A marketinginnováció erőforrás-alapú megközelítése a kkv-k körében

  • Lukovszki Lívia Pécsi Tudományegyetem, Közgazdaságtudományi Kar, Pénzügy és Számvitel Intézet
  • Rideg András Pécsi Tudományegyetem, Közgazdaságtudományi Kar, Kvantitatív Menedzsment Intézet
  • Al Najjar Ayman Sadik Pécsi Tudományegyetem, Közgazdaságtudományi Kar, Gazdálkodástani Doktori Iskola
  • Sipos Norbert Pécsi Tudományegyetem, Közgazdaságtudományi Kar, Vezetés- és Szervezéstudományi Intézet

Absztrakt

A tanulmány célja, hogy az erőforrás-alapú megközelítés (RBV) keretében azonosítsa, mely vállalati erőforrások és képességek növelik a mar­ke­ting­inno­vá­ció bekövetkezésének valószínűségét. A kutatás a mar­ke­ting­inno­vá­ciót a versenyképességet meghatározó tényezők körében vizsgálja, és feltárja annak összefüggéseit a versenyképesség más vállalati belső determinánsaival a magyar mikro-, kis- és középvállalatok (kkv-k) körében. A mar­ke­ting­inno­vá­ciót vizsgált kimenetként értelmezzük, és RBV-alapú előzményeit azonosítjuk. Eredményeink alapján a mar­ke­ting­inno­vá­ció valószínűségét pozitívan befolyásolják olyan tényezők, mint az alkalmazott technológia kora és a technológiai innováció, a marketing- és kommunikációs eszközök használata, a célpiac öt éven belül várható növekedése, valamint az online marketingmegoldások használata. A kutatás egyedisége abban rejlik, hogy az RBV komplex keretrendszerének alkalmazásával a korábbi vizsgálatoknál tágabb perspektívát kínál, ezért átfogóbb képet nyújt a mar­ke­ting­inno­vá­ciót befolyásoló tényezőkről a magyar kkv-k kontextusában.

Hivatkozások

ACS, Z. J.–AUDRETSCH, D. B. [1987]: Innovation in large and small firms. Economics Letters, 23. évf. 1. sz. 109–112. o. https://doi.org/10.1016/0165-1765(87)90211-4

AGÁRDI IRMA–BEREZVAI ZOMBOR–ALT MÓNIKA-ANETTA [2017]: A nemzetközi diverzifikáció, az innováció és a teljesítmény kapcsolata az európai élelmiszer-kiskereskedelemben. Közgazdasági Szemle, 64. évf. 7-8. sz. 805–822. o. https://doi.org/10.18414/ksz.2017.7-8.805

AHN, J. M.–MINSHALL, T.–MORTARA, L. [2017]: Understanding the human side of openness: the fit between open innovation modes and CEO characteristics. R&D Management, 47. évf. 5. sz. 727–740. o. https://doi.org/10.1111/radm.12264

AKSOY, H. [2017]: How do innovation culture, marketing innovation and product innovation affect the market performance of small and medium-sized enterprises (SMEs). Technology in Society, 51. évf. 4. sz. 133–141. o. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2017.08.005

ALBA, J.–LYNCH, J.–WEITZ, B.–JANISZEWSKI, C.–LUTZ, R.–SAWYER, A.–WOOD, S. [1997]: Interactive home shopping: Consumer, retailer, and manufacturer incentives to participate in electronic marketplaces. Journal of Marketing, 61. évf. 3. sz. 38–53. o. https://doi.org/10.1177/002224299706100303

BABBIE, E. R. [2020]: The practice of social research. Cengage Learning, Andover.

BARNEY, J. B. [1991]: Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17. évf. 1. sz. 99–120. o. https://doi.org/10.1177/014920639101700108

BARNEY, J. B. [2001]: Is the resource-based “view” a useful perspective for strategic management research? Yes. Academy of Management Review, 26. évf. 1. sz. 41–56. o. https://doi.org/10.5465/amr.2001.4011938

BENJAMIN, R.–WIGAND, R. [1995]: Electronic markets and virtual value chains on the information superhighway. MIT Sloan Management Review, 36. évf. 2. sz. 62–72. o.

