Technology in Strategy Creation, or the Revival of the Harvard School
Abstract
This study seeks to answer the question of whether the application of technological advances will enable companies and institutions to develop and implement a more robust strategy than has been the case so far. Our hypothesis is that digital technologies developed or enhanced in the 21st century (e.g. real-time analytics and databases) will provide organisations’ managers with a set of tools that will enable them to make strategic decisions more quickly and in a more informed way than ever before. Our study aims to demonstrate that the Harvard School, which has played a pivotal role in the development of strategic management, can bring about a qualitative change in the strategic planning process by integrating modern technologies.
References
ACKOFF, R. L. [1974]: Operációkutatás és vállalati tervezés. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest.
ANSOFF, H. I. [1965]: Corporate Strategy. McGraw Hill, New York.
BAUM, R. J.−WALLY, S. [2003]: Strategic Decision Speed and Firm Perfomance. Strategic Management Journal, Vol. 24. No. 11. 1107−1129. o. https://doi.org/10.1002/smj.343.
BHARADWAJ, A.–EL SAWY, O. A.–PAVLOU, P. A.–VENKATRAMAN, N. [2013]: Digital Business Strategy. Toward a Next Generation of Insights. MIS Quaterly, Vol. 37. No. 2. 471–482. o. https://doi.org/10.25300/MISQ/2013/37:2.3.
CHANDLER, A. D. JR. [1962]: Strategy and Structure: Chapters in the History of the Industrial Enterprise. MIT Press, Cambridge, MA.
CHUI, M.–HALL, B.–MAYHEW, H.–SINGLA, A.–SUKHAREVSKY, A. [2022a]: The State of AI in 2022 and a Half Decade in Review. McKinsey Digital, https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/business%20functions/quantumblack/our%20insights/the%20state%20of%20ai%20in%202022%20and%20a%20half%20decade%20in%20review/the-state-of-ai-in-2022-and-a-half-decade-in-review.pdf?external_link=true.
CHUI, M.–ROBERTS, R.–YEE, L. [2022b]: McKinsey Technology Trends Outlook 2022. McKinsey Digital, https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/the-top-trends-in-tech-2022.
DALLEMULE, L.–DAVENPORT, T. H. [2017]: What’s Your Data Strategy? Harvard Business Review, Vol. 95. No. 3. 112–121. o.
DEMETER KRISZTINA−LOSONCI DÁVID−NAGY JUDIT−HORVÁTH BÁLINT [2019]: Tapasztalatok az ipar 4.0-val. Egy esetalapú elemzés. Vezetéstudomány, 50. évf. 4. sz. 11−23. o. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.04.02.
DEMETER KRISZTINA−LOSONCI DÁVID ISTVÁN−SZÁSZ LEVENTE−RÁCZ BÉLA GERGELY [2020]: Magyarországi gyártóegységek Ipar 4.0 gyakorlatának elemzése. Technológia, stratégia, szervezet. Vezetéstudomány, 51. évf. 4. sz. 2−14. o. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.04.01.
DEUTSCH NIKOLETT [2019]: Értelmezések és nézőpontok a technológia és stratégia kapcsolatrendszerében. Megjelent: Deutsch Nikolett−Hoffer Ilona−Berényi László−Nagy-Borsy Viktor: A technológia szerepének stratégiai felértékelődése. Szemelvények a stratégiai technomenedzsment témaköréből. Budapesti Corvinus Egyetem, 11–27. o. https://real.mtak.hu/93337/1/Deutsch_Hoffer_konyv.pdf.
DEUTSCH NIKOLETT [2021]: A stratégiai technológia menedzsment alapjai. Budapesti Corvinus Egyetem Kutatási és innovációs szakközgazdász/menedzser szakirányú továbbképzési szakok Stratégiai technológia menedzsment című tantárgy törzsanyaga (https://doi.org/10.1556/9789634548874).
EBF [2001]: Címlap. European Business Forum, No. 8. Winter 2001/2. Community of European Management School.
EVANS, P. [2000]: Strategy: The End of the Endgame. Journal of Business Strategy, Vol. 21. No. 6. 12−18. o.
