A marketinginnováció erőforrás-alapú megközelítése a kkv-k körében
Absztrakt
A tanulmány célja, hogy az erőforrás-alapú megközelítés (RBV) keretében azonosítsa, mely vállalati erőforrások és képességek növelik a marketinginnováció bekövetkezésének valószínűségét. A kutatás a marketinginnovációt a versenyképességet meghatározó tényezők körében vizsgálja, és feltárja annak összefüggéseit a versenyképesség más vállalati belső determinánsaival a magyar mikro-, kis- és középvállalatok (kkv-k) körében. A marketinginnovációt vizsgált kimenetként értelmezzük, és RBV-alapú előzményeit azonosítjuk. Eredményeink alapján a marketinginnováció valószínűségét pozitívan befolyásolják olyan tényezők, mint az alkalmazott technológia kora és a technológiai innováció, a marketing- és kommunikációs eszközök használata, a célpiac öt éven belül várható növekedése, valamint az online marketingmegoldások használata. A kutatás egyedisége abban rejlik, hogy az RBV komplex keretrendszerének alkalmazásával a korábbi vizsgálatoknál tágabb perspektívát kínál, ezért átfogóbb képet nyújt a marketinginnovációt befolyásoló tényezőkről a magyar kkv-k kontextusában.
Hivatkozások
ACS, Z. J.–AUDRETSCH, D. B. [1987]: Innovation in large and small firms. Economics Letters, 23. évf. 1. sz. 109–112. o. https://doi.org/10.1016/0165-1765(87)90211-4
AGÁRDI IRMA–BEREZVAI ZOMBOR–ALT MÓNIKA-ANETTA [2017]: A nemzetközi diverzifikáció, az innováció és a teljesítmény kapcsolata az európai élelmiszer-kiskereskedelemben. Közgazdasági Szemle, 64. évf. 7-8. sz. 805–822. o. https://doi.org/10.18414/ksz.2017.7-8.805
AHN, J. M.–MINSHALL, T.–MORTARA, L. [2017]: Understanding the human side of openness: the fit between open innovation modes and CEO characteristics. R&D Management, 47. évf. 5. sz. 727–740. o. https://doi.org/10.1111/radm.12264
AKSOY, H. [2017]: How do innovation culture, marketing innovation and product innovation affect the market performance of small and medium-sized enterprises (SMEs). Technology in Society, 51. évf. 4. sz. 133–141. o. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2017.08.005
ALBA, J.–LYNCH, J.–WEITZ, B.–JANISZEWSKI, C.–LUTZ, R.–SAWYER, A.–WOOD, S. [1997]: Interactive home shopping: Consumer, retailer, and manufacturer incentives to participate in electronic marketplaces. Journal of Marketing, 61. évf. 3. sz. 38–53. o. https://doi.org/10.1177/002224299706100303
BABBIE, E. R. [2020]: The practice of social research. Cengage Learning, Andover.
BARNEY, J. B. [1991]: Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17. évf. 1. sz. 99–120. o. https://doi.org/10.1177/014920639101700108
BARNEY, J. B. [2001]: Is the resource-based “view” a useful perspective for strategic management research? Yes. Academy of Management Review, 26. évf. 1. sz. 41–56. o. https://doi.org/10.5465/amr.2001.4011938
BENJAMIN, R.–WIGAND, R. [1995]: Electronic markets and virtual value chains on the information superhighway. MIT Sloan Management Review, 36. évf. 2. sz. 62–72. o.