BODLAJ, M.–KADIC-MAGLAJLIC, S.–VIDA, I. [2020]: Disentangling the impact of different innovation types, financial constraints and geographic diversification on SMEs’ export growth. Journal of Business Research, 108. köt. 466–475. o. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.10.043

BOERMANS, M. A.–ROELFSEMA, H. [2016]: Small firm internationalization, innovation, and growth. International Economics and Economic Policy, 13. évf. 2. sz. 283–296. o. https://doi.org/10.1007/s10368-014-0310-y

CALANTONE, R. J.–CAVUSGIL, S. T.–ZHAO, Y. [2002]: Learning orientation, firm innovation capability, and firm performance. Industrial Marketing Management, 31. évf. 6. sz. 515–524. o. https://doi.org/10.1016/s0019-8501(01)00203-6

CAMISÓN, C.–VILLAR-LÓPEZ, A. [2011]: Non-technical innovation: Organizational memory and learning capabilities as antecedent factors with effects on sustained competitive advantage. Industrial Marketing Management, 40. évf. 8. sz. 1294–1304. o. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2011.10.001

CARSON, D.–GILMORE, A. [2000]: SME marketing management competencies. International Business Review, 9. évf. 3. sz. 363–382. o. https://doi.org/10.1016/s0969-5931(00)00006-8

CASSIMAN, B.–GOLOVKO, E. [2011]: Innovation and internationalization through exports. Journal of International Business Studies, 42. évf. 1. sz. 56–75. o. https://doi.org/10.1057/jibs.2010.36

CEYLAN, C. [2013]: Commitment-based HR practices, different types of innovation activities and firm innovation performance. The International Journal of Human Resource Management, 24. évf. 1. sz. 208–226. o. https://doi.org/10.1080/09585192.2012.680601

CHETTY, S.–BLANKENBURG HOLM, D. [2000]: Internationalisation of small to medium-sized manufacturing firms: a network approach. International Business Review, 9. évf. 1. sz. 77–93. o. https://doi.org/10.1016/s0969-5931(99)00030-x

CHIESA, V.–FRATTINI, F. [2011]: Commercializing technological innovation: Learning from failures in high‐tech markets. Journal of Product Innovation Management, 28. évf. 4. sz. 437–454. o. https://doi.org/10.1111/j.1540-5885.2011.00818.x

COELHO, F.–EASINGWOOD, C. [2008]: An exploratory study into the drivers of channel change. European Journal of Marketing, 42. évf. 9-10. sz. 1005–1022. o. https://doi.org/10.1108/03090560810891118

CSIZMADIA SZILÁRD–GYŐRI SZABÓ RÓBERT–KOVÁCS NORBERT [2015]: Az idős fogyasztók és a tévéreklámok Magyarországon. Marketing & Menedzsment, 49. évf. 3. sz. 50–67. o. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/924

DENNIS, C. [2000]: Networking for marketing advantage. Management Decision, 38. évf. 4. sz. 287–292. o. https://doi.org/10.1108/00251740010371757

DESHPANDÉ, R.–FARLEY, J. U.–WEBSTER, F. E. [1993]: Corporate culture, customer orientation, and innovativeness in Japanese firms: A quadrad analysis. Journal of Marketing, 57. évf. 1. sz. 23–37. o. https://doi.org/10.1177/002224299305700102

DOUGLAS, T. J.–RYMAN, J. A. [2003]: Understanding competitive advantage in the general hospital industry: evaluating strategic competencies. Strategic Management Journal, 24. évf. 4. sz. 333–347. o. https://doi.org/10.1002/smj.301

DU, J.–ZHU, S.–LI, W. H. [2023]: Innovation through internationalization: A systematic review and research agenda. Asia Pacific Journal of Management, 40. évf. 3. sz. 1217–1251. o. https://doi.org/10.1007/s10490-022-09814-z

EUROPEAN COMMISSION–EUROSTAT [2021]: Harmonised Data Collection for the CIS 2022. European Commission–Eurostat, Luxembourg.

