Technology in Strategy Creation, or the Revival of the Harvard School

  • Tamás Mészáros BCE
  • Viktor Nagy-Borsy BCE

Abstract

This study seeks to answer the question of whether the application of technological advances will enable companies and institutions to develop and implement a more robust strategy than has been the case so far. Our hypothesis is that digital technologies developed or enhanced in the 21st century (e.g. real-time analytics and databases) will provide organisations’ managers with a set of tools that will enable them to make strategic decisions more quickly and in a more informed way than ever before. Our study aims to demonstrate that the Harvard School, which has played a pivotal role in the development of strategic management, can bring about a qualitative change in the strategic planning process by integrating modern technologies.

Author Biographies

Tamás Mészáros, BCE

rector emeritus, egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem Vállalkozás és Innováció Intézet

Viktor Nagy-Borsy, BCE

egyetemi tanársegéd, Budapesti Corvinus Egyetem Vállalkozás és Innováció
Intézet

References

ACKOFF, R. L. [1974]: Operációkutatás és vállalati tervezés. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest.
ANSOFF, H. I. [1965]: Corporate Strategy. McGraw Hill, New York.
BAUM, R. J.−WALLY, S. [2003]: Strategic Decision Speed and Firm Perfomance. Strategic Management Journal, Vol. 24. No. 11. 1107−1129. o. https://doi.org/10.1002/smj.343.
BHARADWAJ, A.–EL SAWY, O. A.–PAVLOU, P. A.–VENKATRAMAN, N. [2013]: Digital Business Strategy. Toward a Next Generation of Insights. MIS Quaterly, Vol. 37. No. 2. 471–482. o. https://doi.org/10.25300/MISQ/2013/37:2.3.
CHANDLER, A. D. JR. [1962]: Strategy and Structure: Chapters in the History of the Industrial Enterprise. MIT Press, Cambridge, MA.
CHUI, M.–HALL, B.–MAYHEW, H.–SINGLA, A.–SUKHAREVSKY, A. [2022a]: The State of AI in 2022 and a Half Decade in Review. McKinsey Digital, https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/business%20functions/quantumblack/our%20insights/the%20state%20of%20ai%20in%202022%20and%20a%20half%20decade%20in%20review/the-state-of-ai-in-2022-and-a-half-decade-in-review.pdf?external_link=true.
CHUI, M.–ROBERTS, R.–YEE, L. [2022b]: McKinsey Technology Trends Outlook 2022. McKinsey Digital, https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/the-top-trends-in-tech-2022.
DALLEMULE, L.–DAVENPORT, T. H. [2017]: What’s Your Data Strategy? Harvard Business Review, Vol. 95. No. 3. 112–121. o.
DEMETER KRISZTINA−LOSONCI DÁVID−NAGY JUDIT−HORVÁTH BÁLINT [2019]: Tapasztalatok az ipar 4.0-val. Egy esetalapú elemzés. Vezetéstudomány, 50. évf. 4. sz. 11−23. o. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.04.02.
DEMETER KRISZTINA−LOSONCI DÁVID ISTVÁN−SZÁSZ LEVENTE−RÁCZ BÉLA GERGELY [2020]: Magyarországi gyártóegységek Ipar 4.0 gyakorlatának elemzése. Technológia, stratégia, szervezet. Vezetéstudomány, 51. évf. 4. sz. 2−14. o. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.04.01.
DEUTSCH NIKOLETT [2019]: Értelmezések és nézőpontok a technológia és stratégia kapcsolatrendszerében. Megjelent: Deutsch Nikolett−Hoffer Ilona−Berényi László−Nagy-Borsy Viktor: A technológia szerepének stratégiai felértékelődése. Szemelvények a stratégiai techno­menedzsment témaköréből. Budapesti Corvinus Egyetem, 11–27. o. https://real.mtak.hu/93337/1/Deutsch_Hoffer_konyv.pdf.
DEUTSCH NIKOLETT [2021]: A stratégiai technológia menedzsment alapjai. Budapesti Corvinus Egyetem Kutatási és innovációs szakközgazdász/menedzser szakirányú továbbképzési szakok Stratégiai technológia menedzsment című tantárgy törzsanyaga (https://doi.org/10.1556/9789634548874).
EBF [2001]: Címlap. European Business Forum, No. 8. Winter 2001/2. Community of European Management School.
EVANS, P. [2000]: Strategy: The End of the Endgame. Journal of Business Strategy, Vol. 21. No. 6. 12−18. o.
