Az üzleti kutatások társadalmi hatásáról

  • Fertő Imre HUN-REN KRTK, BCE

Absztrakt

Az üzleti kutatások társadalmi hatása mindeddig csak korlátozottan érvényesült, amiben a gazdasági és intézményi keretek ellentmondásai éppúgy közrejátszanak, mint a kutatói közösség belső akadályai. A piaci mechanizmusok a rövid távú profitot helyezik előtérbe, miközben a tudományos műhelyek az elméleti igényesség magas szintjére törekszenek; e kettős követelmény között sokszor fennakad a társadalmi haszon kérdése. Ez a tanulmány a felelős vezetőképzés (RME), a társadalmi vállalkozás és a vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR) kapcsán mutat rá, miként teremthető meg az elmélet és a gyakorlat közötti szorosabb kapcsolat. Miközben azonosítja a „puha” finanszírozási feltételek vagy a nehezen összehasonlítható mérőszámok okozta gondokat, világossá teszi, hogy kizárólag akkor érhetünk el tartós eredményeket, ha az interdiszciplináris együttműködést, az etikus és reflexív kutatói gyakorlatot, valamint az érintettek széles körű bevonását egyaránt érvényesítjük. A tanulmány szerzője arra a következtetésre jut, hogy az üzleti kutatások akkor töltik be valóban átalakító szerepüket, ha az állami, piaci vagy akadémiai szereplők összehangoltan és célirányosan alakítják ösztönzőiket, s ezzel utat nyitnak az elméletileg szilárd, de társadalmilag is gyümölcsöző innovációk számára.*

Információk a szerzőről

Fertő Imre, HUN-REN KRTK, BCE

főigazgató, HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont; egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem Fenntartható Fejlődés Intézet

Hivatkozások

AUDRETSCH, D. B.–BELITSKI, M.–GUERRERO, M.–SIEGEL, D. S. [2022]: Assessing the impact of the UK’s Research Excellence Framework on the relationship between university scholarly output and education and regional economic growth. Academy of Management Learning & Education, 21. évf. 3. sz. 394–421. o. https://doi.org/10.5465/amle.2021.0240

AVELAR, A. B. A.–MICHELL, S. F.–SANDES-GUIMARÃES, L. V. [2025]: Integrating sustainable development goals in management education: Impact on student knowledge, attitudes, and behaviors. The International Journal of Management Education, 23. évf. 2. sz. 101116. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2024.101116

BACQ, S.– HERTEL, C.–LUMPKIN, G. T. [2022]: Communities at the nexus of entrepreneurship and societal impact: A cross-disciplinary literature review. Journal of Business Venturing, 37. évf. 5. sz. 106231. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2022.106231

BASTOW, S.–DUNLEAVY, P.–TINKLER, J. [2014]: The impact of the social sciences: How academics and their research make a difference. SAGE Publications, Thousand Oaks, CA.

BŐGEL GYÖRGY–MÁTYÁS LÁSZLÓ [2020]: Kis pénz, nagy teljesítmény? A hazai tudományos kutatás versenyképességéről. Közgazdasági Szemle, 67. évf. 1. sz. 88–102. o. http://dx.doi.org/10.18414/KSZ.2020.1.88

BURCHELL, J.–KENNEDY, S.–MURRAY, A. [2014]: Responsible management education in UK business schools: Critically examining the role of the United Nations Principles for Responsible Management Education as a driver for change. Management Learning, 46. évf. 4. sz. 479–497. o. https://doi.org/10.1177/1350507614549117

CHEN, S.–SHARMA, G.–MUÑOZ, P. [2023]: In pursuit of impact: From research questions to problem formulation in entrepreneurship research. Entrepreneurship Theory and Practice, 47. évf. 2. sz. 232–264. o. https://doi.org/10.1177/10422587221111736

CSABA LÁSZLÓ [2023]: A mindenséggel mérd magad! Educatio, 32. évf. 3. sz. 385–395. o. https://doi.org/10.1556/2063.32.2023.3.2

DOBOS IMRE–MICHALKÓ GÁBOR–SASVÁRI Péter [2020]: Messze még a híd? Kelet-Közép-Európa gazdaságtudományi kutatóinak összehasonlítása. Statisztikai Szemle, 98. évf. 8. sz. 981–1000. o. https://doi.org/10.20311/stat2020.8.hu0981

HEGYI PÁL [2025]: Interjú Gulyás Balázzsal, a HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat elnökével, valamint vezérigazgatójával, Jakab Rolanddal. Magyar Tudomány, 186. évf. 1. sz. 141–153. o. https://doi.org/10.1556/2065.186.2025.1.17

HERNANDEZ, M.– HAACK, P. [2023]: Theorising for positive impact. Academy of Management Review, 48. évf. 3. sz. 371–378. o. https://doi.org/10.5465/amr.2023.0180