FUENTES-BLASCO, M.–MOLINER-VELÁZQUEZ, B.–SERVERA-FRANCÉS, D.–GIL-SAURA, I. [2017]: Role of marketing and technological innovation on store equity, satisfaction and word-of-mouth in retailing. Journal of Product & Brand Management, 26. évf. 6. sz. 650–666. o. https://doi.org/10.1108/jpbm-07-2016-1279

GARCIA-MORALES, V. J.–LLORENS-MONTES, F. J.–VERDU-JOVER, A. J. [2006]: Organisational learning categories: their influence on organisational performance. International Journal of Innovation and Learning, 3. évf. 5. sz. https://doi.org/10.1504/ijil.2006.010487

GAULT, F. [2018]: Defining and measuring innovation in all sectors of the economy. Research Policy, 47. évf. 3. sz. 617–622. o. https://doi.org/10.1016/j.respol.2018.01.007

GELDES, C.–FELZENSZTEIN, C.–PALACIOS-FENECH, J. [2017]: Technological and non-technological innovations, performance and propensity to innovate across industries: The case of an emerging economy. Industrial Marketing Management, 61. köt. 55–66. o. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2016.10.010

GENC, E.–DAYAN, M.–GENC, O. F. [2019]: The impact of SME internationalization on innovation: The mediating role of market and entrepreneurial orientation. Industrial Marketing Management, 82. köt. 253–264. o. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.01.008

GILMORE, A.–CARSON, D. [2007]: Teaching and research in small business enterprise marketing: A critique and some alternatives. Megjelent: Hine, D.–Carson, D. (szerk.): Innovative methodologies in enterprise research. 7. köt. Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham, 7–18. o. https://doi.org/10.4337/9781847204271.00009

GILMORE, A.–MORRISH, S. [2011]: Entrepreneurial and SME marketing. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 13. évf. 2. sz. 137–145. o. https://doi.org/10.1108/14715201111176426

GILMORE, A.–CARSON, D.–GRANT, K. [2001]: SME marketing in practice. Marketing Intelligence & Planning, 19. évf. 1. sz. 6–11. o. https://doi.org/10.1108/02634500110363583

GJELLERUP, P. [2000]: SME support services in the face of globalisation. Concerted action seminar, Opening address. Megjelent: Conference Proceedings, Danish Agency for Trade and Industry. Koppenhága, 16–28. o.

GRIFFIN, A.–JOSEPHSON, B. W.–LILIEN, G.–WIERSEMA, F.–BAYUS, B.–CHANDY, R.–DAHAN, E.–GASKIN, S.–KOHLI, A.–MILLER, C.–OLIVA, R.–SPANJOL, J. [2013]: Marketing’s roles in innovation in business-to-business firms: Status, issues, and research agenda. Marketing Letters, 24. évf. 4. sz. 323–337. o. https://doi.org/10.1007/s11002-013-9240-7

GUPTA, S.–MALHOTRA, N. [2013]: Marketing innovation: a resource‐based view of international and local firms. Marketing Intelligence & Planning, 31. évf. 2. sz. 111–126. o. https://doi.org/10.1108/02634501311312026

GUPTA, S.–MALHOTRA, N. K.–CZINKOTA, M.–FOROUDI, P. [2016]: Marketing innovation: A consequence of competitiveness. Journal of Business Research, 69. köt. 12. sz. 5671–5681. o. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.02.042

HADJIMANOLIS, A. [2000]: An investigation of innovation antecedents in small firms in the context of a small developing country. R&D Management, 30. évf. 3. sz. 235–246. o. https://doi.org/10.1111/1467-9310.00174

HAGBERG, J.–SUNDSTROM, M.–EGELS-ZANDÉN, N. [2016]: The digitalization of retailing: an exploratory framework. International Journal of Retail & Distribution Management, 44. évf. 7. sz. 694–712. o. https://doi.org/10.1108/ijrdm-09-2015-0140

HANAYSHA, J. R.–AL-SHAIKH, M. E.–JOGHEE, S.–ALZOUBI, H. M. [2022]: Impact of Innovation Capabilities on Business Sustainability in Small and Medium Enterprises. FIIB Business Review, 11. évf. 1. sz. 67–78. o. https://doi.org/10.1177/23197145211042232

HANVANICH, S.–DRÖGE, C.–CALANTONE, R. [2003]: Reconceptualizing the meaning and domain of marketing knowledge. Journal of Knowledge Management, 7. évf. 4. sz. 124–135. o. https://doi.org/10.1108/13673270310492994

HARIHARAN, V. G.–TALUKDAR, D.–KWON, C. [2015]: Optimal targeting of advertisement for new products with multiple consumer segments. International Journal of Research in Marketing, 32. évf. 3. sz. 263–271. o. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2015.01.002