BODLAJ, M.–KADIC-MAGLAJLIC, S.–VIDA, I. [2020]: Disentangling the impact of different innovation types, financial constraints and geographic diversification on SMEs’ export growth. Journal of Business Research, 108. köt. 466–475. o. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.10.043
BOERMANS, M. A.–ROELFSEMA, H. [2016]: Small firm internationalization, innovation, and growth. International Economics and Economic Policy, 13. évf. 2. sz. 283–296. o. https://doi.org/10.1007/s10368-014-0310-y
CALANTONE, R. J.–CAVUSGIL, S. T.–ZHAO, Y. [2002]: Learning orientation, firm innovation capability, and firm performance. Industrial Marketing Management, 31. évf. 6. sz. 515–524. o. https://doi.org/10.1016/s0019-8501(01)00203-6
CAMISÓN, C.–VILLAR-LÓPEZ, A. [2011]: Non-technical innovation: Organizational memory and learning capabilities as antecedent factors with effects on sustained competitive advantage. Industrial Marketing Management, 40. évf. 8. sz. 1294–1304. o. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2011.10.001
CARSON, D.–GILMORE, A. [2000]: SME marketing management competencies. International Business Review, 9. évf. 3. sz. 363–382. o. https://doi.org/10.1016/s0969-5931(00)00006-8
CASSIMAN, B.–GOLOVKO, E. [2011]: Innovation and internationalization through exports. Journal of International Business Studies, 42. évf. 1. sz. 56–75. o. https://doi.org/10.1057/jibs.2010.36
CEYLAN, C. [2013]: Commitment-based HR practices, different types of innovation activities and firm innovation performance. The International Journal of Human Resource Management, 24. évf. 1. sz. 208–226. o. https://doi.org/10.1080/09585192.2012.680601
CHETTY, S.–BLANKENBURG HOLM, D. [2000]: Internationalisation of small to medium-sized manufacturing firms: a network approach. International Business Review, 9. évf. 1. sz. 77–93. o. https://doi.org/10.1016/s0969-5931(99)00030-x
CHIESA, V.–FRATTINI, F. [2011]: Commercializing technological innovation: Learning from failures in high‐tech markets. Journal of Product Innovation Management, 28. évf. 4. sz. 437–454. o. https://doi.org/10.1111/j.1540-5885.2011.00818.x
COELHO, F.–EASINGWOOD, C. [2008]: An exploratory study into the drivers of channel change. European Journal of Marketing, 42. évf. 9-10. sz. 1005–1022. o. https://doi.org/10.1108/03090560810891118
CSIZMADIA SZILÁRD–GYŐRI SZABÓ RÓBERT–KOVÁCS NORBERT [2015]: Az idős fogyasztók és a tévéreklámok Magyarországon. Marketing & Menedzsment, 49. évf. 3. sz. 50–67. o. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/924
DENNIS, C. [2000]: Networking for marketing advantage. Management Decision, 38. évf. 4. sz. 287–292. o. https://doi.org/10.1108/00251740010371757
DESHPANDÉ, R.–FARLEY, J. U.–WEBSTER, F. E. [1993]: Corporate culture, customer orientation, and innovativeness in Japanese firms: A quadrad analysis. Journal of Marketing, 57. évf. 1. sz. 23–37. o. https://doi.org/10.1177/002224299305700102
DOUGLAS, T. J.–RYMAN, J. A. [2003]: Understanding competitive advantage in the general hospital industry: evaluating strategic competencies. Strategic Management Journal, 24. évf. 4. sz. 333–347. o. https://doi.org/10.1002/smj.301
DU, J.–ZHU, S.–LI, W. H. [2023]: Innovation through internationalization: A systematic review and research agenda. Asia Pacific Journal of Management, 40. évf. 3. sz. 1217–1251. o. https://doi.org/10.1007/s10490-022-09814-z
EUROPEAN COMMISSION–EUROSTAT [2021]: Harmonised Data Collection for the CIS 2022. European Commission–Eurostat, Luxembourg.
