanságot így összekapcsoltuk a bizalmi indexeken keresztül a reálgazdaság alakulásával: a kisebb bizonytalanság az erősebb bizalmon keresztül támogatja a fogyasztást és a beruházásokat; a háztartási és vállalati döntésekben a stabilitás önmagában érték.

Hivatkozások

AKERLOF, G. A.–SHILLER, R. J. [2021]: Animal spirits: How human psychology drives the economy, and why it matters for global capitalism. Princeton University Press, Princeton, NJ.

ALAN, S.–BROWNING, A.–EJRNÆS, M. [2018]: Income and consumption: A micro semistructural analysis with pervasive heterogeneity. Journal of Political Economy, 126. évf. 5. sz. 1827–1864. o. https://doi.org/10.1086/699186.

BAKER, S. R.–BLOOM, N.–DAVIS, S. J. [2016]: Measuring economic policy uncertainty. The Quarterly Journal of Economics, 131. évf. 4. sz. 1593–1636. o. https://doi.org/10.1093/qje/qjw024.

BANAJI, M. R.–HEIPHETZ, L. [2010]: Attitudes. Megjelent: Fiske, S. T.–Gilbert, D. T.–Lindzey, G. (szerk.): Handbook of social psychology. John Wiley & Sons, Hoboken, NJ. 353–393. o.

BARSKY, R. B.–SIMS, E. R. [2012]: Information, animal spirits, and the meaning of innovations in consumer confidence. American Economic Review, 102. évf. 4. sz. 1343–1377. o. https://doi.org/10.1257/aer.102.4.1343.

BATCHELOR, R.–DUA, P. [1998]: Improving macro-economic forecasts: The role of consumer confidence. International Journal of Forecasting, 14. évf. 1. sz. 71–81. o.

BETHLENDI ANDRÁS [2006]: A hitelpiac szerepe a hazai háztartások fogyasztási és megtakarítási döntéseiben. Közgazdasági Szemle, 54. évf. 12. sz. 1041–1065. o.

BLOOM, N. [2014]: Fluctuations in uncertainty. Journal of Economic Perspectives, 28. évf. 153–176. o. https://doi.org/10.1257/jep.28.2.153.

BODNÁR KATALIN [2010]: A háztartások fogyasztási kiadásai és a lakossági bizalmi indikátor. MNB-Szemle, március, 6–19. o.

CARIOLLE, J. [2012]: Measuring macroeconomic volatility – Applications to export revenue data, 1970-2005. FERDI Working Paper Series, No. 114.

CARROLL, C. D. [2004]: Housing wealth and consumption expenditure. Paper prepared for Academic Consultants’ meeting of the Board of Governors of the Federal Reserve System, január 30.

CARROLL, C. D.–FUHRER, J.–WILCOX, D. [1994]: Does consumer sentiment forecast household spending? If so, why? American Economic Review, 84. évf. 1. sz. 1397–1408. o.

COCHRANE, J. H. [1994]: Shocks. NBER Working Paper, No. w4698. https://www.nber.org/system/files/working_papers/w4698/w4698.pdf.

COIBION, O.–GEORGARAKOS, D.–GORODNICHENKO, Y.–KENNY, G.–WEBER, M. [2024]: The effect of macroeconomic uncertainty on household spending. American Economic Review, 114. évf. 3. sz. 645–677. o. https://doi.org/10.1257/aer.20221167.

CRAWLEY, E.–THELOUDIS, A. [2024]: Income shocks and their transmission into consumption. FEDS Working Paper, No. 2024-38. https://doi.org/10.17016/FEDS.2024.038.

DEES, S.–SOARES BRINCA, P. [2013]: Consumer confidence as a predictor of consumption spending: Evidence for the United States and the Euro area. International Economics, 134. köt. 1–14. o. https://doi.org/10.1016/j.inteco.2013.05.001.

DOMINITZ, J.–VAN SOEST, A. [2018]: Survey data, analysis of. The New Palgrave Dictionary of Economics. Palgrave Macmillan, London. 13355–13361. o. https://doi.org/10.1057/978-1-349-95189-5_2523.

EUROPEAN COMMISSION [2025]: The Joint Harmonised EU Programme of Business and Consumer Surveys – User guide. Brüsszel. https://economy-finance.ec.europa.eu/document/download/4f162b92-e654-4cef-beed-38960dae1b09_en?filename=bcs_user_guide.pdf.

FAGERENG, A.–ONSHUUS, H.–TORSTENSEN, K. [2024]: The consumption expenditure response to unemployment: Evidence from Norwegian households. Journal of Monetary Economics, 146. köt. https://doi.org/10.1016/j.jmoneco.2024.103578.

FUHRER, J. C. [1993]: What role does consumer sentiment play in the US macroeconomy? New England Economic Review, Federal Reserve Bank of Boston. Január, 32–44. o. https://ideas.repec.org/a/fip/fedbne/y1993ijanp32-44.html.

GRUEN, D. [1995]: Financial market volatility and the world-wide fall in inflation. RBA Research Discussion Papers, rdp9513. Reserve Bank of Australia, Sydney. https://www.rba.gov.au/publications/rdp/1995/pdf/rdp9513.pdf.

HA, J.–SO, I. [2023]: Global confidence, uncertainty, and business cycles. Journal of Central Banking, 19. évf. 1. sz. 451–493. o. https://doi.org/10.2139/ssrn.3748156.