HILL, J. [2001]: A multidimensional study of the key determinants of effective SME marketing activity: Part 1. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 7. évf. 5. sz. 171–204. o. https://doi.org/10.1108/eum0000000006006

HILMERSSON, F. P.–HILMERSSON, M. [2021]: Networking to accelerate the pace of SME innovations. Journal of Innovation & Knowledge, 6. évf. 1. sz. 43–49. o. https://doi.org/10.1016/j.jik.2020.10.001

HOFFER ILONA [2023]: Innovációmenedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest. https://doi.org/10.1556/9789634548850

HOSMER JR., D. W.–LEMESHOW, S.–STURDIVANT, R. X. [2013]: Applied logistic regression. John Wiley & Sons, Hoboken, NJ.

HURLEY, R. F.–HULT, G. T. M. [1998]: Innovation, Market Orientation, and Organizational Learning: An Integration and Empirical Examination. Journal of Marketing, 62. évf. 3. sz. 42–54. o. https://doi.org/10.1177/002224299806200303

IRWIN, J. G.–HOFFMAN, J. J.–LAMONT, B. T. [1998]: The effect of the acquisition of technological innovations on organizational performance: A resource-based view. Journal of Engineering and Technology Management, 15. évf. 1. sz. 25–54. o. https://doi.org/10.1016/s0923-4748(97)00028-3

JONES, D. N. [2013]: What’s mine is mine and what’s yours is mine: The Dark Triad and gambling with your neighbor’s money. Journal of Research in Personality, 47. évf. 5. sz. 563–571. o. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2013.04.005

JONES, R.–SUORANTA, M.–ROWLEY, J. [2013]: Strategic network marketing in technology SMEs. Journal of Marketing Management, 29. évf. 5-6. sz. 671–697. o. https://doi.org/10.1080/0267257x.2013.797920

KAFETZOPOULOS, D.–GOTZAMANI, K.–GKANA, V. [2015]: Relationship between quality management, innovation and competitiveness. Evidence from Greek companies. Journal of Manufacturing Technology Management, 26. évf. 8. sz. 1177–1200. o. https://doi.org/10.1108/jmtm-02-2015-0007

KAFOUROS, M. I.–BUCKLEY, P. J.–SHARP, J. A.–WANG, C. [2008]: The role of internationalization in explaining innovation performance. Technovation, 28. évf. 1-2. sz. 63–74. o. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2007.07.009

KAHN, K. B. [2018]: Understanding innovation. Business Horizons, 61. évf. 3. sz. 453–460. o. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.01.011

KELLER VERONIKA–PRINTZ-MARKÓ ERZSÉBET [2020]: A mar­ke­ting­inno­vá­ciók szerepe a termál- és gyógyfürdők (spa) szektorában. Polgári Szemle, 16. évf. 4-6. sz. 285–297. o. https://real.mtak.hu/121554/

KIM, C. W.–MAUBORGNE, R. [1999]: Creating new market space: A systematic approach to value innovation can help companies break free from the competitive pack. Harvard Business Review, 77. évf. 1. sz.

KLEINDL, B.–MOWEN, J.–CHAKRABORTY, G. [1996]: Innovative market orientation an alternative strategic orientation. Megjelent: Conference Proceedings: Marketing Research at the Marketing/Entrepreneurship Interface. University of Illinois at Chicago, Chicago, IL. 211–228. o.

LAFUENTE, E.–LEIVA, J. C.–MORENO-GÓMEZ, J.–SZERB, L. [2020a]: A non-parametric analysis of competitiveness efficiency: The relevance of firm size and the configuration of competitive pillars. BRQ Business Research Quarterly, 23. évf. 3. sz. 203–216. o. https://doi.org/10.1016/j.brq.2019.02.002

LAFUENTE, E.–SZERB, L.–RIDEG, A. [2020b]: A system dynamics approach for assessing SMEs’ competitiveness. Journal of Small Business and Enterprise Development, 27. évf. 4. sz. 555–578. o. https://doi.org/10.1108/jsbed-06-2019-0204

LEDERER, M.–SCHOTT, P.–HUBER, S.–KURZ, M. [2013]: Strategic business process analysis: a procedure model to align business strategy with business process analysis methods. Megjelent: Fischer, H.–Schneeberger, J. (szerk.): International Conference on Subject-Oriented Business Process Management. Springer, Berlin, 247–263. o.