GRANT, R. [2008]: Stratégiai tervezés turbulens környezetben. A vezető olajvállalatok példája. Megjelent: Tudás és stratégia. Siker dinamikus környezetben. Alinea Kiadó−Rajk László Szakkollégium, Budapest, 203−237. o. Eredeti: Strategic Planning in Turbulent Enviroment. Evidence from the Oil and Gas Majors. Strategic Managament Journal, Vol. 24. 491−518. o. https://doi.org/10.1002/smj.314.
KIECHEL, W. [2012]: The Management Century. Harvard Business Review, Vol. 90. No. 11. 62−65. o.
LEARNED, E. P.−CHRISTENSEN, C. R.−ANDREWS, K. R.−GUTH, W. D. [1965]: Business Policy: Text and Cases. Richard D. Irwin, Homewood, IL.
MATYUSZ ZSOLT–PISTRUI BENCE [2020]: Digitalizációs projektek a magyar kiskereskedelmi szektorban. Két meghatározó szegmens összehasonlítása empirikus példákon keresztül. Vezetéstudomány, 61. évf. 6. sz. 17–26. o. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.06.04.
MAYER-SCHÖNBERGER, V.–CUKIER, K. [2013]: Big Data: A Revolution That Will Transform How We Live, Work and Think. Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company, Boston, MA.
MCKINSEY [2022]: New Business Building in 2022. Driving Growth in Volatile Times. McKinsey, https://www.mckinsey.de/~/media/mckinsey/business%20functions/mckinsey%20digital/our%20insights/new%20business%20building%20in%202022%20driving%20growth%20in%20volatile%20times/new-business-building-in-2022-driving-growth-in-volatile-times_vf.pdf.
MINTZBERG, H. [1994a]: The Fall and Rise of Strategic Planning. Harvard Business Review, Vol. 72. No. 1. 107−114. o.
MINTZBERG, H. [1994b]: The Rise and Fall of Strategic Planning. Free Press, New York, NY.
MINTZBERG, H.−AHLSTRAND, B.−LAMPEL, J. [2005]: Stratégiai szafari. Útbaigazítás a stratégiai menedzsmentbe. HVG Könyvek. Eredeti kiadás: Strategy Safari. Guided Tour Through the Wilds of Strategic Management. The Free Press, 1998, New York, NY.
NAGY JUDIT [2019]: Az Ipar 4.0 fogalma és kritikus kérdései vállalati interjúk alapján. Vezetéstudomány, 50. évf. 1. sz. 14−25. o. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.01.02.
ORACLE [2023]: Internet of Things (IoT). https://www.oracle.com/internet-of-things/.
PENTLAND, A. S. [2012]: Reinventing Society in The Wake of Big Data. A Conversation with Alex “Sandy” Pentland. https://www.edge.org/conversation/alex_sandy_pentland-reinventing-society-in-the-wake-of-big-data.
PORTER, M. E. [2001]: Strategy and the Internet. Harvard Business Review, Vol. 79. No. 3. 62–78. o.
PWC [2016]: Industry 4.0. Building the Digital Enterprise. Pricewaterhouse−Coopers LLP, https://www.pwc.com/gx/en/industries/industries-4.0/landing-page/industry-4.0-building-your-digital-enterprise-april-2016.pdf.
RONEY, C. W. [1976]: The Two Purposes of Business Planning. Managerial Planning, december, 1−6. o.
SCHWAB, K. [2016]: The Fourth Industrial Revolution. Crown Publishing Group, New York, NY.
STONICH, P. J. [1975]: Formal Planning Pitfalls and How Avoid Them. Management Review, Vol. 64. No. 6. 4−11. o.
TARI ERNŐ [1996]: A stratégiai menedzsment elméletének és gyakorlatának története a piacgazdaságokban. Megjelent: Antal Mokos Zoltán−Balaton Károly−Drótos György−Tari Ernő: Fejezetek a stratégiai menedzsment témaköréből. Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem, 3−33. o.
VALENDUC, G.–VENDRAMIN, P. [2016]: Work in the digital economy: sorting the old from the new. ETUI, Brüsszel, https://www.etui.org/Publications2/Working-Papers/Work-in-the-digital-economy-sorting-the-old-from-the-new.
WILSON, I. [1994]: Strategic planning isn’t dead − it changed. Long Range Planning, Vol. 27. No. 4. 12−24. o. https://doi.org/10.1016/0024-6301(94)90052-3.