FUENTES-BLASCO, M.–MOLINER-VELÁZQUEZ, B.–SERVERA-FRANCÉS, D.–GIL-SAURA, I. [2017]: Role of marketing and technological innovation on store equity, satisfaction and word-of-mouth in retailing. Journal of Product & Brand Management, 26. évf. 6. sz. 650–666. o. https://doi.org/10.1108/jpbm-07-2016-1279
GARCIA-MORALES, V. J.–LLORENS-MONTES, F. J.–VERDU-JOVER, A. J. [2006]: Organisational learning categories: their influence on organisational performance. International Journal of Innovation and Learning, 3. évf. 5. sz. https://doi.org/10.1504/ijil.2006.010487
GAULT, F. [2018]: Defining and measuring innovation in all sectors of the economy. Research Policy, 47. évf. 3. sz. 617–622. o. https://doi.org/10.1016/j.respol.2018.01.007
GELDES, C.–FELZENSZTEIN, C.–PALACIOS-FENECH, J. [2017]: Technological and non-technological innovations, performance and propensity to innovate across industries: The case of an emerging economy. Industrial Marketing Management, 61. köt. 55–66. o. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2016.10.010
GENC, E.–DAYAN, M.–GENC, O. F. [2019]: The impact of SME internationalization on innovation: The mediating role of market and entrepreneurial orientation. Industrial Marketing Management, 82. köt. 253–264. o. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.01.008
GILMORE, A.–CARSON, D. [2007]: Teaching and research in small business enterprise marketing: A critique and some alternatives. Megjelent: Hine, D.–Carson, D. (szerk.): Innovative methodologies in enterprise research. 7. köt. Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham, 7–18. o. https://doi.org/10.4337/9781847204271.00009
GILMORE, A.–MORRISH, S. [2011]: Entrepreneurial and SME marketing. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 13. évf. 2. sz. 137–145. o. https://doi.org/10.1108/14715201111176426
GILMORE, A.–CARSON, D.–GRANT, K. [2001]: SME marketing in practice. Marketing Intelligence & Planning, 19. évf. 1. sz. 6–11. o. https://doi.org/10.1108/02634500110363583
GJELLERUP, P. [2000]: SME support services in the face of globalisation. Concerted action seminar, Opening address. Megjelent: Conference Proceedings, Danish Agency for Trade and Industry. Koppenhága, 16–28. o.
GRIFFIN, A.–JOSEPHSON, B. W.–LILIEN, G.–WIERSEMA, F.–BAYUS, B.–CHANDY, R.–DAHAN, E.–GASKIN, S.–KOHLI, A.–MILLER, C.–OLIVA, R.–SPANJOL, J. [2013]: Marketing’s roles in innovation in business-to-business firms: Status, issues, and research agenda. Marketing Letters, 24. évf. 4. sz. 323–337. o. https://doi.org/10.1007/s11002-013-9240-7
GUPTA, S.–MALHOTRA, N. [2013]: Marketing innovation: a resource‐based view of international and local firms. Marketing Intelligence & Planning, 31. évf. 2. sz. 111–126. o. https://doi.org/10.1108/02634501311312026
GUPTA, S.–MALHOTRA, N. K.–CZINKOTA, M.–FOROUDI, P. [2016]: Marketing innovation: A consequence of competitiveness. Journal of Business Research, 69. köt. 12. sz. 5671–5681. o. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.02.042
HADJIMANOLIS, A. [2000]: An investigation of innovation antecedents in small firms in the context of a small developing country. R&D Management, 30. évf. 3. sz. 235–246. o. https://doi.org/10.1111/1467-9310.00174
HAGBERG, J.–SUNDSTROM, M.–EGELS-ZANDÉN, N. [2016]: The digitalization of retailing: an exploratory framework. International Journal of Retail & Distribution Management, 44. évf. 7. sz. 694–712. o. https://doi.org/10.1108/ijrdm-09-2015-0140
HANAYSHA, J. R.–AL-SHAIKH, M. E.–JOGHEE, S.–ALZOUBI, H. M. [2022]: Impact of Innovation Capabilities on Business Sustainability in Small and Medium Enterprises. FIIB Business Review, 11. évf. 1. sz. 67–78. o. https://doi.org/10.1177/23197145211042232
HANVANICH, S.–DRÖGE, C.–CALANTONE, R. [2003]: Reconceptualizing the meaning and domain of marketing knowledge. Journal of Knowledge Management, 7. évf. 4. sz. 124–135. o. https://doi.org/10.1108/13673270310492994
HARIHARAN, V. G.–TALUKDAR, D.–KWON, C. [2015]: Optimal targeting of advertisement for new products with multiple consumer segments. International Journal of Research in Marketing, 32. évf. 3. sz. 263–271. o. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2015.01.002
HILL, J. [2001]: A multidimensional study of the key determinants of effective SME marketing activity: Part 1. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 7. évf. 5. sz. 171–204. o. https://doi.org/10.1108/eum0000000006006
HILMERSSON, F. P.–HILMERSSON, M. [2021]: Networking to accelerate the pace of SME innovations. Journal of Innovation & Knowledge, 6. évf. 1. sz. 43–49. o. https://doi.org/10.1016/j.jik.2020.10.001
HOFFER ILONA [2023]: Innovációmenedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest. https://doi.org/10.1556/9789634548850
HOSMER JR., D. W.–LEMESHOW, S.–STURDIVANT, R. X. [2013]: Applied logistic regression. John Wiley & Sons, Hoboken, NJ.