LEE, R.–LEE, J.-H.–GARRETT, T. C. [2019]: Synergy effects of innovation on firm performance. Journal of Business Research, 99. köt. 507–515. o. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.08.032

LIN, R. J.–CHEN, R. H.–KUAN‐SHUN CHIU, K. [2010]: Customer relationship management and innovation capability: an empirical study. Industrial Management & Data Systems, 110. köt. 1. sz. 111–133. o. https://doi.org/10.1108/02635571011008434

LOVE, J. H.–ROPER, S. [2015]: SME innovation, exporting and growth: A review of existing evidence. International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship, 33. évf. 1. sz. 28–48. o. https://doi.org/10.1177/0266242614550190

LUO, Y.–CHILD, J. [2015]: A composition-based view of firm growth. Management and Organization Review, 11. évf. 3. sz. 379–411. o. https://doi.org/10.1017/mor.2015.29

MALHOTRA, NARESH K.–SIMON, JUDIT [2009]: Marketingkutatás. Akadémiai Kiadó, Budapest.

MARCATI, A.–GUIDO, G.–PELUSO, A. M. [2008]: The role of SME entrepreneurs’ innovativeness and personality in the adoption of innovations. Research Policy, 37. évf. 9. sz. 1579–1590. o. https://doi.org/10.1016/j.respol.2008.06.004

MILLER, D. [1986]: Configurations of strategy and structure: Towards a synthesis. Strategic Management Journal, 7. évf. 3. sz. 233–249. o. https://doi.org/10.1002/smj.4250070305

MILLER, D. [1996]: Configurations revisited. Strategic Management Journal, 17. évf. 7. sz. 505–512. o. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266(199607)17:7<505::AID-SMJ852>3.0.CO;2-I

NAIDOO, V. [2010]: Firm survival through a crisis: The influence of market orientation, marketing innovation and business strategy. Industrial Marketing Management, 39. évf. 8. sz. 1311–1320. o. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2010.02.005

NIROUMAND, M.–SHAHIN, A.–NAGHSH, A.–PEIKARI, H. R. [2020]: Frugal innovation enablers: a comprehensive framework. International Journal of Innovation Science, 12. évf. 1. sz. 1–20. o. https://doi.org/10.1108/ijis-10-2019-0099

NOOTEBOOM, B. [1994]: Innovation and diffusion in small firms: Theory and evidence. Small Business Economics, 6. évf. 5. sz. 327–347. o. https://doi.org/10.1007/bf01065137

O’CASS, A.–NGO, L. V. [2012]: Creating superior customer value for B2B firms through supplier firm capabilities. Industrial Marketing Management, 41. évf. 1. sz. 125–135. o. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2011.11.018

O’DWYER, M.–GILMORE, A.–CARSON, D. [2009a]: Innovative marketing in SMEs. European Journal of Marketing, 43. évf. 1-2. sz. 46–61. o. https://doi.org/10.1108/03090560910923238

O’DWYER, M.–GILMORE, A.–CARSON, D. [2009b]: Innovative marketing in SMEs: a theoretical framework. European Business Review, 21. évf. 6. sz. 504–515. o. https://doi.org/10.1108/09555340910998805

O’DWYER, M.–GILMORE, A.–CARSON, D. [2009c]: Innovative marketing in SMEs: an empirical study. Journal of Strategic Marketing, 17. évf. 5. sz. 383–396. o. https://doi.org/10.1080/09652540903216221

OECD–EUROPEAN COMMUNITIES [2005]: Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data. OECD–European Communities, Párizs. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2018/10/oslo-manual-2018_g1g9373b/9789264304604-en.pdf

OECD–EUROSTAT [2018]: The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities. Oslo Manual 2018 Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation. Párizs. https://www.oecd.org/en/publications/oslo-manual-2018_9789264304604-en.html

PÉREZ-OROZCO, A.–LEIVA, J. C.–MORA-ESQUIVEL, R. [2024]: The mediating role of marketing management in the relationship between online presence and product innovation among SMEs. Journal of Economics, Finance and Administrative Science, 29. évf. 58. sz. 246–262. https://doi.org/10.1108/jefas-04-2022-0087

PETERAF, M. A. [1993]: The cornerstones of competitive advantage: A resource-based view. Strategic Management Journal, 14. évf. 3. sz. 179–191. o. https://doi.org/10.1002/smj.4250140303

PISKÓTI ISTVÁN [2014]: Innovációmarketing integrált megközelítése. Megjelent: Piskóti István (szerk.): Marketingkaleidoszkóp, 2014: Innovációvezérelt marketing. Miskolci Egyetem Marketing Intézet, Miskolc, 43–58. o.