GRANT, R. [2008]: Stratégiai tervezés turbulens környezetben. A vezető olajvállalatok példája. Megjelent: Tudás és stratégia. Siker dinamikus környezetben. Alinea Kiadó−Rajk László Szakkollégium, Budapest, 203−237. o. Eredeti: Strategic Planning in Turbulent Enviroment. Evidence from the Oil and Gas Majors. Strategic Managament Journal, Vol. 24. 491−518. o. https://doi.org/10.1002/smj.314.
KIECHEL, W. [2012]: The Management Century. Harvard Business Review, Vol. 90. No. 11. 62−65. o.
LEARNED, E. P.−CHRISTENSEN, C. R.−ANDREWS, K. R.−GUTH, W. D. [1965]: Business Policy: Text and Cases. Richard D. Irwin, Homewood, IL.
MATYUSZ ZSOLT–PISTRUI BENCE [2020]: Digitalizációs projektek a magyar kiskereskedelmi szektorban. Két meghatározó szegmens összehasonlítása empirikus példákon keresztül. Vezetéstudomány, 61. évf. 6. sz. 17–26. o. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.06.04.
MAYER-SCHÖNBERGER, V.–CUKIER, K. [2013]: Big Data: A Revolution That Will Transform How We Live, Work and Think. Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company, Boston, MA.
MCKINSEY [2022]: New Business Building in 2022. Driving Growth in Volatile Times. McKinsey, https://www.mckinsey.de/~/media/mckinsey/business%20functions/mckinsey%20digital/our%20insights/new%20business%20building%20in%202022%20driving%20growth%20in%20volatile%20times/new-business-building-in-2022-driving-growth-in-volatile-times_vf.pdf.
MINTZBERG, H. [1994a]: The Fall and Rise of Strategic Planning. Harvard Business Review, Vol. 72. No. 1. 107−114. o.
MINTZBERG, H. [1994b]: The Rise and Fall of Strategic Planning. Free Press, New York, NY.
MINTZBERG, H.−AHLSTRAND, B.−LAMPEL, J. [2005]: Stratégiai szafari. Útbaigazítás a stratégiai menedzsmentbe. HVG Könyvek. Eredeti kiadás: Strategy Safari. Guided Tour Through the Wilds of Strategic Management. The Free Press, 1998, New York, NY.
NAGY JUDIT [2019]: Az Ipar 4.0 fogalma és kritikus kérdései vállalati interjúk alapján. Vezetéstudomány, 50. évf. 1. sz. 14−25. o. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.01.02.
ORACLE [2023]: Internet of Things (IoT). https://www.oracle.com/internet-of-things/.
PENTLAND, A. S. [2012]: Reinventing Society in The Wake of Big Data. A Conversation with Alex “Sandy” Pentland. https://www.edge.org/conversation/alex_sandy_pentland-reinventing-society-in-the-wake-of-big-data.
PORTER, M. E. [2001]: Strategy and the Internet. Harvard Business Review, Vol. 79. No. 3. 62–78. o.
PWC [2016]: Industry 4.0. Building the Digital Enterprise. Pricewaterhouse−Coopers LLP, https://www.pwc.com/gx/en/industries/industries-4.0/landing-page/industry-4.0-building-your-digital-enterprise-april-2016.pdf.
RONEY, C. W. [1976]: The Two Purposes of Business Planning. Managerial Planning, de­cem­ber, 1−6. o.
SCHWAB, K. [2016]: The Fourth Industrial Revolution. Crown Publishing Group, New York, NY.
STONICH, P. J. [1975]: Formal Planning Pitfalls and How Avoid Them. Management Review, Vol. 64. No. 6. 4−11. o.
TARI ERNŐ [1996]: A stratégiai menedzsment elméletének és gyakorlatának története a piacgazdaságokban. Megjelent: Antal Mokos Zoltán−Balaton Károly−Drótos György−Tari Ernő: Fejezetek a stratégiai menedzsment témaköréből. Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem, 3−33. o.
VALENDUC, G.–VENDRAMIN, P. [2016]: Work in the digital economy: sorting the old from the new. ETUI, Brüsszel, https://www.etui.org/Publications2/Working-Papers/Work-in-the-digital-economy-sorting-the-old-from-the-new.
WILSON, I. [1994]: Strategic planning isn’t dead − it changed. Long Range Planning, Vol. 27. No. 4. 12−24. o. https://doi.org/10.1016/0024-6301(94)90052-3.
YEE, L. [2023]: Focus on the Combinatorial Trends in New Years Resolution for Tech in 2023. Commentary. McKinsey Digital, január 6.
Published
2025-01-13
How to Cite
MészárosT., & Nagy-BorsyV. (2025). Technology in Strategy Creation, or the Revival of the Harvard School. Hungarian Economic Review, 72(1), 92-111. Retrieved from https://ojs.mtak.hu/index.php/kszemle/article/view/18223
Section
Szemle