HURLEY, R. F.–HULT, G. T. M. [1998]: Innovation, Market Orientation, and Organizational Learning: An Integration and Empirical Examination. Journal of Marketing, 62. évf. 3. sz. 42–54. o. https://doi.org/10.1177/002224299806200303
IRWIN, J. G.–HOFFMAN, J. J.–LAMONT, B. T. [1998]: The effect of the acquisition of technological innovations on organizational performance: A resource-based view. Journal of Engineering and Technology Management, 15. évf. 1. sz. 25–54. o. https://doi.org/10.1016/s0923-4748(97)00028-3
JONES, D. N. [2013]: What’s mine is mine and what’s yours is mine: The Dark Triad and gambling with your neighbor’s money. Journal of Research in Personality, 47. évf. 5. sz. 563–571. o. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2013.04.005
JONES, R.–SUORANTA, M.–ROWLEY, J. [2013]: Strategic network marketing in technology SMEs. Journal of Marketing Management, 29. évf. 5-6. sz. 671–697. o. https://doi.org/10.1080/0267257x.2013.797920
KAFETZOPOULOS, D.–GOTZAMANI, K.–GKANA, V. [2015]: Relationship between quality management, innovation and competitiveness. Evidence from Greek companies. Journal of Manufacturing Technology Management, 26. évf. 8. sz. 1177–1200. o. https://doi.org/10.1108/jmtm-02-2015-0007
KAFOUROS, M. I.–BUCKLEY, P. J.–SHARP, J. A.–WANG, C. [2008]: The role of internationalization in explaining innovation performance. Technovation, 28. évf. 1-2. sz. 63–74. o. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2007.07.009
KAHN, K. B. [2018]: Understanding innovation. Business Horizons, 61. évf. 3. sz. 453–460. o. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.01.011
KELLER VERONIKA–PRINTZ-MARKÓ ERZSÉBET [2020]: A marketinginnovációk szerepe a termál- és gyógyfürdők (spa) szektorában. Polgári Szemle, 16. évf. 4-6. sz. 285–297. o. https://real.mtak.hu/121554/
KIM, C. W.–MAUBORGNE, R. [1999]: Creating new market space: A systematic approach to value innovation can help companies break free from the competitive pack. Harvard Business Review, 77. évf. 1. sz.
KLEINDL, B.–MOWEN, J.–CHAKRABORTY, G. [1996]: Innovative market orientation an alternative strategic orientation. Megjelent: Conference Proceedings: Marketing Research at the Marketing/Entrepreneurship Interface. University of Illinois at Chicago, Chicago, IL. 211–228. o.
LAFUENTE, E.–LEIVA, J. C.–MORENO-GÓMEZ, J.–SZERB, L. [2020a]: A non-parametric analysis of competitiveness efficiency: The relevance of firm size and the configuration of competitive pillars. BRQ Business Research Quarterly, 23. évf. 3. sz. 203–216. o. https://doi.org/10.1016/j.brq.2019.02.002
LAFUENTE, E.–SZERB, L.–RIDEG, A. [2020b]: A system dynamics approach for assessing SMEs’ competitiveness. Journal of Small Business and Enterprise Development, 27. évf. 4. sz. 555–578. o. https://doi.org/10.1108/jsbed-06-2019-0204
LEDERER, M.–SCHOTT, P.–HUBER, S.–KURZ, M. [2013]: Strategic business process analysis: a procedure model to align business strategy with business process analysis methods. Megjelent: Fischer, H.–Schneeberger, J. (szerk.): International Conference on Subject-Oriented Business Process Management. Springer, Berlin, 247–263. o.