YEE, L. [2023]: Focus on the Combinatorial Trends in New Years Resolution for Tech in 2023. Commentary. McKinsey Digital, január 6.
ANSOFF, H. I. [1965]: Corporate Strategy. McGraw Hill, New York.
BAUM, R. J.−WALLY, S. [2003]: Strategic Decision Speed and Firm Perfomance. Strategic Management Journal, Vol. 24. No. 11. 1107−1129. o. https://doi.org/10.1002/smj.343.
BHARADWAJ, A.–EL SAWY, O. A.–PAVLOU, P. A.–VENKATRAMAN, N. [2013]: Digital Business Strategy. Toward a Next Generation of Insights. MIS Quaterly, Vol. 37. No. 2. 471–482. o. https://doi.org/10.25300/MISQ/2013/37:2.3.
CHANDLER, A. D. JR. [1962]: Strategy and Structure: Chapters in the History of the Industrial Enterprise. MIT Press, Cambridge, MA.
CHUI, M.–HALL, B.–MAYHEW, H.–SINGLA, A.–SUKHAREVSKY, A. [2022a]: The State of AI in 2022 and a Half Decade in Review. McKinsey Digital, https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/business%20functions/quantumblack/our%20insights/the%20state%20of%20ai%20in%202022%20and%20a%20half%20decade%20in%20review/the-state-of-ai-in-2022-and-a-half-decade-in-review.pdf?external_link=true.
CHUI, M.–ROBERTS, R.–YEE, L. [2022b]: McKinsey Technology Trends Outlook 2022. McKinsey Digital, https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/the-top-trends-in-tech-2022.
DALLEMULE, L.–DAVENPORT, T. H. [2017]: What’s Your Data Strategy? Harvard Business Review, Vol. 95. No. 3. 112–121. o.
DEMETER KRISZTINA−LOSONCI DÁVID−NAGY JUDIT−HORVÁTH BÁLINT [2019]: Tapasztalatok az ipar 4.0-val. Egy esetalapú elemzés. Vezetéstudomány, 50. évf. 4. sz. 11−23. o. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.04.02.
DEMETER KRISZTINA−LOSONCI DÁVID ISTVÁN−SZÁSZ LEVENTE−RÁCZ BÉLA GERGELY [2020]: Magyarországi gyártóegységek Ipar 4.0 gyakorlatának elemzése. Technológia, stratégia, szervezet. Vezetéstudomány, 51. évf. 4. sz. 2−14. o. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.04.01.
DEUTSCH NIKOLETT [2019]: Értelmezések és nézőpontok a technológia és stratégia kapcsolatrendszerében. Megjelent: Deutsch Nikolett−Hoffer Ilona−Berényi László−Nagy-Borsy Viktor: A technológia szerepének stratégiai felértékelődése. Szemelvények a stratégiai technomenedzsment témaköréből. Budapesti Corvinus Egyetem, 11–27. o. https://real.mtak.hu/93337/1/Deutsch_Hoffer_konyv.pdf.
DEUTSCH NIKOLETT [2021]: A stratégiai technológia menedzsment alapjai. Budapesti Corvinus Egyetem Kutatási és innovációs szakközgazdász/menedzser szakirányú továbbképzési szakok Stratégiai technológia menedzsment című tantárgy törzsanyaga (https://doi.org/10.1556/9789634548874).
EBF [2001]: Címlap. European Business Forum, No. 8. Winter 2001/2. Community of European Management School.
EVANS, P. [2000]: Strategy: The End of the Endgame. Journal of Business Strategy, Vol. 21. No. 6. 12−18. o.
GRANT, R. [2008]: Stratégiai tervezés turbulens környezetben. A vezető olajvállalatok példája. Megjelent: Tudás és stratégia. Siker dinamikus környezetben. Alinea Kiadó−Rajk László Szakkollégium, Budapest, 203−237. o. Eredeti: Strategic Planning in Turbulent Enviroment. Evidence from the Oil and Gas Majors. Strategic Managament Journal, Vol. 24. 491−518. o. https://doi.org/10.1002/smj.314.
KIECHEL, W. [2012]: The Management Century. Harvard Business Review, Vol. 90. No. 11. 62−65. o.