HOWARD-GRENVILLE, J. [2021]: Caring, courage and curiosity: Reflections on our roles as scholars in organizing for a sustainable future. Organization Theory, 2. évf. 1. sz. https://doi.org/10.1177/2631787721991143

KRAJCSÁK ZOLTÁN–SZABÓ ISTVÁN [2021]: A megbízható és objektív publikációs teljesítménymérés szükségessége: a gazdálkodástudományok igénye a változásra és a tudomanymetria.com projekt. Vezetéstudomány–Budapest Management Review, 52. évf. 12. sz. 31–39. o. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.12.04

MACINTOSH, R.–MACLEAN, D.–O’GORMAN, K. D. [2017]: Impact and management research: Exploring relationships between temporality, dialogue, reflexivity, and praxis. British Journal of Management, 28. évf. 1. sz. 3–13. o. https://doi.org/10.1111/1467-8551.12207

PHILLIPS, P. A.–PAGE, S. J.–SEBU, J. [2023]: Business and management research themes and impact. Emerald Open Research, 1. évf. 4. sz. https://doi.org/10.1108/EOR-04-2023-0008

POST, C.–MUZIO, D.–SARALA, R.–WEI, L.–FAEMS, D. [2021]: Theorising diversity in management studies: New perspectives and future directions. Journal of Management Studies, 58. évf. 8. sz. 2003–2023. o. https://doi.org/10.1111/joms.12779

RAO-NICHOLSON, R.–RODGERS, P.–KHAN, Z. [2018]: Bridging the gap between domain of research and locus of impact: An examination of the UK’s Research Excellence Framework. Journal of Management Development, 37. évf. 4. sz. 41–352. o. https://doi.org/10.1108/JMD-02-2017-0051

REDGRAVE, S. D. J.–GRINEVICH, V.–CHAO, D. [2023]: The relevance and impact of business schools: In search of a holistic view. International Journal of Management Reviews, 25. évf. 2. sz. 340–362. o. https://doi.org/10.1111/ijmr.12312

RODE, J.–HEINZ, N.–CORNELISSEN, G.–MENESTREL, M. [2021]: How to encourage business professionals to adopt sustainable practices? Experimental evidence that the “business case” discourse can backfire. Journal of Cleaner Production, 283. sz. 124618. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.124618

SCHLÜTTER, D.–SCHÄTZLEIN, L.–HAHN, R.–WALDNER, C. [2023]: Missing the impact in impact investing research – A systematic review and critical reflection of the literature. Journal of Management Studies, 61. évf. 6. sz. 2694–2718. o. https://doi.org/10.1111/joms.12978

TIHANYI, L. [2020]: From “that’s interesting” to “that’s important”. Academy of Management Journal, 63. évf. 2. sz. 329–331. o. https://doi.org/10.5465/amj.2020.4002

TIMMING, A. R.–MACNEIL, J. [2023]: Bridging human resource management theory and practice: Implications for industry‐engaged academic research. Human Resource Management Journal, 33. évf. 3. sz. 592–605. o. https://doi.org/10.1111/1748-8583.12523

TSANG, E. W. [2022]: That’s interesting! A flawed article has influenced generations of management researchers. Journal of Management Inquiry, 31. évf. 2. sz. 150–164. o. https://doi.org/10.1177/10564926211048708

TSUI, A. S.–BITNER, M. J.–NETESSINE, S. [2023]: What topics should business school research focus on? Megjelent: Cornuel, E.–Thomas, H.–Wood, M. (szerk.): Perspectives on the Impact, Mission, and Purpose of the Business School. Routledge, London, 25–32. o.

VELTE, P. [2021]: Meta-analyses on corporate social responsibility (CSR): A literature review. Management Review Quarterly, 72. évf. 3. sz. 627–675. o. https://doi.org/10.1007/s11301-021-00211-2

WICKERT, C.–POST, C.–DOH, J. P.–PRESCOTT, J. E.–PRENCIPE, A. [2021]: Management research that makes a difference: Broadening the meaning of impact. Journal of Management Studies, 58. évf. 2. sz. 297–320. o. https://doi.org/10.1111/joms.12666

YAQUB, O.– MALKOV, D.–SIEPEL, J. [2023]: How unpredictable is research impact? Evidence from the UK’s Research Excellence Framework. Research Evaluation, 32. évf. 2. sz. 273–285. o. https://doi.org/10.1093/reseval/rvad019

Megjelent
2025-05-15
Hogyan kell idézni
FertőI. (2025). Az üzleti kutatások társadalmi hatásáról. Közgazdasági Szemle, 72(5), 516–533. https://doi.org/10.18414/Ksz.2025.5.516
Folyóirat szám
Rovat
Esszé