LEE, R.–LEE, J.-H.–GARRETT, T. C. [2019]: Synergy effects of innovation on firm performance. Journal of Business Research, 99. köt. 507–515. o. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.08.032
LIN, R. J.–CHEN, R. H.–KUAN‐SHUN CHIU, K. [2010]: Customer relationship management and innovation capability: an empirical study. Industrial Management & Data Systems, 110. köt. 1. sz. 111–133. o. https://doi.org/10.1108/02635571011008434
LOVE, J. H.–ROPER, S. [2015]: SME innovation, exporting and growth: A review of existing evidence. International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship, 33. évf. 1. sz. 28–48. o. https://doi.org/10.1177/0266242614550190
LUO, Y.–CHILD, J. [2015]: A composition-based view of firm growth. Management and Organization Review, 11. évf. 3. sz. 379–411. o. https://doi.org/10.1017/mor.2015.29
MALHOTRA, NARESH K.–SIMON, JUDIT [2009]: Marketingkutatás. Akadémiai Kiadó, Budapest.
MARCATI, A.–GUIDO, G.–PELUSO, A. M. [2008]: The role of SME entrepreneurs’ innovativeness and personality in the adoption of innovations. Research Policy, 37. évf. 9. sz. 1579–1590. o. https://doi.org/10.1016/j.respol.2008.06.004
MILLER, D. [1986]: Configurations of strategy and structure: Towards a synthesis. Strategic Management Journal, 7. évf. 3. sz. 233–249. o. https://doi.org/10.1002/smj.4250070305
MILLER, D. [1996]: Configurations revisited. Strategic Management Journal, 17. évf. 7. sz. 505–512. o. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266(199607)17:7<505::AID-SMJ852>3.0.CO;2-I
NAIDOO, V. [2010]: Firm survival through a crisis: The influence of market orientation, marketing innovation and business strategy. Industrial Marketing Management, 39. évf. 8. sz. 1311–1320. o. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2010.02.005
NIROUMAND, M.–SHAHIN, A.–NAGHSH, A.–PEIKARI, H. R. [2020]: Frugal innovation enablers: a comprehensive framework. International Journal of Innovation Science, 12. évf. 1. sz. 1–20. o. https://doi.org/10.1108/ijis-10-2019-0099
NOOTEBOOM, B. [1994]: Innovation and diffusion in small firms: Theory and evidence. Small Business Economics, 6. évf. 5. sz. 327–347. o. https://doi.org/10.1007/bf01065137
O’CASS, A.–NGO, L. V. [2012]: Creating superior customer value for B2B firms through supplier firm capabilities. Industrial Marketing Management, 41. évf. 1. sz. 125–135. o. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2011.11.018
O’DWYER, M.–GILMORE, A.–CARSON, D. [2009a]: Innovative marketing in SMEs. European Journal of Marketing, 43. évf. 1-2. sz. 46–61. o. https://doi.org/10.1108/03090560910923238
O’DWYER, M.–GILMORE, A.–CARSON, D. [2009b]: Innovative marketing in SMEs: a theoretical framework. European Business Review, 21. évf. 6. sz. 504–515. o. https://doi.org/10.1108/09555340910998805
O’DWYER, M.–GILMORE, A.–CARSON, D. [2009c]: Innovative marketing in SMEs: an empirical study. Journal of Strategic Marketing, 17. évf. 5. sz. 383–396. o. https://doi.org/10.1080/09652540903216221
OECD–EUROPEAN COMMUNITIES [2005]: Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data. OECD–European Communities, Párizs. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2018/10/oslo-manual-2018_g1g9373b/9789264304604-en.pdf
OECD–EUROSTAT [2018]: The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities. Oslo Manual 2018 Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation. Párizs. https://www.oecd.org/en/publications/oslo-manual-2018_9789264304604-en.html
PÉREZ-OROZCO, A.–LEIVA, J. C.–MORA-ESQUIVEL, R. [2024]: The mediating role of marketing management in the relationship between online presence and product innovation among SMEs. Journal of Economics, Finance and Administrative Science, 29. évf. 58. sz. 246–262. https://doi.org/10.1108/jefas-04-2022-0087
PETERAF, M. A. [1993]: The cornerstones of competitive advantage: A resource-based view. Strategic Management Journal, 14. évf. 3. sz. 179–191. o. https://doi.org/10.1002/smj.4250140303
PISKÓTI ISTVÁN [2014]: Innovációmarketing integrált megközelítése. Megjelent: Piskóti István (szerk.): Marketingkaleidoszkóp, 2014: Innovációvezérelt marketing. Miskolci Egyetem Marketing Intézet, Miskolc, 43–58. o.