LEARNED, E. P.−CHRISTENSEN, C. R.−ANDREWS, K. R.−GUTH, W. D. [1965]: Business Policy: Text and Cases. Richard D. Irwin, Homewood, IL.
MATYUSZ ZSOLT–PISTRUI BENCE [2020]: Digitalizációs projektek a magyar kiskereskedelmi szektorban. Két meghatározó szegmens összehasonlítása empirikus példákon keresztül. Vezetéstudomány, 61. évf. 6. sz. 17–26. o. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.06.04.
MAYER-SCHÖNBERGER, V.–CUKIER, K. [2013]: Big Data: A Revolution That Will Transform How We Live, Work and Think. Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company, Boston, MA.
MCKINSEY [2022]: New Business Building in 2022. Driving Growth in Volatile Times. McKinsey, https://www.mckinsey.de/~/media/mckinsey/business%20functions/mckinsey%20digital/our%20insights/new%20business%20building%20in%202022%20driving%20growth%20in%20volatile%20times/new-business-building-in-2022-driving-growth-in-volatile-times_vf.pdf.
MINTZBERG, H. [1994a]: The Fall and Rise of Strategic Planning. Harvard Business Review, Vol. 72. No. 1. 107−114. o.
MINTZBERG, H. [1994b]: The Rise and Fall of Strategic Planning. Free Press, New York, NY.
MINTZBERG, H.−AHLSTRAND, B.−LAMPEL, J. [2005]: Stratégiai szafari. Útbaigazítás a stratégiai menedzsmentbe. HVG Könyvek. Eredeti kiadás: Strategy Safari. Guided Tour Through the Wilds of Strategic Management. The Free Press, 1998, New York, NY.
NAGY JUDIT [2019]: Az Ipar 4.0 fogalma és kritikus kérdései vállalati interjúk alapján. Vezetéstudomány, 50. évf. 1. sz. 14−25. o. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.01.02.
ORACLE [2023]: Internet of Things (IoT). https://www.oracle.com/internet-of-things/.
PENTLAND, A. S. [2012]: Reinventing Society in The Wake of Big Data. A Conversation with Alex “Sandy” Pentland. https://www.edge.org/conversation/alex_sandy_pentland-reinventing-society-in-the-wake-of-big-data.
PORTER, M. E. [2001]: Strategy and the Internet. Harvard Business Review, Vol. 79. No. 3. 62–78. o.
PWC [2016]: Industry 4.0. Building the Digital Enterprise. Pricewaterhouse−Coopers LLP, https://www.pwc.com/gx/en/industries/industries-4.0/landing-page/industry-4.0-building-your-digital-enterprise-april-2016.pdf.
RONEY, C. W. [1976]: The Two Purposes of Business Planning. Managerial Planning, december, 1−6. o.
SCHWAB, K. [2016]: The Fourth Industrial Revolution. Crown Publishing Group, New York, NY.
STONICH, P. J. [1975]: Formal Planning Pitfalls and How Avoid Them. Management Review, Vol. 64. No. 6. 4−11. o.
TARI ERNŐ [1996]: A stratégiai menedzsment elméletének és gyakorlatának története a piacgazdaságokban. Megjelent: Antal Mokos Zoltán−Balaton Károly−Drótos György−Tari Ernő: Fejezetek a stratégiai menedzsment témaköréből. Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem, 3−33. o.
VALENDUC, G.–VENDRAMIN, P. [2016]: Work in the digital economy: sorting the old from the new. ETUI, Brüsszel, https://www.etui.org/Publications2/Working-Papers/Work-in-the-digital-economy-sorting-the-old-from-the-new.
WILSON, I. [1994]: Strategic planning isn’t dead − it changed. Long Range Planning, Vol. 27. No. 4. 12−24. o. https://doi.org/10.1016/0024-6301(94)90052-3.
YEE, L. [2023]: Focus on the Combinatorial Trends in New Years Resolution for Tech in 2023. Commentary. McKinsey Digital, január 6.
Published
2025-01-13
How to Cite
MészárosT., & Nagy-BorsyV. (2025). Technology in Strategy Creation, or the Revival of the Harvard School. Hungarian Economic Review, 72(1), 92-111. Retrieved from https://ojs.mtak.hu/index.php/kszemle/article/view/18223
Issue
Section
Szemle