HARDI, I.–RAY, S.–DUWAL, N.–IDROES, G. M.–MARDAYANTI, U. [2024]: Consumer confidence and economic indicators: A macro perspective. Indatu Journal of Management and Accounting, 2. évf. 2. sz. 81–95. o. https://doi.org/10.60084/ijma.v2i2.241.

HOWREY, P. E. [2001]: The predictive power of the index of consumer sentiment. Brookings Papers on Economic Activity, 2001. évf. 1. sz. 208–216. o. https://doi.org/10.1353/eca.2001.0010.

KATONA, G. [1951]: Psychological analysis of economic behavior. McGraw-Hill, New York, NY.

KŁOPOCKA, A. M. [2017]: Does consumer confidence forecast household saving and borrowing behavior? Evidence for Poland. Social Indicators Research, 133. köt. 2. sz. 693–717. o. https://doi.org/10.1007/s11205-016-1376-4.

LOGEMANN, J. [2020]: Measuring and managing expectations: Consumer confidence as an economic indicator, 1920s–1970s. Megjelent: Fritsche, U.–Köster, R.–Lenel, L. (szerk.): Futures past. Economic forecasting in the 20th and 21st century. Peter Lang, Berlin. 43–74. o. https://doi.org/10.3726/b16817.

LUDVIGSON, S. C. [2004]: Consumer confidence and consumer spending. Journal of Economic Perspectives, 18. évf. 2. sz. 29–50. o. https://doi.org/10.1257/0895330041371222.

MADDALA, G. S.–KIM, I.-M. [1999]: Unit roots, cointegration, and structural change. Cambridge University Press, Cambridge, MA. https://doi.org/10.1017/CBO9780511751974.

MATSUSAKA, J. G.–SBORDONE, A. M. [1995]: Consumer confidence and economic fluctuations. Economic Inquiry, 33. évf. 2. sz. 296–318. o.

MISHKIN, F.–HALL, R.–SHOVEN, J.–JUSTER, T.–LOVELL, M. [1978]: Consumer sentiment and spending on durable goods. Brookings Papers on Economic Activity, 1978. köt. 1. sz. 217–232. o. https://doi.org/10.2307/2534366.

MUELLER, E. [1963]: Ten years of consumer attitude surveys: Their forecasting record. Journal of the American Statistical Association, 58. évf. 304. sz. 899–917. o.

MUSTRE-DEL-RÍO, J.–NICHOLS, J. [2025]: Forecasting with feelings: The modest link between consumer sentiment and spending. Federal Reserve Bank of Kansas City Economic Bulletin, május.

ÖSTERHOLM, P. [2013]: Survey data and short-term forecasts of Swedish GDP growth. Applied Economics Letters, 21. évf. 2. sz. 135–139. o. https://doi.org/10.1080/13504851.2013.844317.

PESARAN, M. H. [2015]: Time series and panel data econometrics. Oxford University Press, Oxford. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198736912.001.0001.

PESARAN, M. H.–SHINT, Y.–SMITH, R. J. [2001]: Bounds testing approaches to the analysis of level relationships. Journal of Applied Econometrics, 16. évf. 3. sz. 289–326. o. http://www.jstor.org/stable/2678547.

RAMALHO, E.–CALEIRO, A.–DIONFSIO, A. [2011]: Explaining consumer confidence in Portugal. Journal of Economic Psychology, 32. évf. 1. sz. 25–32. o. https://doi.org/10.1016/j.joep.2010.10.004.

SOÓS GÁBOR DÁNIEL–KELEMEN JÓZSEF–HORVÁTH MILÁN [2020]: Polaris, új eszköz a jegybanki előrejelzésekhez. MNB Working Paper, 2020/1. https://www.mnb.hu/letoltes/mnb-wp-2020-1-final.pdf.

TOBIN, J. [1959]: On the predictive value of consumer intentions and attitudes. The Review of Economics and Statistics, 41. évf. 1. sz. https://doi.org/10.2307/1925452.

UTAKA, A. [2003]: Confidence and the real economy – the Japanese case. Applied Economics, 35. évf. 3. sz. 337–342. o. https://doi.org/10.1080/00036840210135205.

VADAS GÁBOR [2003]: Túl a makrováltozókon: a lakossági bizalmi index és a magyar háztartások fogyasztási kiadásai. Statisztikai Szemle, 81. évf. 3. sz. 252–266. o.

VARGA, J. Z. [2021]: Effects of the financial crisis and low interest rate environment on interest rate pass-through in Czech Republic, Hungary and Romania. Acta Oeconomica, 71. évf. 4. sz. 551–567. o. http://doi.org/10.1556/032.2021.00039.

VUCHELEN, J. [2004]: Consumer sentiment and macroeconomic forecasts. Journal of Economic Psychology, 25. évf. 4. sz. 493–506. o. https://doi.org/10.1016/S0167-4870(03)00031-X.Közgazdasági Szemle, LXXII. évf., 2025. december (1207–1225. o.)

Megjelent
2025-12-16
Hogyan kell idézni
VargaJ. Z., & SoósG. D. (2025). A magyar fogyasztói és üzleti bizalom makrogazdasági vonatkozásai. Közgazdasági Szemle, 72(12), 1179–1206. https://doi.org/10.18414/KSZ.2025.12.1179
Rovat
Tanulmány