PISKÓTI ISTVÁN [2016]: A business marketing identitása – elméleti, kutatási trendek, az innovációvezérelt modell. Vezetéstudomány, 47. évf. 4. sz. 35–44. o. https://doi.org/10.14267/veztud.2016.04.07
PITTAWAY, L.–ROBERTSON, M.–MUNIR, K.–DENYER, D.–NEELY, A. [2005]: Networking and innovation: a systematic review of the evidence. International Journal of Management Reviews, 5-6. évf. 3-4. sz. 137–168. o. https://doi.org/10.1111/j.1460-8545.2004.00101.x
PITUCH, K. A.–STEVENS, J. P. [2015]: Applied multivariate statistics for the social sciences: Analyses with SAS and IBM’s SPSS. Routledge, New York, NY.
PRAHALAD, C. K.–HAMEL, G. [1990]: The core competence of the corporation. Harvard Business Review, 68. évf. 3. sz. 79–91. o. https://doi.org/10.1007/978-3-662-41482-8_46.
PREIKSCHAS, M. W.–CABANELAS, P.–RÜDIGER, K.–LAMPÓN, J. F. [2017]: Value co-creation, dynamic capabilities and customer retention in industrial markets. Journal of Business & Industrial Marketing, 32. évf. 3. sz. 409–420. o. https://doi.org/10.1108/jbim-10-2014-0215
PRIEM, R. L.–BUTLER, J. E. [2001]: Is the Resource-Based “View” a useful perspective for strategic management research? Academy of Management Review, 26. évf. 1. sz. 22–40. o. https://doi.org/10.5465/amr.2001.4011928
PURCHASE, S.–VOLERY, T. [2020]: Marketing innovation: a systematic review. Journal of Marketing Management, 36. évf. 9-10. sz. 763–793. o. https://doi.org/10.1080/0267257x.2020.1774631
QUAYE, D.–MENSAH, I. [2019]: Marketing innovation and sustainable competitive advantage of manufacturing SMEs in Ghana. Management Decision, 57. évf. 7. sz. 1535–1553. o. https://doi.org/10.1108/md-08-2017-0784
REKETTYE GÁBOR [2002a]: A domináns marketing mix kialakulása: a termék- és marketinginnováció összekapcsolása. Megjelent: Garamhegyi Ábel–Árpádfalviné Szabó Éva (szerk.): A Magyar Marketing Szövetség Marketing Oktatók Klubja VIII. konferenciája. Szegedi Tudományegyetem (SZTE), Szeged, 95–105. o.
REKETTYE GÁBOR [2002b]: Gondolatok az innováció értelmezéséről és törvényszerűségeiről. Marketing & Menedzsment, 36. évf. 1. sz. 42–52. o.
REKETTYE GÁBOR [2017]: Az érték a marketingben. Marketing & Menedzsment, 51. évf. 1-2. sz. 76–86. o. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/838
REKETTYE GÁBOR [2018]: Értékteremtés 4.0. Termékek és szolgáltatások vevőorientált tervezése, fejlesztése és menedzselése. Akadémiai Kiadó, Budapest.