PISKÓTI ISTVÁN [2016]: A business marketing identitása – elméleti, kutatási trendek, az inno­váció­vezérelt modell. Vezetéstudomány, 47. évf. 4. sz. 35–44. o. https://doi.org/10.14267/veztud.2016.04.07

PITTAWAY, L.–ROBERTSON, M.–MUNIR, K.–DENYER, D.–NEELY, A. [2005]: Networking and innovation: a systematic review of the evidence. International Journal of Management Reviews, 5-6. évf. 3-4. sz. 137–168. o. https://doi.org/10.1111/j.1460-8545.2004.00101.x

PITUCH, K. A.–STEVENS, J. P. [2015]: Applied multivariate statistics for the social sciences: Analyses with SAS and IBM’s SPSS. Routledge, New York, NY.

PRAHALAD, C. K.–HAMEL, G. [1990]: The core competence of the corporation. Harvard Business Review, 68. évf. 3. sz. 79–91. o. https://doi.org/10.1007/978-3-662-41482-8_46.

PREIKSCHAS, M. W.–CABANELAS, P.–RÜDIGER, K.–LAMPÓN, J. F. [2017]: Value co-creation, dynamic capabilities and customer retention in industrial markets. Journal of Business & Industrial Marketing, 32. évf. 3. sz. 409–420. o. https://doi.org/10.1108/jbim-10-2014-0215

PRIEM, R. L.–BUTLER, J. E. [2001]: Is the Resource-Based “View” a useful perspective for strategic management research? Academy of Management Review, 26. évf. 1. sz. 22–40. o. https://doi.org/10.5465/amr.2001.4011928

PURCHASE, S.–VOLERY, T. [2020]: Marketing innovation: a systematic review. Journal of Marketing Management, 36. évf. 9-10. sz. 763–793. o. https://doi.org/10.1080/0267257x.2020.1774631

QUAYE, D.–MENSAH, I. [2019]: Marketing innovation and sustainable competitive advantage of manufacturing SMEs in Ghana. Management Decision, 57. évf. 7. sz. 1535–1553. o. https://doi.org/10.1108/md-08-2017-0784

REKETTYE GÁBOR [2002a]: A domináns marketing mix kialakulása: a termék- és mar­ke­ting­inno­vá­ció összekapcsolása. Megjelent: Garamhegyi Ábel–Árpádfalviné Szabó Éva (szerk.): A Magyar Marketing Szövetség Marketing Oktatók Klubja VIII. konferenciája. Szegedi Tudományegyetem (SZTE), Szeged, 95–105. o.

REKETTYE GÁBOR [2002b]: Gondolatok az innováció értelmezéséről és törvényszerűségeiről. Marketing & Menedzsment, 36. évf. 1. sz. 42–52. o.

REKETTYE GÁBOR [2017]: Az érték a marketingben. Marketing & Menedzsment, 51. évf. 1-2. sz. 76–86. o. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/838

REKETTYE GÁBOR [2018]: Értékteremtés 4.0. Termékek és szolgáltatások vevőorientált tervezése, fejlesztése és menedzselése. Akadémiai Kiadó, Budapest.