REN, L.–BERRELL, M.–XIE, G.–KRABBENDAM, K. [2009]: Sustainable competitive advantage and marketing innovation within firms. Management Research Review, 33. évf. 1. sz. 79–89. o. https://doi.org/10.1108/01409171011011580
ROGERS, M. [2004]: Networks, firm size and innovation. Small Business Economics, 22. évf. 2. sz. 141–153. o. https://doi.org/10.1023/b:Sbej.0000014451.99047.69
RUGMAN, A. M.–VERBEKE, A. [2002]: Edith Penrose’s contribution to the resource-based view of strategic management. Strategic Management Journal, 23. évf. 8. sz. 769–780. o. https://doi.org/10.1002/smj.240
RUZZIER, M.–MATLAY, H.–HISRICH, R. D.–ANTONCIC, B. [2006]: SME internationalization research: past, present, and future. Journal of Small Business and Enterprise Development, 13. évf. 4. sz. 476–497. o. https://doi.org/10.1108/14626000610705705
SALAVOU, H. [2004]: The concept of innovativeness: should we need to focus? European Journal of Innovation Management, 7. évf. 1. sz. 33–44. o. https://doi.org/10.1108/14601060410515628
SALAVOU, H.–BALTAS, G.–LIOUKAS, S. [2004]: Organisational innovation in SMEs. European Journal of Marketing, 38. évf. 9-10. sz. 1091–1112. o. https://doi.org/10.1108/03090560410548889
SÁNCHEZ-GUTIÉRREZ, J.–CABANELAS, P.–LAMPÓN, J. F.–GONZÁLEZ-ALVARADO, T. E. [2019]: The impact on competitiveness of customer value creation through relationship capabilities and marketing innovation. Journal of Business & Industrial Marketing, 34. évf. 3. sz. 618–627. o. https://doi.org/10.1108/jbim-03-2017-0081
SANTOS, L. L.–BORINI, F. M.–DE MIRANDA OLIVEIRA JR., M. [2020]: In search of the frugal innovation strategy. Review of International Business and Strategy, 30. évf. 2. sz. 245–263. o. https://doi.org/10.1108/ribs-10-2019-0142
SCHULZ, F.–SCHLERETH, C.–MAZAR, N.–SKIERA, B. [2015]: Advance payment systems: Paying too much today and being satisfied tomorrow. International Journal of Research in Marketing, 32. évf. 3. sz. 238–250. o. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2015.03.003
SHAW, E. [2006]: Small firm networking. International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship, 24. évf. 1. sz. 5–29. o. https://doi.org/10.1177/0266242606059777
SHERGILL, G. S.–NARGUNDKAR, R. [2005]: Market orientation, marketing innovation as performance drivers. Journal of Global Marketing, 19. évf. 1. sz. 27–47. o. https://doi.org/10.1300/J042v19n01_03
SHETH, J. N.–PARVATIYAR, A. [2021]: Sustainable marketing: Market-driving, not market-driven. Journal of Macromarketing, 41. évf. 1. sz. 150–165. o. https://doi.org/10.1177/0276146720961836
SIMON JUDIT–BEREZVAI ZOMBOR–KEMÉNY ILDIKÓ–KUN ZSUZSANNA–PUSZTAI TAMÁS [2024]: Kvantitatív elemzési módszerek. SPSS használata a kutatási gyakorlatban. Budapesti Corvinus Egyetem, Budapest. https://doi.org/10.14267/978-963-503-954-8
SOK, P.–O’CASS, A.–SOK, K. M. [2013]: Achieving superior SME performance: Overarching role of marketing, innovation, and learning capabilities. Australasian Marketing Journal, 21. évf. 3. sz. 161–167. o. https://doi.org/10.1016/j.ausmj.2013.04.001
SRIVASTAVA, R. [2001]: The resource-based view and marketing: The role of market-based assets in gaining competitive advantage. Journal of Management, 27. évf. 6. sz. 777–802. o. https://doi.org/10.1016/s0149-2063(01)00123-4
SWAMINATHAN, V.–MOORMAN, C. [2009]: Marketing alliances, firm networks, and firm value creation. Journal of Marketing, 73. évf. 5. sz. 52–69. o. https://doi.org/10.1509/jmkg.73.5.52
SZERB LÁSZLÓ–CSAPI VIVIEN–DEUTSCH NIKOLETT–HORNYÁK MIKLÓS–HORVÁTH ÁDÁM–KRUZSLICZ FERENC–LÁNYI BEATRIX–MÁRKUS GÁBOR–RÁCZ GÁBOR–RAPPAI GÁBOR–RIDEG ANDRÁS–SZŰCS P. KRISZTIÁN–ULBERT JÓZSEF [2014]: Mennyire versenyképesek a magyar kisvállalatok? A magyar kisvállalatok (MKKV szektor) versenyképességének egyéni-vállalati szintű mérése és komplex vizsgálata. Marketing & Menedzsment, 48. évf. Különszám. 3–21. o.