REN, L.–BERRELL, M.–XIE, G.–KRABBENDAM, K. [2009]: Sustainable competitive advantage and marketing innovation within firms. Management Research Review, 33. évf. 1. sz. 79–89. o. https://doi.org/10.1108/01409171011011580

ROGERS, M. [2004]: Networks, firm size and innovation. Small Business Economics, 22. évf. 2. sz. 141–153. o. https://doi.org/10.1023/b:Sbej.0000014451.99047.69

RUGMAN, A. M.–VERBEKE, A. [2002]: Edith Penrose’s contribution to the resource-based view of strategic management. Strategic Management Journal, 23. évf. 8. sz. 769–780. o. https://doi.org/10.1002/smj.240

RUZZIER, M.–MATLAY, H.–HISRICH, R. D.–ANTONCIC, B. [2006]: SME internationalization research: past, present, and future. Journal of Small Business and Enterprise Development, 13. évf. 4. sz. 476–497. o. https://doi.org/10.1108/14626000610705705

SALAVOU, H. [2004]: The concept of innovativeness: should we need to focus? European Journal of Innovation Management, 7. évf. 1. sz. 33–44. o. https://doi.org/10.1108/14601060410515628

SALAVOU, H.–BALTAS, G.–LIOUKAS, S. [2004]: Organisational innovation in SMEs. European Journal of Marketing, 38. évf. 9-10. sz. 1091–1112. o. https://doi.org/10.1108/03090560410548889

SÁNCHEZ-GUTIÉRREZ, J.–CABANELAS, P.–LAMPÓN, J. F.–GONZÁLEZ-ALVARADO, T. E. [2019]: The impact on competitiveness of customer value creation through relationship capabilities and marketing innovation. Journal of Business & Industrial Marketing, 34. évf. 3. sz. 618–627. o. https://doi.org/10.1108/jbim-03-2017-0081

SANTOS, L. L.–BORINI, F. M.–DE MIRANDA OLIVEIRA JR., M. [2020]: In search of the frugal innovation strategy. Review of International Business and Strategy, 30. évf. 2. sz. 245–263. o. https://doi.org/10.1108/ribs-10-2019-0142

SCHULZ, F.–SCHLERETH, C.–MAZAR, N.–SKIERA, B. [2015]: Advance payment systems: Paying too much today and being satisfied tomorrow. International Journal of Research in Marketing, 32. évf. 3. sz. 238–250. o. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2015.03.003

SHAW, E. [2006]: Small firm networking. International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship, 24. évf. 1. sz. 5–29. o. https://doi.org/10.1177/0266242606059777

SHERGILL, G. S.–NARGUNDKAR, R. [2005]: Market orientation, marketing innovation as performance drivers. Journal of Global Marketing, 19. évf. 1. sz. 27–47. o. https://doi.org/10.1300/J042v19n01_03

SHETH, J. N.–PARVATIYAR, A. [2021]: Sustainable marketing: Market-driving, not market-driven. Journal of Macromarketing, 41. évf. 1. sz. 150–165. o. https://doi.org/10.1177/0276146720961836

SIMON JUDIT–BEREZVAI ZOMBOR–KEMÉNY ILDIKÓ–KUN ZSUZSANNA–PUSZTAI TAMÁS [2024]: Kvantitatív elemzési módszerek. SPSS használata a kutatási gyakorlatban. Budapesti Corvinus Egyetem, Budapest. https://doi.org/10.14267/978-963-503-954-8

SOK, P.–O’CASS, A.–SOK, K. M. [2013]: Achieving superior SME performance: Overarching role of marketing, innovation, and learning capabilities. Australasian Marketing Journal, 21. évf. 3. sz. 161–167. o. https://doi.org/10.1016/j.ausmj.2013.04.001

SRIVASTAVA, R. [2001]: The resource-based view and marketing: The role of market-based assets in gaining competitive advantage. Journal of Management, 27. évf. 6. sz. 777–802. o. https://doi.org/10.1016/s0149-2063(01)00123-4

SWAMINATHAN, V.–MOORMAN, C. [2009]: Marketing alliances, firm networks, and firm value creation. Journal of Marketing, 73. évf. 5. sz. 52–69. o. https://doi.org/10.1509/jmkg.73.5.52

SZERB LÁSZLÓ–CSAPI VIVIEN–DEUTSCH NIKOLETT–HORNYÁK MIKLÓS–HORVÁTH ÁDÁM–KRUZSLICZ FERENC–LÁNYI BEATRIX–MÁRKUS GÁBOR–RÁCZ GÁBOR–RAPPAI GÁBOR–RIDEG ANDRÁS–SZŰCS P. KRISZTIÁN–ULBERT JÓZSEF [2014]: Mennyire versenyképesek a magyar kisvállalatok? A magyar kisvállalatok (MKKV szektor) versenyképességének egyéni-vállalati szintű mérése és komplex vizsgálata. Marketing & Menedzsment, 48. évf. Különszám. 3–21. o.