SZERB LÁSZLÓ–RIDEG ANDRÁS–KRUZSLICZ FERENC–MÁRKUS GÁBOR–LUKOVSZKI LÍVIA–KRABATNÉ FEHÉR ZSÓFIA–HORNYÁK MIKLÓS–HORVÁTH KRISZTINA [2019]: Kompetenciaalapú versenyképesség-mérés és -elemzés a magyar kisvállalati (mKKV) szektorban. RIERC kutatási beszámoló # 2019/001. PTE-KTK Regionális Innováció- és Vállalkozáskutatási Központ, Pécs.
SZŰCS KRISZTIÁN–LÁZÁR ERIKA–NÉMETH PÉTER [2023]: Marketingkutatás 4.0. Akadémiai Kiadó, Budapest. https://doi.org/10.1556/9789634548546
TANG, T.–ZHANG, S.–PENG, J. [2021]: The value of marketing innovation: Market-driven versus market-driving. Journal of Business Research, 126. köt. 88–98. o. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.12.067
UNGERMAN, O.–DEDKOVA, J.–GURINOVA, K. [2018]: The impact of marketing innovation on the competitiveness of enterprises in the context of industry 4.0. Journal of Competitiveness, 10. évf. 2. sz. 132–148. o. https://doi.org/10.7441/joc.2018.02.09
VORHIES, D. W.–MORGAN, N. A. [2005]: Benchmarking marketing capabilities for sustainable competitive advantage. Journal of Marketing, 69. évf. 1. sz. 80–94. o. https://doi.org/10.1509/jmkg.69.1.80.55505
VOSSEN, R. W. [1998]: Relative strengths and weaknesses of small firms in innovation. International Small Business Journal, 16. évf. 3. sz. 88–94. o. https://doi.org/10.1177/0266242698163005
WANG, Y.–HONG, A.–LI, X.–GAO, J. [2020]: Marketing innovations during a global crisis: A study of China firms’ response to COVID-19. Journal of Business Research, 116. köt. 214–220. o. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.05.029
WANG, Y.–HSIAO, S.-H.–YANG, Z.–HAJLI, N. [2016]: The impact of sellers’ social influence on the co-creation of innovation with customers and brand awareness in online communities. Industrial Marketing Management, 54. évf. 56–70. o. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2015.12.008
WEERAWARDENA, J.–MORT, G. S.–SALUNKE, S.–KNIGHT, G.–LIESCH, P. W. [2014]: The role of the market sub-system and the socio-technical sub-system in innovation and firm performance: a dynamic capabilities approach. Journal of the Academy of Marketing Science, 43. évf. 2. sz. 221–239. o. https://doi.org/10.1007/s11747-014-0382-9
WERNERFELT, B. [1984]: A resource-based view of the firm. Strategic Management Journal, 5. évf. 2. sz. 171–180. o. https://doi.org/10.1002/smj.4250050207
WERNERFELT, B. [2013]: On the role of the RBV in marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 42. évf. 1. sz. 22–23. o. https://doi.org/10.1007/s11747-013-0335-8
YOO, B.–DONTHU, N.–LEE, S. [2000]: An examination of selected marketing mix elements and brand equity. Journal of the Academy of Marketing Science, 28. évf. 2. sz. 195–211. o. https://doi.org/10.1177/0092070300282002
ZENG, J.–ANH PHAN, C.–MATSUI, Y. [2015]: The impact of hard and soft quality management on quality and innovation performance: An empirical study. International Journal of Production Economics, 162. köt. 216–226. o. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2014.07.006
ZHU, Q.–ZOU, F.–ZHANG, P. [2018]: The role of innovation for performance improvement through corporate social responsibility practices among small and medium‐sized suppliers in China. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 26. évf. 2. sz. 341–350. o. https://doi.org/10.1002/csr.1686