SZERB LÁSZLÓ–RIDEG ANDRÁS–KRUZSLICZ FERENC–MÁRKUS GÁBOR–LUKOVSZKI LÍVIA–KRABATNÉ FEHÉR ZSÓFIA–HORNYÁK MIKLÓS–HORVÁTH KRISZTINA [2019]: Kompetenciaalapú versenyképesség-mérés és -elemzés a magyar kisvállalati (mKKV) szektorban. RIERC kutatási beszámoló # 2019/001. PTE-KTK Regionális Innováció- és Vállalkozáskutatási Központ, Pécs.

SZŰCS KRISZTIÁN–LÁZÁR ERIKA–NÉMETH PÉTER [2023]: Marketingkutatás 4.0. Akadémiai Kiadó, Budapest. https://doi.org/10.1556/9789634548546

TANG, T.–ZHANG, S.–PENG, J. [2021]: The value of marketing innovation: Market-driven versus market-driving. Journal of Business Research, 126. köt. 88–98. o. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.12.067

UNGERMAN, O.–DEDKOVA, J.–GURINOVA, K. [2018]: The impact of marketing innovation on the competitiveness of enterprises in the context of industry 4.0. Journal of Competitiveness, 10. évf. 2. sz. 132–148. o. https://doi.org/10.7441/joc.2018.02.09

VORHIES, D. W.–MORGAN, N. A. [2005]: Benchmarking marketing capabilities for sustainable competitive advantage. Journal of Marketing, 69. évf. 1. sz. 80–94. o. https://doi.org/10.1509/jmkg.69.1.80.55505

VOSSEN, R. W. [1998]: Relative strengths and weaknesses of small firms in innovation. International Small Business Journal, 16. évf. 3. sz. 88–94. o. https://doi.org/10.1177/0266242698163005

WANG, Y.–HONG, A.–LI, X.–GAO, J. [2020]: Marketing innovations during a global crisis: A study of China firms’ response to COVID-19. Journal of Business Research, 116. köt. 214–220. o. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.05.029

WANG, Y.–HSIAO, S.-H.–YANG, Z.–HAJLI, N. [2016]: The impact of sellers’ social influence on the co-creation of innovation with customers and brand awareness in online communities. Industrial Marketing Management, 54. évf. 56–70. o. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2015.12.008

WEERAWARDENA, J.–MORT, G. S.–SALUNKE, S.–KNIGHT, G.–LIESCH, P. W. [2014]: The role of the market sub-system and the socio-technical sub-system in innovation and firm performance: a dynamic capabilities approach. Journal of the Academy of Marketing Science, 43. évf. 2. sz. 221–239. o. https://doi.org/10.1007/s11747-014-0382-9

WERNERFELT, B. [1984]: A resource-based view of the firm. Strategic Management Journal, 5. évf. 2. sz. 171–180. o. https://doi.org/10.1002/smj.4250050207

WERNERFELT, B. [2013]: On the role of the RBV in marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 42. évf. 1. sz. 22–23. o. https://doi.org/10.1007/s11747-013-0335-8

YOO, B.–DONTHU, N.–LEE, S. [2000]: An examination of selected marketing mix elements and brand equity. Journal of the Academy of Marketing Science, 28. évf. 2. sz. 195–211. o. https://doi.org/10.1177/0092070300282002

ZENG, J.–ANH PHAN, C.–MATSUI, Y. [2015]: The impact of hard and soft quality management on quality and innovation performance: An empirical study. International Journal of Production Economics, 162. köt. 216–226. o. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2014.07.006

ZHU, Q.–ZOU, F.–ZHANG, P. [2018]: The role of innovation for performance improvement through corporate social responsibility practices among small and medium‐sized suppliers in China. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 26. évf. 2. sz. 341–350. o. https://doi.org/10.1002/csr.1686

Megjelent
2025-10-17
Hogyan kell idézni
LukovszkiL., RidegA., Al NajjarA. S., & SiposN. (2025). A marketinginnováció erőforrás-alapú megközelítése a kkv-k körében. Közgazdasági Szemle, 72(9-10), 1001-1031. https://doi.org/10.18414/KSZ.2025.9-10.1001
Rovat
Tanulmány